סגירת מעגל אחרי השריפה בכרמל

היו"ר ח"כ דוד אמסלם: "בוקר היא ועד הכבאים בכנסת ואין ראויה ממנה לוועדה בנושא" חילופי דברים קשים בין נציב הכבאות לארגון הכבאים סביב תנאי עבודתם.

21.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
סגירת מעגל אחרי השריפה בכרמל

יו"ר ועדת המשנה לכבאות והצלה ח"כ בוקר בדיון ראשון: "סגירת מעגל אחרי השריפה בכרמל".

היו"ר, חברת הכנסת נאווה בוקר: "זה רגע מרגש של סגירת מעגל. אחרי השריפה בכרמל החלטתי לא לעמוד מהצד וללוות את הליך השיקום. ניהלנו מאבק ולאחר שנים רבות של הזנחה פושעת חל מהפך אבל היד עוד נטויה. החזון שלי אומר שלא נחכה לאסון נוסף, נעשה הכול למנוע זאת ונתמוך בלוחמי האש המצוינים שלנו. ועדה מקצועית אינה עניין לפוליטיקה של ימין ושמאל כי האש לא מבדילה בין יהודי לערבי, דתי או חילוני. היא בירכה בחום את משלחת הכבאים לאולימפיאדה בארה"ב שחזרה עם 9 מדליות".

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) פנה לנציב הכבאות: "לוועדה יש המון כוח, לשמש טריגר להשגת הישגים לשירותי הכבאות"; ח"כ דני עטר (המחנה הציוני): "כמי שהיה יו"ר איגוד ערים לכבאות באזור העמקים, באתי לומר שאנחנו איתכם".

נציב הכבאות והצלה רב טפסר שחר איילון: "גם אני מתרגש. נאווה נפגעה בצורה טרגית מהשריפה והיא לקחה את האירוע הנורא הזה והלכה לעשייה. בארבע השנים האחרונות הובילה באמצעות עמותה פרטית הקמת מרכזי לימוד והדרכה בפריפריה, עזרה למתנדבים וזה המקום להודות ולומר יישר כוח. עברנו רפורמה וקיבלנו כסף אבל הפערים עצומים. המערך צריך להשלים פערים של עשרות שנים".

היו"ר חה"כ בוקר ביקשה לדון בהצתות בהרי ירושלים: בכל קיץ מתחילות הצתות מכוונות. בתחילת החודש עלו באש למעלה מאלף דונם באזור מעלה החמישה יש דיווחים על אירועים בהם הכבאים מגיעים ונתקלים במארבי אש בהם נזרקים בקת"בים ואבנים ומדליקים שריפות משנה ללכידת הכבאים באש. המידע אינו פנטזיה אלא מגובה בסרטונים ועדויות כבאים. אי אפשר להמשיך בשגרת ההצתות שחונקת את הכבאים והמשטרה. אם זה באכיפה מוגברת, אמצעים טכנולוגיים או זיהוי מהיר יותר של ההצתות".

מפקד מחוז י"ם אלי פרץ: "היה לנו רצף של אירועים יום אחר יום ובכולם הופעלו כוחות מעל ומעבר שמחוז יכול לספק, כך שנעזרנו במחוזות אחרים. הופעלו בכל אירוע 6 מטוסים ומסוק משטרתי עם 20-18 צוותים בכל אירוע. כשאנחנו מגיעים למסקנה שמדובר בהצתה מעבירים למשטרה שפותחת בחקירה. עלינו כמה מדרגות בשנים האחרונות בשת"פ עם המשטרה".

רע"נ מבצעים מחוז ירושלים, סנ"צ רונן עובדיה: "קשה למקד את ההצתות לשעות מסוימות. לגבי השת"פ עם כב"א, אנחנו מפעילים יחידות וגורמים מבצעיים למניעה ביערות, לאורך כל העונה". היו"ר ח"כ בוקר: לא נראה שזה עובד". עובדיה: בשנה שעברה 26 מקרי שריפות בהרי יהודה והשנה 7 שריפות. זו ירידה משמעותית ביחס לשנה שעברה".

היערן הראשי בקק"ל דוד ברנד: אנחנו מתמקדים במניעה ואיתרנו ישובים שנמצאים בסכנה והקמנו 170 קווי חיץ שאמורים לסייע. יש לנו באופן קבוע מגדלי תצפית שמאוישים עד שקיעה. יש לנו 24 כבאיות שחידשנו מאז השריפה בכרמל ואנחנו נותנים מענה ראשוני עד שכב"א מגיעים. אנחנו צריכים שיתוף פעולה גם עם המועצות כי גם אם נקים את קווי החיץ, אי שת"פ יפגע בעבודה".  נציב הכבאות איילון, העיר כי "השר גלעד ארדן הולך לחתום על תקנה שתחייב את המועצות לסייע"

בחלק נוסף של הדיון הוטחו האשמות קשות לקראת הסכם עם ארגון הכבאים בתחילת 2016:

יו"ר ארגון הכבאים הארצי, אברהם אנקורי: "מערך הכבאות בתפקידים הבכירים נעשה טיילת מהמשטרה והצבא בגלל הקריטריונים ששונו. אנשים בכבאות ממורמרים ובצדק כי יש לנו מפקדים איכותיים והם לא מצליחים להתמודד בעקבות שינוי בתנאי הסף והקריטריונים. מבחינת התקנים, אנשי מנהלה שנקלטים מוחרגים ממצבת לוחמי האש כך ואנחנו בחוסר של לוחמי אש".

ראש אגף מנהל ומשאבי אנוש שיקו בן דב השיב: "אנחנו עושים קודם כל מכרז פנימי ומבחינת קריטריונים לא שונה כלום. הסכמי העבודה שהיו חתומים מהעבר והמעבר מעבודה ממשמרות לעבודה יומית מובילה אותם לירידה בשכר ולכן אנשים שעומדים בקריטריונים לא רוצים לעזוב את העבודה שלהם ולהתקדם. היו תחנות שבהן יש ירידה של אלפי שקלים ברמות השכר. הרבה אנשים אומרים אני אומנם מתקדם אבל אני נפגע בשכר שלי". אנקורי: "הלכתם לנציבות שירות המדינה ושיניתם את כל הקריטריונים אנשים טובים לא עונים עליהם כי אתם קוראים להביא אנשים מהצבא ולמשטרה. כל הבכירים הם שוטרים. אנחנו זן נכחד ונציבות שירות המדינה יכולה לשנות חזרה את הקריטריונים".

הנציב איילון: "עד שלא יתגמלו לא יבואו אנשים. צריך לפתור את בעיית המעבר ליום בהסכם החדש".

בן דב: מערך הכבאות כולו שודרג ברמה שאין לה אח ורע בשום משרד ממשלתי. 609 תפקידים שודרגו ולמעלה מ-1500 איש קודמו בדרגות. בעבר לא היה רע"נ לוגיסטיקה.

חברי ארגון הכבאים התפרצו לדברים: חגי סקורי: מתי ישבו איתנו? איזה ועדה הקמת שנתנה פתרונות? הנציב איילון: "אני שומע את הביקורת ומוכן לשבת איתכם עכשיו עד שנסיים"

אנקורי האשים: "זה לא מכובד. לא עמדת בשום סיכום איתנו. נשמע כאילו שחר ושיקו שומעים את הדברים בפעם הראשונה. האמון הלך בגלל אינסוף ישיבות ופרוטוקולים. שנתיים נתתי דם ובעוד יומיים אפגש עם השר. אין ערך לחתימה מול איילון. בן דב: "יש דברים שצריכים לתקן אבל השכר נכנס בזמן, ביה"ס הכשיר למעלה מ-2000 אנשים. אנשים יוצאים להכשרה אחרי 4 שנים ולא כמו פעם אחרי 10 שנים".

רוני הרוש ממחוז דן: "הכבאי לא רואה את הכספים שמגיעים לתחנות. התחנות כאילו קפאו בתנאים לעובדים- שיפוץ, מטבח, מזגן, סכו"ם לא מביאים לעובדים. קומה אחת למעלה הכול חדש. 3 שנים של קיפאון בתנאי הפרט".
יוסי קנר: בתחנת חיפה היינו 45 איש במשמרת והיום אנחנו 39. משחקים איתנו גם במבצעי. למה לפתוח עוד תחנה כשחסרים אנשים במשמרות? ממ"ז דרום בכבאות משה סוויסה: "הגענו גם להבנות שהכבאים מוכנים להפסיד עד 10% מהשכר ובתנאי שנוכל לעבור לעבודת יום. על זה יכולים להיאבק יחד כי בצבא ובמשטרה אין דבר כזה שאדם עולה בדרגות ויורד בשכר".

הנציב איילון השיב להאשמות הקשות: "הביקורת לא ערבה לאוזן אבל אני שמח שהיא פה על השולחן ולא במכתבים אנונימיים. חלק מהדברים קשורים בחוסר מידע. אנחנו בשנה ללא תקציב ובשביל מזגן צריך ללכת לוועדת חריגים באוצר. סיכמתי עם יו"ר ארגון הכבאים שנשב לסכם ולפתח את המערך. אני מקווה שהשבוע נסגור את הדברים.

היו"ר חברת הכנסת בוקר אמרה כי תזמן לדיון הבא את ראשי הרשויות, ותבחן את שינוי הקריטריונים. עוד אמרה כי תסייע ככל שתוכל בנושא ההסכם.

תגובות

מומלצים