ד"ר אורנה שמחון רגע לפני הצלצול הראשון לשנת הלימודים התשע"ו
תדרוך עיתונאי של מנהלת המחוז הצפוני במשרד החינוך ד"ר אורנה שמחון שמתייחס להישגים של השנה שעברה ולתוכנית שתוצב לשנת הלימודים הנוכחית ובעיקר לא לרדת אלא להמשיך להוביל במגזר היהודי והערבי
לקראת הצלצול הראשון: מחוז הצפון פותח את שנה"ל התשע"ו נושאים במיקוד הכפלת מספר מסיימי 5 יח'ל במתימטיקה בתוך 4 שנים, שיח בנושא אלימות ומניעת גזענות
עובדי הוראה : 26 אלף מנהלים חדשים : 40 מנהלים חדשים נקלטו לקראת תשע'ו מוס'ח חדשים : 14 מוסדות חדשים יפתחו בתשע"ו: סכנין- חט'ב איבן ח'לדון , בוקעתא- חט'ב , עפולה יהלום , דיר חנא-יסודי ג' , יוקנעם- חט'ב , מזרעה-חט'ב , בית שאן-אולפנא , שפרעם וולדורף , נהלל-דמוקרטי
מוכש'ר: כפר ורדים-מקיף , לבון-דרור צור גליל , עפולה-אלון, כפר מנדא ( י-יב), קצרין אולפנא .
ניהול עצמי : 60 רשויות ובהן 250 בתי"ס עם למעלה מ- 80 אלף תלמידים.
תכניות פדגוגיות: רפורמת הסייעת השניה: גיוס של 620 סייעות חדשות לצוותי הגנים גילאי 3 -4
תחילת רפורמת צמצום מספר התלמידים בכיתות א' .
'עברית על הרצף: תכנית ללימוד עברית בגנים ובבתיה'ס דוברי הערבית
תכנית אסטרטגית למחוז הצפון" בסיס: 'למידה משמעותית'
התכנית נשענת על 4 ערכים מובילים : * כבוד האדם * איכות ומצוינות * חדשנות, יזמות ויצירתיות * שיוויון הזדמנויות.
'עוז לתמורה': 116 בתי ספר שהם 75% מכלל החט'ע במחוז.
לימודי ערבית בבתי ספר דוברי עברית: 153 בתי ספר ובכלל זה 111 יסודיים , 31 חט'ב ו 11 חט'ע ילמדו ערבית בתשע'ו 72 מורים ערביים משולבים בלימוד השפה הערבית בבתי'ס דוברי עברית בכיתות ה-יב' .
כולננה: 600 משתתפים , 22 בתי'ס ניסויים, 16 גנים ניסויים
סינית: 16 בתי'ס דוברי עברית וערבית: אורט "אלון" / יקנעם , אורט "פסגות"/ כרמיאל , חט"ב ב' "אלסריסה" ירכא , חט"ב "אלרויא" ירכא ובי"ס אלרסאלה" נחף . אולפנית טבריה , אמי'ת עכו , מקיף משהד , אולפנית הראל נהריה , חט'ב טאהא חסין סחנין , חט'ב אלון עפולה , ישיבה תיכונית אורט טבריה , חט'ב 'שחקים' נהריה , מקיף אורט אחווה גלבוע , אורט בוסתן אלמרג' נין ואורט מעלות
מוסדות חינוך ניסויים תשע"ו- 15 בתי ספר ו- 16 גנים
תנועות נוער ונוער מתנדב : 48 אלף תלמידים פעילים בתנועות הנוער וכ 46 אלף גילאי ט-יב משתתפים בפעילות 'נוער מתנדב'.
מצטיינים: 84 בתי'ס בתוכנית 'אמירים': 400 תלמידים בתוכנית 'ניצני טכניון'
מגשימים 'סייבר': 260 תלמידים ב 5 מוקדים : עפולה, גליל מערבי, כרמיאל , תל חי ועמק הירדן.
אקדמיה בתיכון' : 30 תלמידים מ 13 בתי'ס
עתודה מדעית טכנולוגית : 46 בתי'ס = 220 כיתות
מצוינות ארגונית EFQM : 15 מחזור א, 15 מחזור ב'. נפתחה הרשמה למחזור ג
מוס'ח ירוקים : 226 בתי'ס + 330 גנים
השאלת ספרי לימוד : 227 בתי'ס הפעילו את התכנית להשאלת ספרים בתשע'ה . צפוי גידול משמעותי בתשע'ו, בין היתר מכיוון שהתכנית הוגדרה כ'חובה'
תכנית התיקשוב הלאומית – ב- 466 יסודיים, וחט"ב כולל מפת"נים נעשה שימוש בטכנולוגיות מידע בהוראה. התכנית מקיפה למעלה מ- 230 אלף תלמידים, ועוד כ- 10 אלף מורים ומדריכים.
פרויקט 'כיתות חכמות' בגליל - 670 כיתות חכמות המקיפות 200 אלף תלמידים.
ספרים דיגיטאליים : 28 בתי'ס יסודיים
רמזור לצפון' : פרויקט חדשני לחיזוק לימודי המתמטיקה ברמה של חמש יחידות בצפון בהובלת המחוז, מוסד שמואל נאמן , הטכניון וקרן טראמפ . השתתפים : 19 בתי'ס במחוז מארבעת המגזרים: היהודי, הערבי, הדרוזי והבדואי, במטרה משותפת לבנות את הדור הבא של מורי חמש היחידות במתמטיקה בצפון.
בתי ספר מקדמי בריאות : 70 בתי ספר דוברי עברית וערבית ישלבו בתשע'ו את הנושא : 'אורח חיים בריא ופעיל' בתכנית הלימודים . 8 רשויות הן רשויות 'מקדמות בריאות' בשיתוף המחוז : טורעאן , מגדל העמק , כרמיאל , נצרת עילית , נצרת , מוא'ז גולן , מוא'ז גליל עליון ומוא'ז עמק יזרעאל
מחוז הצפון מוביל בכל מחוזות המשרד בפעילות לקידום בריאות כאשר הפיקוח ועובדי המינהל לוקחים חלק בפעילויות מתמשכות , מרוכזות ובימי שיא בתחום
רובוטיקה': 10 בתי'ס, 300 תלמידים גילאי ד'/ה', 2 ש'ש לכיתה. תחומים: מדע, מתמטיקה, הנדסת תוכנה, פיסיקה ולוגיקה.
אחד מיעדי מחוז הצפון הוא קידום תחום הרובוטיקה בביה"ס בחינוך היסודי במטרה לפתח חשיבה מדעית מתמטית ולהוביל את התלמידים לקדמה מדעית טכנולוגית.
חוגי הרובוטיקה מציעים לתלמידים למידה חווייתית ומרתקת במהלכה הם נחשפים לתחום הרובוטיקה.
הלמידה משולבת בהתנסות המאתגרת את התלמיד לפתור בעיות הקיימות במציאות בתחומים שונים במיוחד בתחום המדע והמתמטיקה ומעודדת את פיתוח החשיבה ההמצאתית תוך חשיפה לתחומים מתקדמים כמו הנדסת תוכנה, פיסיקה ולוגיקה.
התוכנית מדגישה נושאים כגון עבודת צוות, שיתוף ויצירתיות.
מבחני ה'בגרות' בצפון
מקיפים מידי שנה כ 16 אלף לומדים במחזור בכ 150 מוסדות חינוך מכ 70 ישובים . נתון אחרון : שיוויון של 65.5 אחוזים בין הממוצע הארצי לממוצע המחוזי בשיעור הזכאים מהלומדים
בתשע'ד נרשם שיעור של 74.65 אחוזים בזכאות לבגרות בקרב תלמידי כיתות מב'ר בצפון , לעומת 63.64 אחוזים ב2013 , גידול בשיעור של 11.01 אחוזים
הנתון המחוזי לתשע'ד ( האחרון והעדכני שראה אור בימים אלה ) עומד על 65.5 אחוזים , שיעור זהה לממוצע הארצי. היעד המחוזי מכוון לשיפור שנתי של 2.5 אחוז . הנתון האחרון מלמד על שיפור של 4 אחוזים
בתי'ס מובילים בשיעור ההצלחה בבגרות : מקיף בית ג'אן , ישיבת 'אורות הזורעים' בגליל תחתון ותיכון ממ'ד 'המתמיד' בקריית שמונה רשמו שיעור זכאי בגרות של 100 אחוזים
ישובים מובילים בשיעור ההצלחה בבגרות : בית ג'אן , מגא'ר , משגב ומגידו : בראש טבלת הרשויות המובילות במחוז בשיעור ההצלחה בבגרות
הישגי מחוז הצפון עולים בהתמדה במשך שבע השנים האחרונות .
בתשע'ד מדובר בעליה דרמטית שכן המחוז רשם עלייה של 4% כקירוב, בעוד שהעלייה בארץ עומדת על 1.3%.
• מחוז הצפון שיפר את שיעור הזכאים הממוצע לתשע'ד ב 3.96 אחוז בהשוואה לשנה קודמת
וכך גם בחלוקה המגזרית :
המגזר הערבי במחוז שיפר הזכאות ב 5.04 אחוז (ל 64.9 אחוז ),
הדרוזי ב 4.67 אחוז (ל: 74.37 אחוז ) ,
החמ'ד ב 4.3 אחוז (ל : 72.33 אחוז ) ,
הבדואי ב 3.72 אחוזים (ל : 48.51 אחוזים )
והיהודי ממלכתי ב 0.53 אחוז (ל : 65.03 אחוזים )
נתון נוסף , לא פחות חשוב : עלייה של 4.68 אחוז נרשמה בקרב כלל תלמידי יב בצפון , בשיעור העמידה בתנאי הסף לאוניברסיטאות . שיעורם של אלה עומד עתה
על 72.04 אחוז נתון שהוא גבוה במיוחד.
כמו כן נרשמה בצפון עלייה נוספת של 1.16 אחוזים בשיעור התלמידים המצטיינים בהישגי הבגרות.
רשויות מצטיינות בחינוך רשויות במחוז , עמק המעיינות , נצרת וכפר ורדים זכו בפרס הרשות המחוזית המצטיינת בחינוך והן תתמודדנה גם על הפרס הארצי
המטרות והיעדים האסטרטגיים של מערכת החינוך
|
ערכים מובילים, הנחות יסוד, חזון מחוז הצפון
א. הערכים המובילים במחוז הצפון
ערכים הם העקרונות, הסטנדרטים והאיכויות אשר מייצגים את האמונות של היחידים והארגון. בשנת הלימודים תשע""ג, במהלך התהליך לגיבוש קוד אתי של המחוז, נבחרו ערכים מובילים לפעילות המחוז.
מחוז הצפון פועל לאורם של ארבעה ערכים מובילים:
• כבוד האדם
• איכות ומצוינות
• חדשנות, יזמות ויצירתיות
• שוויון הזדמנויות
ב. הנחות היסוד עליהן מושתת חזון מחוז הצפון
1. רב-תרבותית, ערכים הומניסטיים, דמוקרטיים ופלורליסטיים:
הרב-גוניות התרבותית והדמוגרפית המאפיינת את החברה הישראלית בכלל ואת מחוז הצפון בפרט, הינה ערך חיובי עתיר הזדמנויות, העשוי לתרום לפיתוח דיאלוג בונה ומקרב לבבות בין התרבויות השונות, לפיתוח הזהויות,
המסורות והמנהגים הייחודיים לכל תרבות, לצד פיתוח זהות דמוקרטית-ישראלית משותפת.
תרבות חינוכית המבוססת על ערכים הומניסטיים ודמוקרטיים, המעוגנת בהכרה בכבוד האדם, דאגה, אכפתיות ומוגנות (פיזית ונפשית) לפרט, עשויה להשפיע על פניה של החברה הישראלית, כחברת מופת המקדמת צדק חברתי, פלורליזם תרבותי ושוויון הזדמנויות.
פיתוח ומיצוי היכולת:
לכל ילד הזכות וההזדמנות להתחנך, ללמוד, ליצור ולהצטיין במסגרת חינוכית המותאמת לו ולצרכיו, על מנת לממש בהצלחה את ייחודיותו, כישוריו, יכולותיו, ערכיו ותחביביו.
לכל ילד הזכות להתפתח ולהגיע להישגים באמצעות: טיפוח ערכים מוסריים המנחים את הכרעותיו ותבונתו, פיתוח דעת והשכלה רחבה על בסיס ידע ונכסי תרבות, רכישת מיומנויות וכישורים שיאפשרו לתפקד באופן מיטבי בסביבה ובחברה.
מנהיגות ואחריות:
למנהיגות חינוכית מובילה בקרב תלמידים, סגלי חינוך, מנהלים, מפקחים והורים, יש עצמה רבה כמחוללי חדשנות ושינוי וכן במימוש ובקידום ערכים, יעדים, תהליכים ותוצאות חינוכיות, מבוקשות וראויות. טיפוח מנהיגות הינו תהליך התובע הדגשה ומכוונות לאפשור תנאים והזדמנויות להובלה, בהקמת מסגרות פעולה תומכות לפיתוח אחריות ומנהיגות, ובמתן הכרה והערכה למנהיגים חינוכיים שקידמו יוזמות, רעיונות ומסגרות, באופן משמעותי.
זיקה למדינת ישראל ולחברה הישראלית:
זיקה חיובית למדינת ישראל ולחברה הישראלית, מתבטאת בהכרה בהישגיה ובצורך להמשיך ולקדם את חוסנה באמצעות פיתוח תחושת שייכות, מעורבות ומחויבות, לתרום ולהתנדב באופן פעיל למען פיתוח הקהילה היישובית, החברה והמדינה.
איכות ומצוינות:
מצוינותו של ארגון חינוכי טמונה ביכולת להצמיח, באופן מתמיד, את המשאב האנושי הפועל בתוכו ובזיקה לסובבים אותו. צמיחה זו, תתאפשר באמצעות תרבות תומכת המתבססת על תהליכי עבודת צוות ושיתוף פעולה, בין ובתוך מוסדות החינוך, גורמי הקהילה, הרשות המקומית, המחוז והמגזרים שונים; ועל ההכרה בצורך לתת ביטוי לשירות מקצועי גבוה וביסוס תהליכי שקיפות, הערכה, בקרה ומשוב, למען השגת שיפור מתמיד.
ג. חזון מחוז הצפון
אנו שואפים
לעיצובה של חברת מופת רב תרבותית, המושתתת על כבוד האדם, המאפשרת שוויון הזדמנויות ותרבות של חדשנות, איכות ומצוינות.
אנו מאמינים
שטיפוח ההון האנושי יוביל לקידומו של כל פרט, למימושו העצמי ולעיצוב מנהיגותו.
אנו חותרים
להעצמת מנהיגות חינוכית ערכית מעוררת השראה, המטפחת זיקה משותפת למדינת ישראל ולערכיה, כחברה דמוקרטית רב תרבותית.
אנו פועלים
למתן שירותי חינוך איכותיים ומקצועיים ולהשגת תוצאות מעולות.