מכון לשיקום הלב

כאבים בחזה, קוצר נשימה, בחילות והזעה… ככה מתארים אנשים שעברו התקף לב את התחושה. חלקם יזדקקו לצנתור דחוף, חלקם יתאזנו בעזרת טיפול תרופתי. אבל האשפוז והטיפול המיידי הם רק תחילתו של תהליך ריפוי ושיקום הלב.

10.10.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון

אירוע לב הוא אירוע שמשנה את החיים. לאחר השחרור מהמרכז הרפואי מתחילה שגרה של בדיקות ומעקב, לעיתים יש צורך בשינוי הרגלי חיים וצורת העבודה ולעיתים עולה אפילו הצורך להחליף את מקום העבודה.

"לאחר התקף לב המטופל נמצא במתח ובחרדה" מסביר ד"ר מנחם נהיר, קרדיולוג במרכז רפואי העמק, "מה צריך לעשות עכשיו ? איך למנוע את ההתקף הבא? מה מותר לאכול? איך מתחילים פעילות גופנית ? ואולי זה מסוכן? מה זה כולסטרול טוב ? השאלות הללו ורבות אחרות עולות בשיחות עם הרופאים, ואפילו במפגשים עם בני משפחה דואגים או עם חברים ושכנים. ככל שהמטופל יקבל בהקדם את התמיכה הרגשית והגופנית הנדרשת, כך הוא יחזור מהר יותר לשגרת חייו בכל ההיבטים". 

בימים אלו מוקם במרכז רפואי העמק מכון לשיקום הלב. תוכנית השיקום נמשכת כשלושה חודשים והיא כוללת בדיקה וליווי של רופא מומחה בקרדיולוגיה, הערכה של היכולת לביצוע מאמץ ותוכנית אימון המותאמת על ידי פיזיותרפיסט מומחה לסוג זה שיקום. הפעילות הגופנית מתבצעת שלוש פעמים בשבוע במכון לשיקום הלב בהתאם לתכנית האישית שהותאמה לכל חולה, בעזרת מכשירי כושר שונים כגון ריצה, אופניים, אופני יד, משקולות ומכשירי כח, ומטרת האימון היא ללמד כיצד להמשיך את הפעילות הזאת באופן קבוע בבית, בטיילת, בשדות או במכון כושר רגיל.

תוכנית שיקום הלב מנסה לתת מענה לצרכים הגופניים, החברתיים והפסיכולוגיים של כל מטופל ומטרתה לאפשר את השתלבותם מחדש של מי שלקו בליבם. התוכנית מבוססת על פעילות גופנית מודרכת תחת השגחה, אשר במהלכה יש התייחסות לאיזון תרופתי, חינוך לבריאות, יעוץ תזונתי ובכלל טיפול בגורמי הסיכון למחלה.

"חלק עיקרי בתכנית הם המפגשים וההרצאות עם אנשי מקצוע ובהן דיאטנית, אחות, רוקח, עובדת סוציאלית, ועוד. במסגרת ההרצאות אנו נותנים למטופלים כלים להבנת מחלת הלב וכלי הדם והגורמים לה, מסבירים מהן שיטות המניעה והטיפול, ומדברים גם על התועלת של התרופות מול תופעות הלוואי. מחקרים שנעשו בנושא מלמדים אותנו שכאשר מסגרות השיקום נמצאות במרחק גדול ממקום המגורים, חולי הלב יבחרו לוותר על המסגרת השיקומית או שהם יתחילו בה ולא יתמידו ולבסוף ינשרו מהתכנית", מסביר ד"ר נהיר. "לכן פתיחת המכון במרכז רפואי העמק היא ברכה ובשורה גדולה לתושבי האזור".

תגובות

מומלצים