"דורש להוריד את המס על מקבלי הבטחת הכנסה"

שר הרווחה חיים כץ בוועדת הכספים: "המטרה המיידית שכר ראוי לעובדי משרד הרווחה", "פנסיה של 3,300 ₪ אחרי 46 שנות עבודה, זה דבר שאיננו מתקבל, המצב הזה לא יימשך".

12.10.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
"דורש להוריד את המס על מקבלי הבטחת הכנסה"

כך פתח שר הרווחה, חיים כץ הליכוד את הדיון בתקציב משרדו והצהיר שיעדו הראשון, לדאוג לשכר ראוי לעובדי משרדו.

"עובד אחרי 46 שנה עם פנסיה של 3,300 ₪. המצב הזה לא יימשך. דורש להוריד את המס על מקבלי הבטחת הכנסה!"

יו"ר ועדת הכספים גפני: "הפערים חברתיים בישראל בלתי נסבלים"

לדבריו "20% מעובדי משרד הרווחה נזקקים להשלמת שכר על-מנת להגיע לשכר מינימום". יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "המשק הישראלי איתן, אך הפערים החברתיים הולכים וגדלים ולא ניתן לעבור על זה לסדר היום".

השר כץ זכה לאהדה מקיר לקיר בקרב חברי ועדת הכספים. לאחר למעלה משעתיים דיון, דבר אחד ברור; ועדת הכספים בכנסת ה- 20 הרבה יותר חברתית. בעקבות הימשכות הדיון, הודיע גפני שיבקש משר הרווחה לחזור לוועדה.

גפני : "הכלכלה הישראלית צלחה את משברים הכלכליים הגלובליים. לא נפלנו ברמת החיים והאבטלה ירדה, אך הפערים הולכים וגדלים.

ככל שהמשק מתחזק הפערים הולכים וגדלים בהשוואה לעולם. אנחנו הופכים למדינה ניאו-קפיטליסטית". גפני בירך את השר כץ, "אתה האיש הנכון במקום הנכון" והוסיף: "משרד הרווחה המשרד הכי 'יהודי' בהיבט של סיוע לחלש".

שר הרווחה, חיים כץ: "עובדי המשרד, אלה שמטפלים בדור הנזקקים של היום, הם הדור הבא של הנזקקים. 20% מהעובדים שכרם 4,000 ש"ח ועוד 1,000 ש"ח תוספת השלמת הכנסה.

עובד משרד מגיע בגיל 30 לסוף דרכו וממתין עד גיל 67 על מנת להיות עני. פניתי לממונה על השכר והוא הבטיח שיביאו את העובדים האלה לפחות לשכר מינימום. כיום עובד אחרי 46 שנה יקבל 3,300 ₪ פנסיה".

"תקציב 2015: התקציב 7.86 מיליארד ₪. תקציב 2016: 8.51 מיליארד ₪ אחרי תוספות שדרשנו.

לא קיבלנו מספיק כסף ביחס למטרות. לדוגמה, רצינו להוסיף לילדים בסיכון 92 מיליון ₪ ותרגמנו לתוספת היומית לילד: 6.10 ₪. בכל תחום פירטנו כך כדי להמחיש את הצרכים ואכן במשרד האוצר הודו שאנחנו צודקים אלא שאין כסף".

כץ ייחד דברים לתביעתו מהאוצר להוריד דרסטית את המס על מקבלי הבטחת הכנסה, שמעבר לדיסרגרד, משלמים 70% מס בניגוד למטרה לצרף אותם לשוק העבודה אך במצב הנוכחי זה לא כדאי להם. יש להוריד את המס עליהם ל- 30%".   השר דיבר על "מניעת הנזקקים העתידיים" ע"י מניעת שחיקת הפנסיות.

"בעתיד תהיה ירידה דרמטית בפנסיות, עד 50%, ואחראית לזה המפקחת על הביטוח בתקנות שמוציאה.הרגולציה שוחטת וכל תקנה עולה מיליונים ואז הפנסיות נשחקות. יש לחייב בחוק שכל שינוי של המפקח יחייב אישור ועדת הכספים".

כץ התייחס לנושא שעל סדר יומה של ועדת הכספים; הורדת תקרת הטבות המס על הפרשות לפנסיה: "לא צריך לפגוע באנשים שמרוויחים 40,000, יש 5% כאלה, למה לקחת להם? אם ייקחו את הכסף של הטבות המס על הפרשות פנסיוניות לבעלי משכורות גבוהות וייתנו לנזקקים בסדר, אבל זה לא יגיע לשם, אז למה לקחת? אין להרע את התנאים הפנסיוניים".

מנכ"ל משרד הרווחה, אליעזר יבלון : "עוברים לתכניות עבודה מדידות. מה עובד עשה כל חודש ובכל רבעון ובכל שנה התפוקות יימדדו. ב 2014 20.1% ממשקי הבית בישראל, 464,900 מטופלים בשירותי הרווחה, 16% מהאוכלוסייה1,324,00 נפש רשומים בשירותי הרווחה. הסיבות הרבות ביותר לפנייה לשירותי הרווחה: תפקוד לקוי של הורים או ילדים 43%, עוני ובעיות הכנסה ותעסוקה: 30.2%, זקנה 24.6%, מוגבלויות וסיבות רפואיות 24.1%, אלימות 4.9%, התמכרויות ועבריינות 3.2%. התקציב הנוכחי מיועד להיות "עם דגש של הפניית שירות במסגרת הקהילה".

מנהל אגף תקציבים במשרד הרווחה, חנן פריצקי: "תקציב 2015; 7.86 מיליארד ₪: 6.225 מיליארד ₪: 2.53 מיליארד ₪ טיפול באנשים עם מוגבלויות, 538 מיליון ₪ שיקום עבריינים, 1.78 מיליארד ₪ טיפול במשפחות ואזרחים ותיקים, 471 מיליון ₪ כוח אדם ברשויות, 640 מיליון ₪ שכר עובדים סוציאליים, 324 מיליון ₪ הפעלת מעונות ממשלתיים, 423 מיליון ₪ שכר עובדי המשרד ו- 247 מיליון ₪ כללי. תקציב 2016; 8.512 מיליארד ₪: 6.45 מיליארד ₪ אספקת שירותים: 2.598 מיליארד ₪ טיפול באנשים עם מוגבלויות, 1.966 מיליארד ₪ טיפול במשפחות ואזרחים ותיקים, 622 מיליון ₪ לשיקום עבריינים, 642 מיליון ₪ כוח אדם ברשויות, 829 מיליון ₪ שכר עובדים סוציאליים (גידול ניכר), הפעלת מעונות ממשלתיים 327 מיליון ₪, שכר עובדי המשרד 440 מיליון ₪, כללי 274 מיליון ₪ ורזרבה 192 מיליון ₪".

ח"כ אילן גילאון (מר"צ): "השר כץ הוא השר היחיד שעליו אנחנו סומכים שיעשה את מה שנדרש ממנו".

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני): אין הרבה מקרים בממשלה הזו שיש הלימה כזו בין האיש והמשרד עליו הוא מופקד, כמו במקרה של השר כץ. מה שחסר לי זה מיקוד בתחומי פעילות, כשיש תוספת תקציבית לאן היא מופנית, איפה יש התקדמות גדולה יותר ואיפה פחות. חסר מיפוי כלל הצרכים".

ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת): "עד כמה השר היה מעורב בהכנת ספר התקציב של המשרד? כי קשה להבין ממנו את תכנית העבודה התקציבית של המשרד".

יו"ר ועדת הכספים גפני הצטרף לדבריו ופנה לאנשי האוצר: "זה נורא מה שעשיתם עם הצגת התקציב ואיך שאתם מציגים אותו. אתם טוענים שקידמתם פרויקט 'חריש עמוק' לבחינת הצרכים ומבנה התקציב אך עשיתם בדיוק את ההיפך ולא ניתן להבין הרבה דברים במבנה התקציב כפי שהוא".

 גטאס המשיך: "הציבור הערבי הוא חלק משמעותי מהנזקקים לשירותי המשרד אך התקצוב לטיפול בו נמוך משמעותית משיעורה באוכלוסייה".

ח"כ אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו): "אם יש דבר שמרגיע אותי, זה שבתפקיד שר הרווחה יש אדם שאכפת לו והוא לא מפחד! מדובר בתיק שנבחרי ציבור חוששים לקבלו. לוי-אבקסיס הביעה תרעומת על שחיקת סעיפי תקציב הנודעים לטיפול באוכלוסיות חלשות, כגון תקציבי מעונות יום לנזקקים וכד'. עוד העלתה את היעדר הטיפול בהומלסים, "לא יתכן שאנשים יהיו חסרי קורת גג ואח"כ אם ייקחו להם את הילדים המדינה תצטרך לשלם 7,000 ₪ לילד במקום סכום נמוך בהרבה לסיוע בקורת גג".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי): "הנגשת מוסדות, נושא שנגרר הרבה שנים ודוחים כל פעם את יישום התקנות. צריך לתקצב ולגמור עם זה. אנחנו מחוקקים חוקים שלא מבוצעים ובכך הופכים רבים לעבריינים. רב אחר, יש נוער דתי שאין הכרה בצרכיי הטיפול בו – אח"כ פוגשים נוער גבעות ותג מחיר, בד"כ זה נוער בסיכון ויש לטפל בהם".

ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני): "השכר החציוני עומד על 6,500 ₪ אז איך אנשים יכולים לחיות בכבוד, הבעיה של שר הרווחה שיתקשה להתמודד עם בעיות מבנה במשק הישראלי.

 שר הרווחה השיב לח"כים. בין השאר הצהיר בהמשך לדברי ח"כ סתיו שפיר המחנה הציוני על הבעיות של אזרחים מול הביטוח הלאומי, כי "יבצע מהפכה בביטוח הלאומי.

ראש וראשונה צריך לקצר זמני תשובה ולשפר את היחס לאזרח. כץ אמר, שברגע שיקבל את תקציבו יצטרך להכריע באילו יעדים יתמקד וכי ברור שלא יוכל לפתור הכל. הכסף לא מספיק".

תגובות

מומלצים