מועצת מעא'ר חשד לכאורה לתפירת מכרז

במסגרת עתירה שהוגשה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בנצרת הועלו חשדות לכך שמועצת מע'אר שבגליל פעלה מתוך שיקולים זרים במסגרת הליכי מכרז אותם פרסמה למתן שירותי ניקיון בישוב.

29.11.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מועצת מעא'ר חשד לכאורה לתפירת מכרז

חברת ניקיון עתרה לביהמ"ש נגד מועצת מעא'ר בחשד לתפירת מכרז. המועצה חזרה בה והעניקה לחברה את המכרז.

את העתירה הגישו עוה"ד איתי שרף וחיה שאבי ממשרד שרף אלקיים ושות' בשם חברת ניקיון שניגשה למכרז, ושלטענתה, זכייתה נמנעה ממנה באופן פסול.

החברה, נטען בעתירה, הייתה המתמודדת היחידה שכללה בהצעתה שתי שיטות תמחור, כנדרש במכרז, אך במקום להכריז עליה כזוכה, החליטה המועצה, באופן תמוה, לבטל את המכרז המקורי ולפרסם מכרז חדש תחתיו, שדרש שיטת תמחור אחת בלבד.

לדברי עוה"ד שרף ושאבי: "המהלך של המועצה נראה על פניו מוזר. הוא נעשה רק אחרי שנפתחו כלל ההצעות שהוגשו, והכשיר בדיעבד את ההצעות הפסולות של המתמודדות האחרות. התעורר חשש כבד שהמועצה העדיפה מתמודדות אחרות על פני העותרת, ולכן שונה המכרז בהתאם".

לאחר בחינת העתירה, פרסם בית המשפט החלטת ביניים בה הורה למועצה המקומית להקפיא את המכרז החדש. בהמשך, זמן קצר לפני הדיון הסופי והמכריע בעתירה, הודיעה מועצת מע'ר לחברה העותרת כי היא מכריזה עליה כזוכה במכרז. בעקבות זאת, הושגה פשרה בין הצדדים לפיה העתירה מתקבלת כך שהעותרת תקבע כזוכה במכרז, וניתן פסק דין בהתאם להסכמה, ועתירת החברה התקבלה 

"העותרת הייתה אמורה לזכות במכרז מלכתחילה, וטוב עשתה המועצה שחזרה בה מהחלטתה לקיים מכרז חדש", אומרים עוה"ד שרף ושאבי. 

הליכי מכרז שקיימה מועצת מע'אר בגליל בקיץ האחרון למתן שירותי ניקיון למבנים ומוסדות חינוך בישוב "קיבלו תפנית פסולה, המעוררת חשש להפעלת שיקולים זרים מצד המועצה" כך נטען בעתירה שהגישה אחת המתמודדות במכרז נגד המועצה לבית-המשפט המחוזי בנצרת. 

עורכי הדין איתי שרף וחיה שאבי, המייצגים את המתמודדת חברה המספקת שירותי ניקיון טענו בעתירתם כי עם פתיחת ההצעות השונות שהוגשו במסגרת המכרז, הסתבר כי החברה היא המתמודדת היחידה שעמדה בכל תנאי המכרז. נוכח זאת, הייתה אמורה וועדת המכרזים להכריז על החברה כזוכה, אך במקום זאת, הוחלט לבטל את המכרז המקורי ולהחליפו במכרז חדש.

לפי העתירה, חמש מתמודדות ניגשו למכרז, ובמועד שנקבע לכך מראש, נפתחו ההצעות בפומבי, במעמד המתמודדות עצמן. עם פתיחת ההצעות נפסלו מייד שתיים מהן בשל פגמים שנפלו בהן. כך נותרו 3 מתמודדות בלבד, בהן החברה, שהייתה היחידה שהציגה בהצעתה שתי שיטות תמחור לפי שעה ולפי כיתה כפי שדרש המכרז. לעומת זאת, ההצעות של שתי המתמודדות האחרות כללו רק תמחור לפי שעה.

בעתירת חברת הניקיון נכתב, כי בנסיבות אלה, ציפתה החברה כי ההצעות הנוספות ייפסלו וכי היא תוכרז לאלתר כזוכה במכרז, אלא שציפיותיה התבדו. בפועל, החליטו המארגנים לראות גם  את ההצעות אותן הגישו שתי המתמודדות האחרות כתקינות, למרות שכלל לא עמדו בתנאי המכרז, וההכרזה על הזוכה נדחתה.

בעתירת חברת הניקיון נכתב, שכעבור ימים ספורים, כינסה המועצה ישיבה בהולה של וועדת המכרזים, אליה זומנו רק חלק מחברי הוועדה. בישיבה המליץ היועץ המשפטי של המועצה לבטל את המכרז ולפרסם תחתיו מכרז חדש, בטענה כי נפל פגם טכני במכרז המקורי. חברי הוועדה קיבלו את ההמלצה, ויומיים לאחר מכן פורסם מכרז חדש ובו הופיעה בניגוד למכרז המקורי דרישה לשיטת תמחור לפי שעה בלבד.

"קשה להימנע מהמסקנה שהמכרז החדש הוא מכרז 'תפור', שהותאם במיוחד להצעות שהגישו שתי המתמודדות האחרות במכרז המקורי, ונועד להביא לזכיית אחת מהן" אומרים עוה"ד שרף ושאבי. "החשד גובר נוכח המחטף שביצעה המועצה כשכינסה ישיבה של וועדת המכרזים בהרכב חסר. לחברי וועדה מסוימים נודע על הישיבה בדיעבד, ורק אז נערך ביניהם סבב טלפוני מהיר לאישור ההחלטה שכבר התקבלה. הן תוכן ההחלטה והן אופן קבלתה מעלים חשש כבד ששיקולים פסולים וזרים הנחו את וועדת המכרזים", אומרים עוה"ד שרף ושאבי.

בית המשפט: לא התקיימו תנאים המצדיקים את ביטול המכרז

בעתירה שהגישו עוה"ד שרף ושאבי, התבקש בית המשפט להורות למועצה לבטל את המכרז החדש ולהכריז על החברה כזוכה במכרז המקורי, בהיותה המתמודדת היחידה שהגישה הצעה תקינה. לטענתם, לא היה שום היגיון בביטול המכרז המקורי וההחלטה להחליפו במכרז חדש מעוררת חשד למשוא פנים.

לטענת עוה"ד שרף ושאבי, המועצה נימקה את ביטול המכרז המקורי בכך שהושמטה ממנו טבלה המפרטת את מספר כיתות הלימוד בישוב, אך נימוק זה אינו מצדיק את ביטול המכרז. ההשמטה היא עניין טכני ולא מהותי, נטען בעתירה, שכן "שיטת התמחור הדרושה התייחסה ממילא לתמחור לפי כיתה, ללא קשר למספר הכיתות". יתר על כן, "בעת פתיחת ההצעות כבר עלה, כי שתי ההצעות הנוספות שנמצאו תקינות, תומחרו באופן שונה משנדרש, ולמרות זאת לא נפסלו. דבר זה מהווה ראייה נוספת, להיעדר החשיבות היתרה שיוחסה לטבלה שנשמטה", נאמר בעתירה. 

עוד לטענת עוה"ד שרף ושאבי, ביטול מכרז צריך להיעשות רק בתנאים קיצוניים וחריגים, ושינוי תנאי המכרז בדיעבד, אחרי פתיחת ההצעות, עומד בניגוד להליכי המנהל התקין. "באופן זה נפגע קשות כלל הסודיות, המהווה ערובה ואבן יסוד לשמירה על שוויון במכרז", נאמר בעתירה.

לאחר בחינת העתירה, קיבל בית המשפט המחוזי בנצרת את עמדת עוה"ד שרף ושאבי, וקבע כי פסילת מכרז שכבר יצא לדרך, יכולה להיעשות רק בתנאים ולפי קריטריונים מיוחדים, אך תנאים אלה לא התקיימו במקרה הנוכחי. בהמשך לקביעה זו, הורה השופט למועצה, בהחלטת ביניים, להקפיא באופן זמני את המכרז החדש וזימן את הצדדים לדיון בעתירה, לשם קבלת הכרעה סופית.

בסופו של דבר, נוכח הודעת המועצה לחברה היא מכריזה עליה כזוכה במכרז, נחתם הסכם פשרה בין הצדדים שאושר ע"י בית המשפט ולפיו העתירה התקבלה והחברה הוכרזה כזוכה במכרז   

לדברי עוה"ד שרף ושאבי: "החלטת המועצה לחזור בה מהמכרז ולהכריז על החברה כזוכה עוד לפני ההכרעה הסופית בעתירה מעידה על כך שמלכתחילה לא היה בסיס לביטול המכרז ולהחלפתו במכרז חדש".

עו"ד איתי שרף  וזיאד דגש

תגובות

מומלצים