הוועדה לביקורת המדינה איפה הכסף? מחולק בהליך לא תקין

חדש בכנסת, התחילו לבקר את משרד הפנים שלא פיקח על הרשויות המקומיות שקבלו כסף משלם המיסים והכסף הגיע ליעדים אחרים, בועדה לביקורת המדינה יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר "מדובר בהתקשרויות של מיליארדי שקלים שיוצאים מקופת הציבור".

01.12.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הוועדה לביקורת המדינה איפה הכסף? מחולק בהליך לא תקין

"משרד הפנים מתרשל בפיקוח על מינהל תקין והעיריות חוגגות בבזבוז כספי ציבור, ללא מכרזים שקופים ושוויוניים" כך יו"ר הוועדה לביקורת המדינה קארין אלהרר. בוועדה נחשף כי כבר שלוש שנים מתמהמה משרד הפנים בניסוח נוהל מחייב לרשויות ולעיריות למכרזים שקופים.

אנו משלמים כסף רב כארנונה לרשות המקומית, על מנת שתדאג לניהול השוטף של חיינו, אך מי דואג שכסף רב זה אכן מחולק בצורה ברורה, חסכונית, במכרזים שקופים שכולם יכולים לגשת אליהם – וגם לזכות?!

בוועדה לביקורת המדינה, התגלתה תמונה עגומה של חוסר נהלים מחייבים למכרזים שכאלו, וחוסר-פיקוח תמוה של משרד הפנים.

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הדגישה כי  "מדובר בהתקשרויות של מיליארדי שקלים שיוצאים מקופת הציבור, ואמורים לשרת אותו. כמות הכסף הגדולה והכוח לחלק אותו נמצא בידי אנשים מעטים, ובחירת הספקים חייבת להיות הגונה, שקופה ותחרותית.

לדברי מירי רוזין, נציגת מבקר המדינה, "הרשויות מנסות לעשות בכל דרך מסלול עוקף מכרזים. הדרישות במכרז אינן מתאימות לעבודה, עבודות רבות נמסרו ללא מכרז וללא דיון בכך, ועיריות מעסיקות עובדים-לשעבר כיועצים חיצוניים".

לדבריה, משרד הפנים התחייב והבטיח בדיון אחר להוציא הנחיות ועד היום טרם מילא התחייבותו. הרשויות לא מדווחות על נתוני העסקת יועצים חיצונים של חשמל, אבטחה ופיקוח כפי שהם מתבקשים. גם לאחר שנבחרו היועצים, יש ביניהם שהתחילו לעבוד ללא הזמנת עבודה וללא הסכם בכתב". לדבריה, ישנן רשויות שבהן ההתקשרויות נעשו במשך 16 שנים ללא הליך מוסדר.

רון אלמוג מהלשכה המשפטית של משרד הפנים, השיב כי "בעקבות ההליך בעיריית נצרת עילית ובעקבות דו"חות המבקר גובשה טיוטת-נוהל הנמצאת בבחינה פנים משרדית. בשלטון המקומי כל רשות מנהלת את עניינה באופן עצמאי, ואנחנו הרגולטור כלפי 250 גופים עצמאיים שצריכים להתנהל לבד אך הרשויות צריכות לפעול על פי כללי מנהל תקין". איריס נחמני-שוחט, מנהל הביקורת במשרד הוסיפה כי "הנוהל כבר כתוב, אלא שאנו ממתינים שהשר והמנכ"ל יאשרו אותו".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) הדגיש כי "במרץ 2014 השתתפנו בדיון בדיוק בנושא זה ונציג משרד הפנים הבטיח במפורש כי הוא זקוק לחודשים לגיבוש הנוהל למכרזים. עתה משיב לנו נציג במשרד כי הם אפילו לא בכיוון".

מרדכי כהן, ראש מינהל השלטון המקומי במשרד הפנים, השיב כי אכן אני הוא זה שהתחייבתי על גיבוש נוהל ואכן עמדנו בו בפחות-או-יותר בשלושה חודשים, ועשינו זאת תוך הידברות ומשוב מהרשויות המקומיות, אך חילופי התפקידים אצל השרים והמנכ"לים מחייב אותם ללמוד מחדש את הנוהל – לפני שיאשרו אותו".

רוזנטל שב והאשים את משרד הפנים כי הוא דורש דו"חות מהרשויות המקומיות על ניהול תקין, אך כשאלו נשלחות אליו, הוא לא בודק אותן.

עו"ד תומר רוזנר, היועץ המשפטי של הוועדה הוסיף כי נוהל חובת המכרזים של הרשויות המקומיות בישראל מיושנות ואינן שקופות ואין די בנוהל חדש, אלא יש הכרח בתקנות מחייבות.

עו"ד חנן ארליך, ממחלקת היעוץ וחקיקה במשרד המשפטים סיפר על צוות משותף למשרד לשלטון המקומי, הבוחן שורת המלצות לפיקוח מוקפד על חובת המכרזים ברשויות המקומיות, אך לא יכול היה להתחייב מתי הן יגובשו.

חיים ביבס יו״ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין, הדגיש כי ״בימים אלו אנו פועלים יחד עם משרדי המשפטים והפנים להכין נוהל יועצים מוסדר מפורט ומקצועי. הנוהל המעודכן ימנע את הבירוקרטיה המסורבלת הכרוכה בהעסקת יועצים, ויאפשר גיוס תקין והענקת שירותים גבוהים לכל אזרח במדינת ישראל״.

תגובות

2. עספייה לפני 8 שנים
מי צריך ראשי מועצות ועיריות
1. אחמד לפני 8 שנים
זה לא קשור לדרוזים כי הם מחוסנים

מומלצים