הבוקר החלה חפירת מנהרת יקנעם

התחלת חפירת מנהרת אסם התשבי שעוברת בכניסה לאסם ויוצאת בצד השני בצומת התשבי, המנהרה תחבר את כביש 6 למחלף הגדול שהולך ונבנה צפונה, על אדמות דאלית אל כרמל, אורכה של המנהרה יהיה כ-1.9 ק"מ.

13.12.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הבוקר החלה חפירת מנהרת יקנעם

בשנת 2008 נדחתה תוכנית המנהרה של "הירוקים", המנהרה אותה דרשו אנשי "אדם טבע ודין" היתה אמורה להתחיל במחלף תות או במחלף אליקים ולהסתיים ביגור.

המועצה הארצית לתכנון ובניה דחתה את דרישתם ואישרה סופית את התוכניות הקיימות של חברת "חוצה ישראל", הכוללת מנהרה באזור התעשייה של יקנעם.

עכשיו זה רשמי, החפירה אכן תתבצע, כך יוכלו נוסעי כביש 6 לעבור בפרק זמן קצר ממרכז הארץ לצפון ללא פקקי תנועה, מה שנהגים חווים בכל בוקר וערב בצומת התשבי ובדרך המובילה לאלונים.

צד התשבי מנהרה

בשנת 2008 המועצה קיבלה את טענתה של חברת "חוצה ישראל" כי המנהרה תייקר באורח ניכר את עלויות הכביש על חשבון משלם המסים, תדרוש תכנון מחדש של קטעי כביש ניכרים ותאריך את המשך הזמן שיידרש לסיום העבודות,שנועדו לקרב את הצפון למרכז הארץ.

עם דחיית דרישתם של נציגי "אדם טבע ודין" קיבלה חברת חוצה ישראל אישור להתחיל בתהליכי התכנון של קטע 7, בכביש 6,האמור להגיע עד תל קשיש,שליד קריית חרושת.קטע 18,הקטע שבין ואדי ערה למחלף תות שנפתח במהלך 2009.

ראש המועצה האזורית מגידו, דאז חנן ארז, שהוא חבר במועצה הארצית לתכנון ובניה, הבהיר כי למרות תמיכתו במנהור בקטעים מסוימים של קטע 18 בכביש 6, העובר בתחומי המועצה האזורית, לא יכול היה לתמוך בהצעתם של אנשי "אדם טבע ודין" ממספר נימוקים.

צד אסם מנהרה



לדברי ארז,עצם הכניסה למנהרה בעין תות או בצומת אליקים הייתה יוצרת תנאים בלתי נסבלים לאזור כולו וגורמת לנזק גדול לאזור רמת מנשה וליישובים הסמוכים אליו בגלל מחלפים ענקיים שהיו אמורים לקום שם.

בנוסף,שינוי זה היה מסב את התנועה לכיוון יגור ולאזור חיפה, מה שהיה אמנם מאד רצוי למהנדס מחוז חיפה,שתמך בהצעה כי היא הייתה יכולה לסייע למטרופולין חיפה, אך לא היה מקרב את הגליל למרכז ומטרת כביש 6 לסייע לפריפריה ולא למטרופולין.

כמו כן, ציין ארז,כי המנהרה הייתה גורמת לדחייה של שש שנים לפחות של הפתרונות התעבורתיים במוצא כביש 6 ועבור כביש 70,וואדי מילכ-עד לצומת התשבי.

ולעומת זאת הפתרונות המוצעים על ידי חברת חוצה ישראל לכביש 6 נותנים מענים יותר יפים ויותר ישימים לאזור אליקים,יקנעם וצומת מנסורה.

לדברי ארז, הן השיהוי והן הנזקים הסביבתיים היו בלתי נסבלים ולכן התנגד להצעה.

גם ראש עיריית יקנעם, סימון אלפסי, היה מאוד שמח לשמוע על החלטת המועצה הארצית לתכנון ובניה,הוא הבהיר, כי אין מדובר במנהרה המתוכננת בסביבות אזור התעשייה של יקנעם, אלא במנהרה שנועדה להביא לכך,שכביש 6 לא יגיע כלל ליקנעם אלא ייכנס ממחלף תות ישר ליגור.

אלפסי: "המנהרה המתוכננת באזור יקנעם אושרה בתוכנית ממשלה ונועדה-הן לשמור את ערכי הנוף והטבע באזור התעשייה במנסורה,מבלי לנגוס במרבית שטחי בסיס מנסורה הישן".

 אורכה יהיה כ-1.9 ק"מ והיא תתחיל באזור מפעל אסם ותסתיים מול תל קשיש.

זוהי תוכנית רצויה ליקנעם, המאפשרת גישה מיידית לכביש 6 לתושבים ולמפעלים, ועל ידי כך מקרבת את יקנעם למרכז הארץ, אך איננה פוגמת באיכות החים של תושבי יקנעם.

מה,עכשיו נזכרים?
מהנדס העיר מייק סאקה, תיאר את המאבק שניהלה יקנעם, על מנת להשיג את התוכניות לאזור יקנעם ותיאר את התוכניות לטווח הקרוב ולטווח הארוך לפתרון הבעיות התחבורתיות הצפויות ליקנעם עם פתיחת התנועה בכביש6 עד מחלף תות.

"הטיפול בנושא כביש 6 התחיל,מבחינתו ב-1993 כאשר היו התוכניות לכביש 6,כביש חוצה ישראל,עדיין בלי מנהרות. היו לנו מלחמות קשות במועצה הארצית לתכנון ובניה,התנגדנו נמרצות לכך,שיחצו את יקנעם לשתיים.הצלחנו במאבק,שלוש שנים אחר כך, שכביש 6 יעבור באזור התעשייה דרך מנהרה".

באותה תקופה הפסיק מע"צ לטפל בכביש 6 והעביר את הטיפול לחברת "כביש חוצה ישראל”.

מועצת יקנעם התחילה לתכנן בפירוט את הכביש מצומת אליקים ועד צומת התשבי.התכנון התחיל ב-94 והסתיים ב-99 , עם סיום התכנון המלא ראינו,כי מחלף תות עתיד להיפתח ואילו קטע ההמשך תוכנן להיפתח רק שלוש שנים אחר כך.

בעקבות זאת פנינו החל משנת2000 בכתב ודרשנו תוכניות ביניים לעומס התחבורתי הצפוי להיות באזור יקנעם עם פתיחת מחלף תות ועד לפתיחת הקטע הבא.

באנו עם ניתוח, המבהיר שכל התנועה שנוסעת דרך כביש החוף וואדי ערה אל הקריות, עכו נהרייה והגליל,כולל כרמיאל, תתנקז דרך מחלף תות ותעמיס על הכביש הסמוך ליקנעם.

על פי הסקרים ,משמעות הדבר תוספת ממוצעת של אלף כלי רכב לשעה,כשבשעות העומס מדובר במסה גבוהה פי כמה,כלומר-הכפלה של הנפח התעבורתי החולף ליד יקנעם כיום,זאת תהיה קטסטרופה.

"בין(2000 ל-2006) היו ישיבות ופניות רבות,עד שבא שר התחבורה שאול מופז לביקור ביקנעם ב-2006.

מופז התחייב והנחה את מע"צ למצוא פתרונות ביניים ליקנעם ומועד שבין פתיחת מחלף תות ועד לפתיחת המחלף בתל קשיש,אלא שמע"צ ומופז נרדמו.

בתגובה הוציא ראש העירייה אלפסי מכתב לשר התחבורה דאז עם איום לתביעה משפטית אישית נגדו על אי מילוי הבטחתו,מופז התעורר ונתן הוראות למע"צ(החברה הלאומית לדרכים)ומאז עובדים על החלופות".

מפת המקום

 

"פתרונות ביניים"

החברה הלאומית לדרכים (מע"צ)החלה לעבוד על תכנון שלב א" של פתרון הביניים:הרחבת הכביש שבין אליקים לצומת התשבי בשני נתיבים-נתיב אחד לכל כיוון, פנייה נוספת ימינה לכיוון הצפון ופיצול צומת יקנעם לשני צמתים,כשהצומת השני יהיה מול מפעל "אסם".

והרעיון הוא לחלק את נפח התנועה מאזור התעשייה ואילו,כך שכ-40 אחוז מנפח התנועה יעבור בצומת החדש ויקטין את העומס על צומת יקנעם.

על פי התוכנית הסופית, עם הקמת המנהרה,צומת יקנעם יהיה תלת מפלסי,כך שכביש 70 יעבור מתחת ומעל תעבור כל התחבורה בין העיר לאזור התעשייה.

גם צומת המושבה ישתנה,ויתאים את עצמו לשינויים האחרים וצומת התשבי ישודרג לשלושה מפלסים,כך שיהיה למעשה חלק מהמחלף הגדול בתל קשיש.

משמעות הדבר שמאותה שעה-העומס האדיר שעל מחלף הענק יהיה אחרי יקנעם ולא מולה.

מייק סאקה קיבל מינוי לטיפול הנופי באזור קריית חרושת, הכניסה למושבה ויקנעם ויערותיה.

השלב הבא של פתרון הביניים- כביש בין צומת התשבי לעבר מפעל "אסם", שיגיע עד לצומת "אסם" ואל כביש וואדי מילכ.

הפנייה בצומת החדש תהיה לשני הכיוונים-כאשר תושבי יקנעם בוודאי יעדיפו להמשיך ולנסוע בצומת יקנעם הקיים בין אזור התעשייה לעיר.

תגובות

מומלצים