ביקורת נוקבת בוועדת הכספים על העיכובים המתמשכים ביישום התכנית להעצמת היישובים הדרוזים והצ'רקסיים

"לא רוצים החלטות ממשלה רוצים להיות בבסיס התקציב", כך אמרו בכעס, ראשי מועצות דרוזים וצ'רקסים בדיון בוועדת הכספים, על יישום התכנית הממשלתית לפיתוח והעצמת היישובים הדרוזים והצ'רקסיים.

06.01.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ביקורת נוקבת בוועדת הכספים על העיכובים המתמשכים ביישום התכנית להעצמת היישובים הדרוזים והצ'רקסיים

יו"ר ועדת הכספים גפני: "ועדת הכספים הולכת לטפל בעניין הזה. דורש לקבל תכניות מפורטות של כל משרדי הממשלה על אופן היישום וניצול התקציבים שהוקצו לכך"

חברי הכנסת בוועדה וראשי הרשויות מתחו ביקורת נוקבת על התנהלות משרדי הממשלה בנוגע ליישום התכנית עליה החליטה הממשלה. עיקר הביקורת נסב על-כך שבדצמבר 2014 הממשלה החליטה על הקצאת 187 מיליון ₪ לטובת היישובים בשני המגזרים אך אלו טרם הועברו אף שאנו בתחילת 2016. חלק מהכספים הועברו אך טרם נעשה בהם שימוש או שלא הגיעו ליעדיהם הסופיים.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "יש מגמה בממשלה להעצים את מגזרי המיעוטים ובשבוע שעבר העברנו כאן בוועדת הכספים העברה תקציבית גדולה בהשוואה לעבר, למגזרים אלו. אני מברך על הדיון ומתכוון לעקוב אחר יישום החלטות הממשלה".

אחד מיוזמי הדיון ושמטפל בנושא המגזר הדרוזי באופן קבוע, ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו): "מברך על ההחלטה על הקמת היישוב הדרוזי החדש אמש. זה יבטיח את עתידם של הצעירים הדרוזים בעוד 20 – 30 שנה. בהחלטת הממשלה מדצמבר 2014 הוחלט על הקצאת 187 מיליון ש"ח לטובת המגזרים הדרוזי והצ'רקסי ועכשיו אנחנו בתחילת 2016 ועדיין לא עברו הכספים או שלא הגיעו ליעדם. שנה שלמה עברה והכסף לא עבר למטרות חשובות שממתינות שנים. לא יכולים להמשיך לשחק איתנו משחקים. אני יודע איך הדברים עובדים ולא יכולים להמשיך להעביר כספים משנה לשנה כעודפים מבלי להשמיש אותם. לא אתן לאף אחד לשחק עם המגזר הדרוזי".

ח"כ רויטל סוויד (המחנה הציוני), גם היא מיוזמי הדיון: "יש בעיה קשה ומהותית במגזר הדרוזי של כספים שהוקצו ולא הועברו. כספים מדצמבר 2014 לרווחה, למרכזי תרבות, לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים, לחיזוק שימוש בקרקע פרטית, לחיזוק העובדים, לתשתיות בטיחות, למניעת אלימות, לתאגידי מים וביוב, לסבסוד סיוע לעבודה לחיילים משוחררים. נגעו בהמון נקודות אך לא נעשה דבר. המשמעות היא שיש כסף שקיים, אך אין יישום בשטח. אנחנו כבר ב- 2016 וב- 2015 כספים לא עברו חרף התכנית המפורטת. ביקרתי בעוספיה ובפקיעין – יש עדיין בתים שלא מחוברים לחשמל ויש בעיה קשה של בטיחות ודברים אחרים. דורשת ישיבת מעקב אחר הנושא הזה".

מרכז בכיר אגף פנים, תכנון ופיתוח במשרד ראש הממשלה, גלבוע זינגר: "אנחנו נפגשים עם ראשי הרשויות ומעדכנים אותם ופועלים להסרת חסמים. התכנית מיושמת וככל שיש חסמים משרדי הממשלה פועלים להסרתם".

ח"כ רחל עזריה (כולנו): "אנחנו בוועדת הכספים ואנחנו מאוד אוהבים מספרים ורוצים לשמוע כמה ביצעתם במספרים, כמה מתוך התכנית יצא אל הפועל. דיבורים לא יועילו. גם מספרים כשלעצמם לא עוזרים אם לא מוקצים להוצאה ישירה לפרויקטים וביצוע בשטח".

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני): "התופעה הזו שלא מיישמים החלטות איננה חדשה והגיע הזמן להשתחרר מעריצות פקידי האוצר. הדרך של יצירת עודפים ואח"כ העברתם לרזרבות או לסעיפים אחרים פסולה. יש בעיה במדינה שאין תכנית לאומית לתעסוקה בפריפריה והבעיה לכל מי שגר באזורם אלו. הגורל של היישובים האלה כגורל כל היישובים האחרים, תוחלת החיים יותר נמוכה ואיכות החיים נמוכה יותר. נדרש להשקיע בתשתיות ובתשתיות התעסוקה ברמה הלאומית. יש פה מחלה ממארת של המערכת שלא מבצעת תכניות של עצמה. בעניין הזה יש שוויון בין המגזרים בניגוד למה שחושבים. יש אי אמון ומתח בין הפקידות לראשי הרשויות. יש לעמוד על-כך שתקציב 2015 יבוצע עד סוף הרבעון הראשון של 2016. להציב לוחות זמנים. הבעיה הפיתוח המרחבי ולא בתוך כל יישוב ויישוב בלבד".

ראש מועצת ירכא, והיב חביש, דיבר בתקיפות כנגד ההתמהמהות בנושא: "לא רוצים החלטות ממשלה, רוצים להיות בבסיס התקציב של מדינת ישראל. 187 מיליון ₪; הכסף הזה היה מימון ביניים עד שיהיה מימון חדש והיה אמור לעבור עד 14 בפברואר 2015. הפכנו להיות בני ערובה של פקידי האוצר ומשרד ראש הממשלה ועד עתה לא עבר שקל אחד. משרדים מסוימים הביעו נכונות אך לא קרה דבר. היישובים הדרוזים עברו שנתיים קשות מאוד בלי תקציבים ובלי פיתוח. יש אפלייה קשה כנגד העדה הדרוזית".

להלן מספר דוגמאות לנושאים פרטניים שעלו בדיון: ממונה תחבורה ציבורית במחוז חיפה והצפון במשרד התחבורה, רחלי רוזנזפט: "בנובמבר 2015 קיבלנו 10 מיליון ₪". יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני: "זה מספיק? שאלתם מישהו? הרי זה פקיד באוצר שהחליט על-כך?!"

ראש מינהלת הגליל והנגב במשרד התחבורה, עמאר רשרש: "לרשותנו 45 מיליון ₪ והתחלנו בקידום התכניות לקראת ביצוע. בפברואר – מרץ אנחנו אמורים להתחיל לעבוד. דורש דיווח לוועדת הכספים במרץ, מה משרד התחבורה עשה לפי התכניות. כמה כסף עומד לרשותכם ומה התחלתם לבצע". גפני השיב לו: "אני דורש דיווח לוועדה בחודש מרץ על הביצוע בפועל!".

מנהל תחום בכיר עיר ללא אלימות במשרד לביטחון פנים, גונן ירום: "7 מיליון ₪ ב- 2015 התקציב אושר וחולק ל- 16 רשויות לתכנית עיר ללא אלימות בעיקר להצבת מצלמות. מי שמבצע זה הרשות ואחרי שמדווחת על ביצוע אני מעביר את הכסף".

יו"ר הוועדה גפני סיכם: "מכל משרד אני מבקש תכנית מה יש מבחינה תקציבית ומה מיושם מתוך תכנית החומש שקבעה הממשלה למגזרים הדרוזי והצ'רקסי. זה דיון התחלתי ואני מתכוון לקיים דיוני מעקב. האם עומדים בהחלטות הממשלה יש מספיק או לא? דורשים את המכתבים בתוך שבועיים".

מנציגי האוצר דרש גפני: "דורש בתוך שבועיים פירוט מה בוצע מתקציב 2015, מה בביצוע כעת ומה מתוכנן לביצוע ב- 2016 והכספים הועברו. בנוסף, מה ההתקדמות עם תכנית החומש!. ועדת הכספים תקיים דיון המשך ולא תרפה מהנושא!".

תגובות

3. محلل سياسي לפני 8 שנים
أين الرئساء
2. דרוזי לפני 8 שנים
כך זה שיש לנו אנשים כמו איוב וראשי המחועצות המפגרי
1. דרוזי חרד לפני 8 שנים
לכבוד שר האוצר

מומלצים