ח"כ עמאר יוצא נגד הרפורמה שמתכנן שר התחבורה

ח"כ חמד עמאר הגיש הצעה דחופה לסדר בנושא הפרטת בוחני הנהיגה, עמאר ציין שבכירים במשרד התחבורה כבר תופרים חליפות כדי להפוך ליזמים החדשים בתכנית ההפרטה שתעלה לציבור 130 מיליון ש״ח בכל שנה והזכיינים יגרפו לכיסם סכומי עתק.

29.01.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ח"כ עמאר יוצא נגד הרפורמה שמתכנן שר התחבורה

ח"כ חמד עמאר מישראל ביתנו בהגשת ההצעה הדחופה לסדר, מבין את השלכות הרפורמה שמתכנן שר התחבורה ישראל כץ ומצוקתם של העובדים של משרד התחבורה שימצאו את עצמם מושלכים הביתה ללא פרנסה או שיעברו לידיים פרטיות ומי לא שמע ושומע על המעילות והמעצרים של מקרים רבים של רמאות בנדון.

כאן בפורטל הכרמל פרסמנו בסוף השנה החולפת והבאנו עדות של המעורבים בדבר.

ח״כ חמד עמאר: "שר התחבורה החליט לא לענות בעצמו על ההצעה הדחופה לסדר שהגשתי בנושא הפרטת בוחני הנהיגה, דבר המהווה הוכחה חותכת להמשך עבודתו החשאית על ההפרטה", הסוגיה שצריכה להדאיג כל מי שרוצה להוציא רישיון נהיגה".

ח"כ חמד עמאר:"משרד התחבורה לא מאייש בתפוסה מלאה את תקני הבוחנים החסרים ולא מגדיל אותם כדי לקצר את הזמן לתורים למבחנים המעשיים. כך הוא גורם ללחץ מאסיבי על המערכת, להתקוממות ציבורית והתמרמרות הנבחנים. כך סולל השר את הדרך להפרטה, שערוריית ההפרטה תעלה לכולנו ביוקר".

ח"כ חמד עמאר:"מלבד הסכנה הבטיחותית העצומה לדברי השר, ניתן יהיה לעשות מבחן מעשי נוסף שלושה ימים בלבד לאחר כישלון בטסט ללא הכנה מספקת, הרי שהפרטת מבחני הנהיגה תעלה לציבור ביוקר גם מבחינה כלכלית. מחיר ההפרטה לציבור יעמוד על 130 מליון ש״ח בכל שנה, בעוד ששני הזכיינים יגרפו לכיסם כ-30 מליון ש״ח בשנה".

"ללא אחריות ממשלתית, תינתן בפועל יד חופשית ליזם הפרטי לנהל את מערך מבחני הרישוי על פי תחשיבים כלכליים בלבד, כאשר האינטרס היחיד שיעמוד לנגד עיניו הוא לבצע מספר מבחנים גדול ככל האפשר לתלמידים וכתוצאה מכך להרוויח על גבם לכשיכשלו".

ח"כ עמאר: "קשה להבין איך המדינה מתנדבת לוותר על סכום זה מדי שנה ואם התכנית תצא לפועל אנחנו נהיה המדינה היחידה בעולם המפריטה את תחום מבחני הנהיגה וכפועל יוצא את חיי אזרחיה, אני בטוח שמשרד התחבורה כבר יודע מי ירוויח מההפרטה ונודע לי כי בכירים במשרד התחבורה כבר תופרים חליפות כדי להפוך ליזמים החדשים בתכנית ההפרטה".

ח"כ עמאר דרש וקורא לכולם להוריד את התכנית המסוכנת הזאת מסדר היום

לדברים שפרסמנו בפורטל הכרמל בתאריך 3.10.2015

המצב העגום שגרמה המדינה בהפרטת הרישוי נהיגה

יש לך כסף קח רישיון או תאוריה! עדות של אנשי מקצוע במרכז התחבורה והרישוי, בינתיים המשטרה ממשיכה לחקור ולבצע מעצרים בגין זיופים ומירמה, אולי מישהו יתעורר במשרד האוצר או התחבורה.

הסוגיה של המעצרים החוזרים על עצמם באותם אזורים לא מדליקים שום מנורה אדומה אצל אף אחד באחראים על הפיקוח שהתחייבו לו.

חשוב לציין שלצורך הכתבה מרואיינים מספר בכירים שעוסקים במקצוע, הם נוגעים ויודעים טוב מה קורה בפנים ובכל הקשור להוצאת רישיון או תאוריה.

בעל מקצוע:"בוחן מכניס לקופת המדינה כל יום הרבה כסף, מבחן לתלמיד עולה מעל 139 ש"ח, בממוצע כל בוחן עושה 14 מבחנים ליום אם מכפילים את זה כל בוחן מקבל 1800 ש"ח ליום, היום בכל המדינה ישנם 130 טסטרים, על כלל אוכלוסיית ישראל, לפי השיטה החדשה של שר האוצר, הפרידו בין המשרדים, הכנסות לבד והוצאות לבד".
 
בעל מקצוע:"במרכז ובדרום לטסטרים אין שום קשר לתיאוריה, לעומתם בצפון הורגש שיש בעיה, אנשים שניגשים לטסט באים עם טופס שרשום עליו מספר טלפון בקטן למעלה, התקשרנו למספר הטל הזה ומתברר שמדובר במשרד שמלמד תיאוריה, הפקידה אמרה שאתה תבוא תשב שלוש שעות בכיתה ותצא עם תיאוריה, כשביררתי בקשר לתשלום אז אמרה שאתה תשלם 300 ש"ח בהתחלה, ואחר כך אתה תשלם לאחר שאתה עובר, אמרתי לה שאיני יודע כלום והיא הבטיחה שהכול עליהם ואני אצא עם תיאוריה, זה דבר שעורר הרבה חשדות".

"משרד הרישוי אמור לערוך בקרה בעניין התיאוריה, הם עורכים בקרה בכללי, אבל לגבי מה שמתרחש בפנים, הם אין להם קשר לזה".

בעל מקצוע:"לצערנו עשו הפרטה במשרד הרישוי, מי שעושה את הבחינות הוא הזכיין, שאינו שייך לבוחנים, הוא יוצא נקי מסיפורים כאלה ומי שאוכל אותה זו הפקידה".

"יש חשדות תמיד ותלמידים מדברים שיש מורים שמביאים להם את התיאוריה עד הבית, זו תוצאת ההפרטה, נותנים רישיון להרוג לנהגים כאלה".

בעל מקצוע:"שר התחבורה מדבר כעת על הפרטת המבחן המעשי, במקום להוסיף עוד כמה בוחנים ולפתור את הבעיה הם רוצים לעשות הפרטה, מי שיש לו כסף יעבור ומי שאין לו לא יעבור, כשעשו את ההפרטה דיברו על זה שיהיו הרבה מפקחים והיום בפועל יש מפקח אחד בכל הארץ, בגלל זה שומעים על השטיקים במבחני התיאוריה בצפון".

"הפיקוח על מכוני הרישוי הוא עלוב, אחד או שניים בכל הארץ והשחיתות חוגגת וכרגע מישהו רוצה שזה יהיה המצב במבחנים המעשיים".

בעל מקצוע:"הצעתי תוכנית מפורטת למשרד התחבורה איך אפשר לפתור את הבעיה מבלי להגדיל את מספר הבוחנים, לפי התכנית שלי מי שיפגע אלה מורי הנהיגה שלא יצליחו להכניס כסף".

חשוב לציין שלגבי הצבא אין אינטרס כלכלי, כי הצבא משלם עבור התלמיד, בצבא אי אפשר לעשות על התלמיד קופה.

בעל מקצוע:"לפי המתכונת הקיימת היום של מבחני הנהיגה, כאשר המתכונת עובדת לפי הקצאה של תלמיד, המורה שיש לו מספר תלמידים הוא מקבל הקצאה לפי זה למבחנים והמורה משחק בזה ומחלק את זה איך שהוא רוצה בין התלמידים שלו, בארה"ב למשל הטסטים מחולקים לפי תלמיד, תלמיד מבקש טסט והוא מקבל טסט, בלי שום קשר למורה הנהיגה שלו".

כבישים

לתשומת לבכם, במתכונת הקיימת אצלנו צריכים 80 בוחנים כדי שהשירות יהיה טסטים ללא הגבלה, האמת שהשיטה צריכה להשתנות, היום תלמיד מגיע ל 28 שיעורים, אומר למורה שהוא רוצה טסט והמורה אומר לו בסדר אקבע לך תאריך, אבל קודם כל צריך לעבור טסט פנימי אצל המנהל המקצועי, מבחנים פנימיים מתבררים כחארטה אחת גדולה, זו רק דרך להוציא כסף מהתלמיד.

התלמיד שעובר את המבחן הפנימי בכל מקרה, הוא מבחינתו בתת מודע שלו, יודע שהוא כשיר לנהיגה, למרות שזה לא נכון. ברוב המקרים מי שעובר מבחן פנימי הוא לא מוכן עדיין לטסט.

למורה במקום שיהיה אינטרס שתלמיד טוב יגיע לטסט, האינטרס הוא הפוך, כל תלמיד שמגיע לטסט זה כסף שנכנס לכיס, התלמיד משלם אגרה למורה על העמדת רכב למבחן נהיגה 260 ש"ח, המורה לא נמצא באוטו אבל כסף הוא מקבל, כך שמבחינת המורה שיהיו כמה שיותר טסטים.

העניין של ההפרטה קלקל להם את הדבר הזה, תלמיד טוב שמגיע לטסט, הכסף הולך למכון הרישוי ולמורים והמפסידים הם התלמידים ומדינת ישראל.

בשלב זה אין עוד הפרטה בנושא הבוחנים, במדינה עובדים על זה בצורה חזקה לעשות הפרטה, הבוחנים נלחמים על זה בועדת הכלכלה, יש פרוטוקול מה 30/4/15 כל חברי הועדה היו נגד ההפרטה.

בעל מקצוע: "כשעשו בדיקה במשרד התחבורה, ראו שאחרי ההפרטה אחוז העוברים בבחינות התיאוריה היה נמוך, מישהו פה רצה לעשות כסף על גב התלמידים, אולי הקשו את השאלות בכוונה או כל דבר אחר כדי שתלמידים לא יעברו, אותו דבר לגבי הטסט, תלמידים יעברו טסטים ואחוז העוברים נמוך מאוד".

בעל מקצוע:"אם ישנו את השיטה של המבחן הפנימי, וילכו לצד המקצועי, יצטרכו פחות בוחנים ואחוז העוברים יגדל, כי מי שיבוא למבחן הוא התלמיד האמיתי, ולא מישהו שהולכים לעשות עליו כסף, אחרי ההפרטה יכולים להגיד לתלמיד אתה יכול להגיע כל יום לטסט, ולמעשה אותו תלמיד שיבוא לא מתאים ולא טוב, אז אם יכשל עוד פעם ועוד פעם, מי שירוויח זה המורה ובעל מכון הנהיגה".

"היום תלמיד בישראל, לחוץ הוא רוצה את הרישיון, כנראה גם שלחלק מהמורים אין סבלנות, אז אומרים לתלמידים לגשת לטסט, מה איכפת להם כי את הכסף שלהם הם מקבלים".

בינתיים, המשטרה ממשיכה לבצע מעצרים נגד מכונים ומורים בענף והמדינה מביטה מהצד כאילו לא קורה כלום.

משרד התחבורה בודק את כל הטענות שעולות ועוקב בדריכות אחרי מה שקורה במכוני הרישוי, ובמקביל מפעיל יחידה מיוחדת למעקב סמוי, משרד התחבורה לא ייתן יד למי שמנסה לפגוע ביושרה של המערכת.

תגובות

מומלצים