תלונות שהוצל"פ שוללת מחייבים את רישיון הנהיגה

רשות האכיפה והגבייה בוועדה לפנ"צ אחד מהיעדים שלנו הוא לשלוח הודעות ס.מ.ס לחייבים ולא רק התראות בדואר "משהו במערכת הזו לא יודע להתמודד עם מצבי מצוקה קיצוניים שאנשים נקלעים אליו"

09.02.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תלונות שהוצל"פ שוללת מחייבים את רישיון הנהיגה

הוועדה לפניות ציבור בראשות ח"כ הרב ישראל אייכלר התכנסה בעקבות תלונות של אזרחים על כך שההוצאה לפועל שוללת מחייבים את רישיון הנהיגה, כשלעתים פרנסת החייב ובכך גם האפשרות שלו להחזיר את החוב, תלויה ברישיון הנהיגה, כמו נהגי משאיות ומוניות.

ח"כ דב חנין אמר: "לקחת רישיון מאזרח זה צעד מאוד דרסטי וזה פוגע ביכולת הפרנסה שלו, זה אבסורד במיוחד כשהפרנסה תלויה ברישיון, כולאים אותם במסלול שאין להם שום דרך לצאת ממנו. הם יכולים להחזיר את החובות רק באמצעות הרישיון. צריך לשקול לבטל את האמצעי הזה".

תמונה לדוגמה"הוא מייצר הרבה יותר נזקים מאשר תועלת. ישנם חייבים שבדרך כלל הם בלי השכלה משפטית, הם במצוקה והיכולת שלהם להגן על עצמם היא מצומצמת והתוצאה שהם לא יודעים איך לטעון ובפני מי ולכן בתי המשפט לא מספיק קשובים אליהם".

מערכת ההוצאה לפועל היא לא שוויוני התמונה הכללית היא של אנשים שמרגישים שהם נדרסים בין גלגלי השיניים של המערכת. משהו במערכת הזו לא יודע להתמודד עם מצבי מצוקה קיצוניים שאנשים נקלעים אליו.

אפי רוזן, מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה:  יש החלטה וחוק ואני אמור לבצע חלק מאכיפת החוק.

בסופו של דבר ההחלטה יוצרת עיוות, כל עוד האדם הוא שלול רישיון, הם ממשיכים לנהוג גם בתקופת שלילה וזו הצרה הגדולה, כי אף אחד לא אוכף את זה. זה מטריד כי במלאת לו שנתיים שהוא לכאורה לא נוהג הוא נדרש לבצע טסט מחדש ומבחן תיאוריה מחדש.

זה לעומת אנשים שלא עלו על הכביש עשר שנים אבל יש לו רישיון נהיגה.

תמונה לדוגמהענת הר אבן, יועצת משפטית, רשות האכיפה והגבייה: אנחנו הגורם הראשון ששם על השולחן את הנושא שחייבים לא מיוצגים. לעניין הגבלת רישיון הנהיגה, ב2014 החליטה שרת המשפטים לאשר את שלילת המאסרים ואי אפשר לאסור חייבים בגין חובות אזרחיים בהוצאה לפועל.במקום זה שמנו הגבלות אחרות ובהם הגבלת רישיון הנהיגה.

החוק מחייב אותנו לשלוח התראה בדואר רגיל. רוב האנשים במדינה לא הולכים לקחת דואר רשום. בפעם הראשונה שחייב מקבל מסמך בהוצאה לפועל כתוב שם שהוא צריך לדעת שעשויות להיות מוטלות עליו הגבלות. במסגרת התיקון אנחנו יכולים לקבל גם מספרי טלפון מחברות התקשורת ואחד מהייעדים שלנו הוא לשלוח הודעות ס.מ.ס לחייבים.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר אמר בסיכום הדיון: אנחנו מבקשים שמכתבי ההתראה יהיו מתורגמים לפחות לרוסית וערבית. כמו כן עש לשלוח בדואר רשום כל הודאה על הגבלת רישיון. אנחנו רוצים  שההודעות לחייבים יתבצעו על ידי ההוצאה לפועל ולא על ידי גורמים פרטיים בעלי אינטרסים. גם אם מגבילים רישיון לתקופה אנחנו מבקשים שהחייב לא יצטרך לעשות שוב מבחן מעשי ועיוני. אני מודע לבעייתיות אבל זה ענישה בתוך ענישה.

תגובות

מומלצים