בישראל אין גוף המרכז את המאבק בשחיתות שלטונית בעולם

"בכל מקום בו יש כסף וכוח יש משרתי ציבור מושחתים ואפילו שוטרים", "שחיתות ציבורית מופיעה בצורות רבות ומגוונות", "חוקרים שחיתות ציבורית בימים אלו ממש ולא את הכל ניתן לפרסם" לדברים

22.02.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בישראל אין גוף המרכז את המאבק בשחיתות שלטונית בעולם

שחיתות שלטונית בעולם בישראל אין גוף המרכז את המאבק כך נחשף במרכז המידע והמחקר של הכנסת, בישיבת וועדה לביקורת המדינה.

יו"ר הוועדה קארין אלהרר: "מחלה מדבקת, אם לא נפעל למגרה ידרדר המצב במדינה", מבקר המדינה: "חוקרים שחיתות ציבורית בימים אלו ממש ולא את הכל ניתן לפרסם".

בשונה משורת מדינות במערב, כארה"ב, בריטניה, אוסטרליה, קנדה וספרד, בישראל לעומת זאת אין גוף המרכז מאבק בשחיתות שלטונית.

כך חשף מרכז המידע והמחקר של הכנסת בישיבת הוועדה לביקורת המדינה. לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) שחיתות ציבורית מופיעה בצורות רבות ומגוונות, פוגעת באמון הציבור במוסדות השלטון, אך למרות המקרים הבאים שנחשפו בארץ אין גוף אחד המרכז את המאבק, נתונים והמחקר בשחיתות זו. זו מחלה מדבקת, ואם לא נפעל למגר אותה, ביסודיות ולא ככיבוי שריפות, ידרדר המצב במדינה".

מבקר המדינה, יוסף שפירא, הוסיף כי שחיתות ציבורית נחקרת "גם בימים אלו ממש – ולא את הכל ניתן לפרסם".

לדברי ח"כ זהבה גלאון (מרצ) אין בישראל תכנית עמוקה ורב מערכתית למיגור השחיתות הציבורית."בכל מקום בו יש כסף וכוח יש משרתי-ציבור מושחתים ואפילו שוטרים שהורשעו בפלילים ממשיכים לשרת במשטרה.

זה גורם לייאוש הציבור מהמדינה וממוסדותיה". יעקב פרי (יש עתיד) העיר ש"מבקר המדינה עושה עבודה מצוינת לא מספיק להקיף את כל הבעיה, ובעיקר חסר חינוך, הסברה ותרבות-שלטונית של התנהגות", ומיקי רוזנטל (המחנה הציוני) הלין על חוסר השקיפות מצד משרדי הממשלה, העדר הרתעה ותכנית לימודים בעניין ואכיפה בלתי מספקת.

נטע משה, חוקרת במרכז המידע והמחקר של הכנסת הדגישה כי בארה"ב, בריטניה, אוסטרליה, קנדה וספרד יש גוף חיצוני העוסק במאבק בשחיתות כזו, חלקם מדווחים ישירות לפרלמנט, כפופים לתובע הכללי, שר הפנים או ראש הממשלה, לחלקם אף חוק ייעודי של סמכויות, איסוף מידע, הגשת תביעות וליווי משפטי.

בעולם מושקעים משאבים רבים בעידוד הציבור ועובדי המדינה לדיווח על שחיתות כזו, קורסים ייעודיים לעובדי מדינה על זיהוי מעשי-שחיתות, סקרים ומידרוג של מקומות הנקיים משחיתות וקביעת לוח-זמנים לטיפול – תוך עדכון המתלונן.

נציג משרד המשפטים, עו"ד איתי אפטר, סיפר כי האו"ם שיבח את שיתוף הפעולה בין משרדי הממשלה בישראל למניעת שחיתות ציבורית, ואילו לדברי עו"ד דן אלדד, מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, בימים אלו מנוהלים כשישים תיקי שחיתות ציבורית, חלקם נפתחו כתוצאה מפניית מתלוננים, חשיפה תקשורתית או מבקר המדינה.

הקרימינולוג ניצב-משנה (בדימוס) אבי דוידוביץ, לשעבר סגן ראש היאחב"ל, הזהיר כי לראשי המשרדים והרשויות אין נתונים על אנשיהם המורשעים בפלילים, ורק 5% מהשוטרים שהורשעו בחריגה מטוהר המידות גם פוטרו מהמשטרה. לדברי סנ"צ שלי קלמן דלל, ראש ענף החקירות בלהב 433, המשטרה אוכפת עבירות פליליות שמבוצעות ע"י עובדי ציבור, משקיעה משאבים רבים על מנת לטפל בתופעה, כולל מודיעין מגוון, טיפול בתלונות, ושיתוף פעולה עם הפרקליטות, רשות המיסים, נציבות המדינה ועוד.

תגובות

מומלצים