תלמידים ומקבלי תעודות במסלול הנדסאים שבפיקוח מה"ט

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת מסלול הלימוד הגדול ביותר לרכישת תעודת הנדסאי בישראל הוא זה שבפיקוח מה"ט המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע

19.03.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תלמידים ומקבלי תעודות במסלול הנדסאים שבפיקוח מה"ט

 מה"ט הוא גוף המופקד על הכשרת טכנאים מוסמכים והנדסאים במקצועות הנדסיים וטכנולוגיים, במסגרת האגף להכשרה ופיתוח כוח אדם במשרד הכלכלה. המדינה מתקצבת מסלולים אלה, בדומה לתקצוב מסלולים במוסדות להשכלה גבוהה. מה"ט מעניק לבוגריו תואר טכנאי מוסמך ותואר הנדסאי, בשנים תשס"ט-תשע"ד (2013/14-2008/09)

הודעה זו מתמקדת במסלול הנדסאים בלבד.

תלמידים במסלול הנדסאים

• בשנת הלימודים תשע"ד (2013/14) למדו במסלול הנדסאים של מה"ט 28,838 תלמידים.
• ענפי הלימוד השכיחים בקרב הלומדים בתשע"ד (2013/14) היו הנדסה אזרחית (5,449 תלמידים) ואדריכלות (4,104 תלמידים) והנדסת מכונות (3,838 תלמידים).

• חלקן של הנשים הלומדות במסלול הנדסאות נמצא בירידה, והגיע ל-31% בלבד בתשע"ד (2013/14), לעומת 37.2% בתשס"ט (2008/09).
מקבלי תעודת הנדסאי
• בין השנים 2014-2010 חלה עלייה של 29% במספר מקבלי תעודת הנדסאי.
• שיעורן של הנשים בקרב מקבלי תעודת הנדסאי (42.9% ב-2014) גבוה משיעורן של הנשים בקרב הלומדים (31.1% בתשע"ד), דבר המרמז לכך שנשים נוטות לסיים את לימודיהן יותר מגברים.מקבלי תעודת הנדסאי שהחלו את לימודיהם בתשס"ט
• 43.8% בלבד מהתלמידים שהחלו את לימודיהם בשנת תשס"ט (2008/2009) היו זכאים לתעודת הנדסאי בתוך חמש שנים מתחילת הלימודים. רק 32.4% היו זכאים כעבור שלוש שנים.
• שיעור הזכאים כעבור חמש שנים היה נמוך במיוחד בקרב גברים (41%, לעומת 48% בקרב נשים), ערבים (30.6%, לעומת 47.9% בקרב יהודים ואחרים) וילידי אתיופיה (18.8%, לעומת 49.7% בקרב ילידי ישראל).

• בענף הנדסה רפואית אחוז הזכאים הגבוה ביותר (74.6%), ואילו בענף חקלאות  אחוז הזכאים הנמוך ביותר (13.8%).
• בקרב הזכאים לתעודת בגרות  אחוז הזכאים לתעודת הנדסאי הוא 48.6%, לעומת אחוז נמוך בהרבה (33.8%) בקרב מי שלא היו זכאים לתעודת בגרות.

• כמחצית (50.7%) מהתלמידים הזכאים לתעודת בגרות ועמדו בדרישות סף של האוניברסיטאות היו זכאים לתעודת הנדסאי, לעומת 44.5% בלבד בקרב זכאים לתעודת בגרות שלא עמדו בדרישות אלה.

• אחוז הזכאים לתעודת הנדסאי מבין הזכאים לתעודת בגרות עולה ככל שעולה מספר יחידות הלימוד במתמטיקה -מ-44% בקרב הנבחנים ברמת 3 יחידות לימוד, ועד 60% בקרב מי שנבחנו ברמת 5 יחידות.

להגדרות והסברים
תלמידי מה"ט במסלול הנדסאים בשנים תשס"ט-תשע"ד (2013/14-2008/09)
בשנת הלימודים תשע"ד (2013/14) למדו במסלול הנדסאים של מה"ט 28,838 תלמידים.
חלקם של הערבים בקרב הלומדים היה בתשע"ד 22.3%, ואילו חלקם של ילידי חו"ל מקרב יהודים ואחרים היה 18.3% (ראו לוח 1).
ענפי הלימוד השכיחים ביותר בתשע"ד (2013/14) היו: הנדסה אזרחית (5,449 תלמידים), אדריכלות (4,104 תלמידים) והנדסת מכונות (3,838 תלמידים). יותר מ-80% מכלל התלמידים למדו באותה שנה באחד משבעת ענפי הלימוד השכיחים.

מתוך שבעת הענפים הללו, בשני ענפי לימוד חלה ירידה במספר התלמידים בשנים תשס"ט-תשע"ד (2013/14-2008/09) - אלקטרוניקה (ירידה של 42.7%) ותעשייה וניהול (ירידה של 35.1%) (ראו לוח 2).

חלקן של הנשים במסלול הנדסאות נמצא במגמת ירידה בשנים, והגיע לכ-31%  בשנת תשע"ד (2013/14), לעומת 37.2% בשנת תשס"ט (2008/09). מקבלי תעודת הנדסאי בשנים 2014-2010 בין השנים 2014-2010 חלה עלייה של 29% במספר מקבלי תעודת הנדסאי במסלול ההנדסאות שבפיקוח מה"ט (מ-3,665 זכאים ל-4,732 זכאים)

שיעור הנשים בקרב מקבלי תעודת הנדסאי (42.9% בשנת 2014) גבוה משיעורן של הנשים בקרב הלומדים (31.1% בתשע"ד), דבר המרמז לכך שנשים נוטות לסיים את לימודיהן יותר מגברים.
חלקם היחסי של הערבים בקרב מקבלי תעודת הנדסאי (17.5%) קטן מחלקם היחסי של הערבים בקרב הלומדים (22.3%).חלקם היחסי של מקבלי תעודת הנדסאי בקרב ילידי חו"ל (%17.1) קטן במעט מחלקם היחסי של אלה בקרב הלומדים במסלול הנדסאי (%18.3) (לוח 3).
שיעור מקבלי תעודת הנדסאי בקרב תלמידי מה"ט שהחלו את לימודיהם בתשס"ט (2008/09)

כדי לבחון את שיעור המסיימים מתוך תלמידי מסלול הנדסאים, נבחן השנתון של תלמידים שהחלו את לימודיהם בתשס"ט (2008/09). נבדקו שיעור מקבלי תעודה ב-5 שנים עוקבות לאחר מועד זה (עד שנת 2014) כדי לבדוק מהו פרק הזמן שבו מסיימים תלמידים אלה את לימודיהם, ומקבלים תעודת הנדסאי.

נמצא כי על אף שמבחינה רשמית מסלול הנדסאים נמשך שנתיים (במסלול לימוד משולב  משך הלימוד הוא עד שלוש שנים), בפועל יש פיזור ניכר במועד קבלת תעודת ההנדסאי. רק 43.8% מהתלמידים שהחלו את לימודיהם בשנת תשס"ט (2008/09) היו זכאים לתעודת הנדסאי בתוך חמש שנים מתחילת הלימודים (עד שנת 2014), ורק 32.4% קיבלו תעודת הנדסאי תוך שלוש שנים (עד שנת 2012) (ראו לוח 4).

מבין הגברים שהחלו את לימודיהם בתשס"ט (2008/2009), 41% בלבד היו זכאים לתעודת הנדסאי כעבור חמש השנים, אחוז נמוך בהשוואה לנשים (48.2%)

בקרב אוכלוסיית הערבים, 30.6% בלבד היו זכאים לתעודת הנדסאי בשנים 2014-2010, לעומת 47.9% בקרב יהודים ואחרים.
מי שהחלו את לימודיהם בגיל מבוגר יחסית מקבלים תעודת הנדסאי בשיעורים גבוהים (49%) בהשוואה למי שהתחילו ללמוד עד גיל 29 42.2%, שיעור מקבלי תעודת הנדסאי בקרב ילידי חו"ל הוא 42.9%. בקרב ילידי ישראל שיעור הזכאים לתעודת הנדסאי גבוה יותר (49.7%). 44.6% מעולי בריה"מ לשעבר קיבלו תעודת הנדסאי כעבור חמש שנים. שיעור מקבלי תעודת הנדסאי בקרב ילידי אתיופיה נמוך מאוד18.8%

שיעור מקבלי תעודת הנדסאי לפי ענפי לימוד שכיחים מבין שבעת ענפי הלימוד השכיחים, בענף אלקטרוניקה אחוז הזכאים לתעודת הנדסאי כעבור חמש שנים מתחילת הלימודים היה הגבוה ביותר (46.5%). מבין שבעת ענפי הלימוד השכיחים, בענף לימוד אדריכלות אחוז הזכאים לתעודת הנדסאי כעבור חמש שנים הוא הנמוך ביותר (38.1%) (ראו תרשים 3).

מבין כלל ענפי הלימוד, בענף הנדסה רפואית אחוז הזכאים הוא הגבוה ביותר (74.6%). מבין כלל ענפי הלימוד, בענף חקלאות  אחוז הזכאים הוא הנמוך ביותר (13.8%) (ראו לוח 5).

זכאות לתעודת הנדסאי וזכאות לתעודת בגרות אחוז התלמידים שהצליחו בלימודיהם במסלול הנדסאים (זכאים לתעודת הנדסאי) גבוה יותר בקרב אלה שהיו זכאים לתעודת הבגרות (48.6%), מאשר אלה שלא היו זכאים לתעודת בגרות (33.8%). מכאן, שהזכאות לבגרות מצביעה על סיכוי גדול יותר לסיים את המסלול ולקבל תעודת הנדסאי. הזכאות לתעודת בגרות מעלה את שיעור הזכאים לתעודת הנדסאי הן לגברים והן לנשים, הן ליהודים והן לערבים.

זכאות לתעודת הנדסאי לפי מאפייני תעודת הבגרות כמחצית (50.7%) מהתלמידים הזכאים לתעודת בגרות ועמדו בדרישות סף של האוניברסיטאות  היו זכאים לתעודת הנדסאי, לעומת 44.5% בלבד בקרב זכאים לתעודת בגרות שלא עמדו בדרישות אלה. אחוז הזכאים לתעודת הנדסאי מבין הזכאים לתעודת בגרות עולה ככל שעולה מספר יחידות הלימוד במתמטיקה -  מ-44% בקרב הנבחנים ברמת 3 יחידות לימוד, ועד 60% בקרב הנבחנים ברמת 5 יחידות. באופן דומה, ככל שהציון במתמטיקה עולה כך עולה גם שיעור הזכאים לתעודת הנדסאי.

מבין הענפים השכיחים, בענף תעשייה וניהול זכאות לתעודת בגרות נקשרת לשיעורים הגבוהים ביותר של מקבלי תעודת הנדסאי: שיעור מקבלי תעודת הנדסאי בקרבם הוא 55.9% בהינתן זכאות לתעודת בגרות, לעומת 35% בלבד בקרב מי שלא היו זכאים לתעודת בגרות פער של יותר מ-20 נקודות האחוז.

עם זאת, יש יוצאים מן הכלל והבולט שבהם הוא ענף המחשבים, שבו שיעור הזכאות לתעודת הנדסאי מקרב הזכאים לתעודת בגרות מגיעים נמוך יותר מאלה שלא היו זכאים לתעודת בגרות (33.6% לעומת 49.1%, בהתאמה.

זכאים לתעודת בגרות - תלמידים שעמדו בכל הדרישות המקנות זכאות לקבלת תעודת בגרות. נכללים מסיימי כיתות יב' (בית ספר תיכון) שנבחנו בבחינות בגרות אינטרניות במועד הראשי והמשני הראשונים (קיץ וחורף) בין השנים 2008-1998.לא נכללו נבחנים בבחינות בגרות ממחזורי לימודים קודמים ונבחנים אקסטרניים. הנתונים מבוססים על עיבוד מתוך קובצי בחינות בגרות של משרד החינוך.

דרישות סף של האוניברסיטאות דרישה של האוניברסיטה בנוסף לדרישה של זכאות לתעודת בגרות עם ציון עובר ברמה של 3 יחידות לימוד במתמטיקה, 4 יחידות לימוד באנגלית ומקצוע מוגבר נוסף אחד.

מסלול לימוד יום/משולב - ניתן ללמוד באחד משני מסלולי הלימוד: מסלול יום, שבו הלימודים מתקיימים בשעות הבוקר למשך שנתיים, או מסלול משולב, שבו הלימודים מתקיימים במשולב בשעות הבוקר והערב, ומשך הלימודים בו הוא עד שלוש שנים.

תלמידים שהחלו את לימודיהם בשנת תשס"ט (2008/09) נכללים תלמידים במה"ט, שהחלו את לימודיהם בשנת תשס"ט  (2008/2009), במסלול לימוד הנדסאי. סטטוס הלימוד שלהם "לומד", המעיד על כך שהם תלמידים פעילים בשנה זו.

תגובות

מומלצים