האם ידעתם שתאגיד הררי משלם יותר?

כל אדם שגר בכפר יפגע מתאגיד הררי וישלם מס הרים, ח"כ חמאד עמאר פנה לשר האוצר ודרש ממנו לבטל את המס לאלתר, אנחנו בפורטל הכרמל לא פעם התייחסנו לנושא והתרענו, עכשיו תשלמו גם על האוויר.

27.03.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
האם ידעתם שתאגיד הררי משלם יותר?

תאגיד הררי זה שבתחומו יש הפרש בטופוגרפיה בין המקום הנמוך לבין המקום הגבוה יותר מ 103 מטר, יוצא שכל הכפרים הדרוזים יפגעו מזה, עפ"י המחירון של תאגיד הררי הציבור יישא בעול, נשלם הרבה כסף שילך למשכורות לעובדי התאגיד בלי לקבל שירות. 

"מס הרים" תקנה חדשה שנכנסה לתוקפה לאחרונה על ידי שר התשתיות, מס זה חל על כל היישובים הממוקמים 100 מטר מעל פני הים, כך שהנפגעים העיקריים מכך הם דווקא תושבי הפריפריה.

את הסוגייה השערורייתית הזו העלה לסדר במליאת הכנסת חבר הכנסת חמד עמאר (ישראל ביתנו), שדיבר על מצוקתם של הישובים הדרוזים ברחבי הארץ בהם אין אף יישוב אחד שאינו מתחת למאה המטרים מעל פני הים.

חה"כ עמאר: "יישובים הדרוזים סובלים מנטל כפול: ההיטל הראשון הוא התשלום הבסיסי אותו משלם כל אזרח במדינת ישראל, ההיטל השני הוא היטל צפיפות מאחר ובמגזר הדרוזי הבתים הם פרטיים וצפופים וההיטל השלישי, ההיטל החדש "מס הרים", כך שעכשיו התושבים הדרוזים, ויישובי הפריפריה יצטרכו לשלם 100 ₪ נוספים יותר מכל יישוב מבוסס אחר במרכז הארץ".

להלן התחקיר שערכנו בפורטל הכרמל אודות התאגיד ההררי

תחקיר פורטל הכרמל חושף את האמת העגומה לה מועצת דליה מובילה את התושבים מבלי לתקן שום סעיף שיטיב עם החלשים, 9 סעיפים שיכלו להביא הסכם טוב לכניסה לתאגיד, השלטון המקומי ופורום המועצות הערביות נגד תעריפים, לפורום המועצות הדרוזיות אין עמדה.


תשלום דמי הקמה במקום היטל מים וביוב, העניים ישלמו יותר והחזקים ועשירים ישלמו פחות, זה מה שמכינה לנו רשות המים והביוב . לתאגידים ולכלל הרשויות.

המהלך הנוכחי נועד  להסדיר את הכללים בדבר מימון התשתיות של תאגידי המים אשר נקבע עד היום בהסדרי ביניים, ירושה מהתקופה בה משק המים והביוב נוהל על ידי הרשויות המקומיות.

משמעותו של המהלך: מימון התשתיות המוניציפאליות באמצעות היטלי פיתוח (מים וביוב) שהוטלו מכוח חוקי עזר מקומיים עבר מן העולם ומעתה ימומנו התשתיות המוניציפאליות לפי כללים ארציים שיחולו על כלל התאגידים.

ביום 23.11.14 פורסמה מודעה ע"י מועצת הרשות הממשלתית למים ולביוב.

מודיעה על הארכת מועד לעניין הגשת עמדות הציבור בדבר הכוונה לקבוע כללים לעניין חישוב עלות הקמת מערכות מים וביוב וקביעת תעריפי דמי הקמה בתאגידי המים והביוב ותיקון כללי המים וכללי התאגידים בהתאם והמועד האחרון היה 9.11.14.

הרבה מועצות ועיריות ותאגידים וגם אנשים פרטיים העבירו את עמדתם לרשות המים בנדון ובמגזר הדרוזי היחידים שהעבירו מועצות מקומיות בית גאן, ומועצה מקומית ראמה ועוד קבוצת אנשים מכפרי הדרוזים השייכים לתאגיד פלגי הגליל.

ביום 31.5.15 פורסמו ברשומות קובץ התקנות החדשות לדמי ההקמה למערכות המים והביוב שהם מקורות המימון להשקעות במערכות אלו.

יש תעריף בסיס לכל התאגידים שהוא 76.72 ₪ לפני מ.ע.מ צמוד במחיר הזה נלקח בחשבון אחוזי הבניה המותרים בתוכניות לעתיד, ולתעריף הזה נקבע תוספת אם התאגיד הוא הררי ונקבע עוד תוספת אם בתחום התאגיד יש צפיפות נמוכה או גבוהה.

צפיפות נמוכה זה פחות מ 5 דירות לדונם אדמה והתוספת היא בין 26 ₪ לבין 35 ₪ למ"ר בנייה.

תאגיד הררי זה שבתחומו יש הפרש בטופוגרפיה בין המקום הנמוך לבין המקום הגבוה יותר מ 103 מטר, עוספיא ודלית אל כרמל יש הפרש של 166 מטר לכן יהיה תוספת של 25.16 ₪ למ"ר בניין.

עפ"י המחירון של תאגיד פלגי מוצקין אשר נקבע ע"י רשות המים המחיר הכללי שיהיה אצלנו הוא 142.75 ₪ לפני מ.ע.מ ו 168.44 ₪ כולל מ.ע.מ, זה יתחלק 53% לביוב ו47% לתשתיות המים, כמובן כל מי ששלם עבור חיבור מים או חיבור ביוב יהיה פטור.

עד היום השלטון המקומי נגד תעריפים אלו וגם פורום המועצות הערביות וגם הרבה מועצות וערים נגד וגם תאגידי המים כי רוצים יותר.

פורום המועצות הדרוזיות אין להם עמדה בנושא, לא יודע משום מה.

פני הים

אם בסוף הדרך כולם נכנסים לתאגוד כולל כפרי הדרוזים בכרמל, אז לפני הכניסה צריכים לעמוד על המשמר, כדי לקבל התנאים הכי טובים למגזר שלנו ולעמוד על הנקודות הבאות.

1.אם רוצים לעשות תשלום אחיד לכולם בסדר אבל לא יתכן שרשות או עיר חזקה תשלם פחות ורשות עניה תשלם יותר למ"ר.

2.מי שגר בשפלה ישלם פחות ממי שגר בהר.

3. בערים הגדולות יש צפיפות גבוהה אז הם לא ישלמו בין 26-35 ₪ תוספת ואצלנו הצפיפות נמוכה פחות מ 5 דירות לדונם כי הבניה אצלנו צמודת קרקע אז אנחנו נשלם יותר (מה זה קנס).

4. אנחנו גרים בהרים נשלם יותר 25 ₪ למ"ר עוד קנס.

5. הממשלה אישרה לאחרונה תוכנית חומש לדרוזים מעל 2 מיליארד ₪ שכוללת בתוכה מענקים לתשתיות מים וביוב וכד', איפה ואיך זה יתבטא בהורדת מחיר ההשתתפות בתשלום למ"ר אצלנו אחרת זה יהיה תשלום כפול או שרוצים לקחת מאתנו בחזרה מה שרוצים לתת בדרך עקיפה.

6. בעיית חיבור הבתים ללא היתר הקיימים, צריך להיות כתוב שחור על גבי לבן בהסכם ולא הבטחה בעל פה שיתחברו לכל המערכות.

7. דמי ההקמה האלה הם בגדר הצעות או תקנות שלא עברו חקיקה או מבחן תביעות בבתי משפט, לכן התאגיד ייקח המצב הקיים וישתמש בחוק העזר של הביוב אצלנו שהוא מתקופת עיר הכרמל והתעריף שלו גבוה.

8. לא לחשוב שהכל גמור ולחברי המועצה אין משקל, הם יכולים לעשות הרבה בנדון לטובת התושבים שלנו בעלי מעמד סוציואקונומי נמוך בין 2 ל 4 מהנמוכים במדינה, ולהצבעה שלהם על הצטרפות לתאגיד משקל מכריע להכנסת כל החוקים והתקנות האלה לתוקף אצלנו בגלל זה צריך האישור שלהם.

9. אפשר לצאת בהצעה אחרת לרשות המים, תשלום דמי ההקמה יהיה כמו דמי הפתיחה של חברת חשמל או בזק למשל 7000 ₪ והשאר תשלום קבוע כל חודש למשל עוד 30 ₪ עבור התשתית, בדרך זו אפשר לממן תשתיות המים והביוב לאורך זמן בלי להכביד על האזרחים, יש במדינה 2.4 מיליון בתים, אם ישלם כל בית 30 ₪ בחודש יש לנו 864 מיליון ₪ בשנה שזה יהיה כסף רק לתשתיות מים והביוב.

תחקיר זה יועד לספק אינפורמציה על נושא חשוב זה לכל אחד מאתנו.

יש לציין שאנוכי מחכה לחיבור ביוב כבר יותר מ 13 שנה ועדיין לא נגמר, אני מבקש להבין את הדברים ולהילחם על זכויותינו, כי מספיק עם הזנחה לישובים שלנו יותר מ 60 שנה וצריך כאן העדפה מתקנת שהחזקים ישלמו יותר והעניים ישלמו פחות ולא כמו שמסתמן מהתקנות החדשות .


נא לעיין בקישורים :


http://www.water.gov.il/Hebrew/Rates/DocLib17/setup-fees-metodology.pdf


http://www.water.gov.il/Hebrew/Rates/Pages/Setup-fees.aspx

תגובות

3. עאדל לפני 8 שנים
אכרם חסון ואיוב אלקרא לא יאכזבו..
2. תושב מודאג לפני 8 שנים
לתשומת לב האחראים והמנהיגים שלנו
1. כל הכבוד לפני 8 שנים
אין כמוך

מומלצים