לראשונה מורידים את הממתקים והחטיפים מהמדפים במזנונים בבתי הספר

סוף סוף מנהיגים אוכל בריא לילדים, מעתה כל מזנון או קיוסק במוסד חינוכי יחויבו ברישיון עסק תקף מהרשות המקומית ויעמוד תחת פיקוח, תיאסר מכירה או הגשה של שתייה מתוקה ומזונות עשירים בסוכר כמו עוגות וקרואסונים, ושל מזונות מטוגנים ועשירים בשומן כמו צ'יפס וחטיפים מלוחים.

05.04.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
לראשונה מורידים את הממתקים והחטיפים מהמדפים במזנונים בבתי הספר

משרד החינוך הודיע כי יסדיר את הפיקוח על הרכב המזון ואיכותו במוסדות החינוך החל משנת הלימודים תשע"ז, לפי חוזר המנכ"ל, משנת הלימודים הבאה ייאסר להגיש או למכור בשטח המוסד החינוכי בגני הילדים ובבתי הספר ממתקים וחטיפים, עתירי שומן, מלח וסוכר, וכן משקאות ומוצרים מתוקים וממותקים. חל איסור על מכירה או הגשה בשטח המוסד החינוכי של מזון מעובד מהחי והצומח, המכיל פוספטים וניטרטים, כמו נקניקיות, מנות להכנה מהירה, צ'יפס, חטיפים מלוחים, קרקרים מעל 3 אחוזי שומן, בורקס, מלאווח, ג'חנון, קבב, שניצלים, קרואסונים, ופלים, ממתקים, סוכריות ועוד.

עם זאת, תותר למכירה כריכים מקמח מלא עם מילויי ביצה קשה, גבינה צהובה עד 9% שומן, סלטי פירות וירקות טריים, גבינה לבנה עד 5% שומן, חומוס עד 9% שומן, טחינה, טונה ועוד.

עוד נקבע בהנחיות החדשות, שהמזון המוכן הנשלח לבתי הספר ולגני הילדים יגיע עד 45 דקות לפני הארוחה. השמן המומלץ לבישול ולתוספת לסלט הוא שמן קנולה. יש להימנע מתיבול המנות המוגשות בסוכר, בסילאן ובדבש ויש להפחית את השימוש במלח בהדרגה. אין להשתמש במזון עשיר בנתרן, כגון אבקות מרק. נגד ספקים שיעברו על התקנות יוטלו סנקציות

מעתה כל מזנון, קפיטריה או קיוסק במוסד החינוכי יחויבו ברישיון עסק תקף מהרשות המקומית ויעמוד תחת הפיקוח הנדרש על פי כל דין. כמו כן נאסר להציב במזנון, בקפטריה, בקיוסק או בסביבתם פרסומת מסחרית מכל סוג שהוא.

פורום ועדי ההורים הישוביים "מברכים את משרד החינוך על ההחלטה להוסיף ולקדם את אורח החיים הבריא בבתי הספר. עם זאת, נמסר מהפורום כי "ראוי שמשרד החינוך יפרט באלו מועדים, כדוגמת ימי הולדת, חגים, פעילויות ועדי ההורים, משלוחי מנות וכיו"ב, ניתן יהיה להביא עוגות, חטיפים וממתקים או למכור אוכל מעובד, בכדי למנוע אי הבנות ושמירה על תקנות חוזר מנכ"ל".

"נציגי ההורים מצרים על כך שהחלטת המשרד לא נעשתה בשיתוף ההורים. ידוע ומוכח כי הנחתת הוראות על ההורים שאחראים לתזונת ילדיהם לא תיצלח. ללא הסברה ופעילות משותפת עם השטח בכלל וההורים בפרט, סעיף זה צפוי להפוך לעוד סעיף חשוב הכתוב על הדף אך אינו מיושם בשטח. למען הצלחת היוזמה, אנו מזמינים את משרד החינוך לשיתוף פעולה עם נציגי ההורים בנושא חשוב זה".

רופאי הילדים על שינוי המזון בבתי הספר: נפעל  לרתום את ציבור ההורים והרופאים על מנת לשמור על בריאות הילדים

באיגוד רופאי הילדים מברכים על ההחלטה לשנות את הרכב המזונות שיימצאו בבתי הספר. מזה שנים נאבקים רופאי הילדים לעצור מגמה של השמנה בקרב ילדי ישראל ולעודד תרבות של מניעה ותזונה נכונה לילדים. זהו צעד חיובי והאיגוד יפעל גם לרתום את ציבור ההורים והרופאים למהלכים משלימים על מנת לשמור על בריאות הילדים.

תגובת ההסתדרות הרפואית לחוזר המנכ"ל של משרד החינוך בנוגע לפיקוח על הרכב המזון במוסדות החינוך

ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית: "זהו מהלך מבורך של משרד החינוך אשר עשוי לשפר את בריאותם של ילדי ישראל. מחקרים הוכיחו כי תזונה בריאה ועשירה החל מגיל ילדות משפיעה על בריאות האדם לכל אורך חייו ותורמת לאריכותם ואיכותם. עם זאת, אין להסתפק בצעד זה. על הממשלה חלה אחריות לפעול לתזונה בריאה של ילדים גם מחוץ לכתלי מערכת החינוך הפורמאלית."

"אנו קוראים לממשלה לתמוך בהצעת החוק שיזמה ההסתדרות הרפואית יחד עם ח"כ טלי פלסקוב (כולנו) להטלת מגבלות על פרסומות מזון לקטינים.
מגבלות אלה, הקיימות כיום במרבית המדינות המפותחות בעולם, הוכחו כמקדמות תזונה בריאה של ילדים והוריהם. קידום הצעת החוק היא צעד משלים ומתבקש בהמשך לחוזר שפורסם".

ממתקים

תגובות

מומלצים