חשיפה: תכנון כביש עוקף דליה עוספיה
פורטל הכרמל חושף את התוואי של כביש המוביל מבית ספר חדשני בדליה עד לכיכר של בית אורן בכניסה לעוספיה, לראשונה חושפים את התכנון והמלחמה על כל אדמה באזור בו עובר הכביש.
להתנתק מכביש 672 העמוס שעובר בתוך הכפרים הדרוזים בכרמל שהפך למפגע לנוסעים בו ולתושבים המתגוררים לאורך הכביש הזה.
היום עובר כביש צר באותו מקום שמתוכנן כביש עוקף מדאלית אל כרמל לעוספיה, הכביש הזה נסלל בזמן המנדט הבריטי בארץ ישראל, לפני 70 שנה.
אורך הכביש הזה לא עולה על שני ק"מ מיסודי חדשני עד לכניסה הראשית מצד המערבי לעוספיה, מספר מטרים מהכיכר החדשה, והכניסה לבית אורן מכביש 672.
הכביש שעובר בגושים שמספרם , 11519 , 11525 , 17136 , 17140 , 17141 , 17144 , 17146 , הוא מתחיל בשכונת יד לבנים בדאלית אל כרמל, עובר דרך שכונת אלואנסה, אדמות זראעה, אדמות אזור אלמקתלה של עוספיה ויוצא בכביש הראשי המוביל לחיפה, מה שכן הכביש הנ"ל חוצה את כל אורך הכביש מדאלית אל כרמל ועוספיה, הכביש מקצר את זמן הנסיעה ובמיוחד בשעות העומס.
הדרישה של התושבים הגיעה בעוצמה ובשקט, במיוחד אחרי שהיו הרבה קולות שהתנגדו לכביש המתוכנן שהיה צריך להתחיל בכניסה לישוב דאלית אל כרמל עד סוף עוספיה, הכביש עוקף כפרים ובקטע מסוים הכביש היה מתחבר בגושים 17136 , 17140 , 17141 , 17144 , 17146 .
בתוואי הקטע הזה היום יש מלחמה, כמה שיותר לקנות קרקעות ולא משנה מה מעמדם התכנוני, העיקר לרכוש כמה שיותר קרקעות בצמוד לכביש הזה, כך מאמינים אותם קונים, שחושפים בפנינו תמונה שאף אחד לא שם לב אליה לפני.
יותר תושבים רוצים בפתיחת הכביש הזה, במיוחד תושבי דאלית אל כרמל שעובדים באזור חיפה והמפרץ, המדינה ומנהל התכנון רוצים לקדם את פתיחת הכביש שיכול לתת מענה לאלפי נכנסים ויוצאים מהכפרים מכל הכיוונים.
בתאריך 27/10/2011, פרסמנו כתבה תחת הכותרת "מתכננים כביש 672 עוקף כפרים חדש נא לשים לב!"
{YouTubeVideo id=vaAcnp_nFgc}
24 איומים חדשים על השטחים הפתוחים נוספו לשנת 2011, כך מדווחים החברה להגנת הטבע, חברת יפה נוף קבלה להתחיל בתכנון הכביש העוקף
לרגל הפסטיבלים שהיו בכפרי הכרמל ותנועת הרכבים הגדולה ומטבע הדברים שיהיו פקקים הן בעוספיא והן בדלית אל כרמל, מתברר שבימים אלו חברת יפה נוף מחיפה מקדמת תכנון מחודש לכביש 672 הנקרא "עוקף עוספיא ודלית אל כרמל ".
במסגרתו מוצעת הסטה של הכביש דרומה ומערבה בתחומי פארק הכרמל, אולם החברה להגנת הטבע מתנגדת ומנסה לקרב אותו לתחום הפיתוח העתידי של עוספיא ודאלית אל כרמל.
אולם עמדתנו צריכה להיות שהכביש הזה צריך להיות רחוק מהאדמות הפרטיות של תושבי המקום הרחוקות ביותר מחוץ לתוכניות המאושרות כיום וכל האדמות הפרטיות צריכות להיות בתכנון העתידי שלנו.
אפשר להבחין בנימת הנגד ממה שנטען ע"י החברה להגנת הטבע מפיתוח שני הישובים עוספיא ודלית אל כרמל
על האחראים בשני הכפרים לשים לב למה שמתכננים לנו ולהיות מעורבים בתכנון הכביש בזמן הנכון.
להלן מה שדווח ע"י החברה להגנה על הטבע.
פארק הכרמל כביש 672 עוקף עוספיא ודלית אל כרמל.
הכרמל תחום בדרכים ארציות משלושת עבריו כבישים מס' 4,70,75, וקטוע בשל דרכים אזוריות החוצות אותו: כביש 672 הכביש הקיים שעיקרו על גב הרכס, כביש 705 בסמוך לגבולן של חיפה ונשר ושתי דרכים אזוריות נופיות מתפתלות ויורדות מקו הרכס: כביש 721 באגנו של נחל אורן כלפי מערב, וכביש 7212 באגנו של נחל נשר כלפי מזרח.
חברת יפה נוף בחיפה מקדמת תכנון מחודש לכביש 672 הנקרא "עוקף עוספיא ודלית אל כרמל" במסגרתו מוצעת הסטה של הכביש דרומה ומערבה בתחומי פארק הכרמל, תוך פגיעה אנושה בו.
עמדת החברה להגנת הטבע, לאור הפגיעה האנושה הצפויה לערכי הטבע בפארק הכרמל בשל חלופת הסטת תוואי הכביש, מציעה החברה להגנת הטבע חלופה אחרת, שמידת פגיעתה בפארק מצומצמת יותר, הנסמכת אל גבול הפיתוח העתידי של הישובים עוספיא ודלית אל כרמל.
יש להצמיד את הכביש האזורי המתוכנן קרוב ככל הניתן ליישובים, בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה וההנחיות לתסקיר שנערך לדרך, נבחנות היום חלופות נוספות להתווייתה.
התפשטות עוספיא ודלית אל כרמל, יערות הכרמל הירוקים מהווים אבן שואבת למאות אלפי מטיילים מדי שנה, זאת בשל השילוב הנפלא בין נופי החורש והים, הפינות המוצלות ומסלולי הטיול בטבע הסמוכים לעיר חיפה ולמרכז הארץ, הכרמל מהווה גם בית גידול לעשרות מינים של צמחים ובעלי חיים.
הישובים עוספיא ודלית אל כרמל ממוקמים בליבו של הפארק, מעל המתלולים הצפון מזרחיים והמזרחיים של הכרמל מחד ובראש האגנים המערביים של הנחלים אורן, מערות, חרובים ומהר"ל מאידך.
מיקום ייחודי ורגיש זה משפיע על כל הכרמל הגבוה והכרמל התיכון, ויוזמות פיתוח המתוכננות בו יהיו נצפות משטחים נרחבים הסמוכים לכרמל, התפתחותם של הישובים עוספיא ודלית אל כרמל, במרכזו של פארק הכרמל, מהווה כיום את מוקד החיכוך העיקרי בין שימור לפיתוח באזור.
הגריעות מפארק הכרמל המתקיימות בעקבות שלל יוזמות הפיתוח ובניה בלתי חוקית ובזבזנית במשאב הקרקע, בתחום הסובב את הישובים עוספיא ודלית אל כרמל, מצמצמות את כמות השטחים הפתוחים המוגנים של הפארק.
גם העברת תשתיות בפארק, ובראשן התוויית כביש אזורי 672 הנמצא בהליכי תכנון מתקדמים, גורמת לקיטוע רציפותם של השטחים הפתוחים, תוך פגיעה נופית ואקולוגית, ומאיימת על בית הגידול ונופיו הייחודיים של הכרמל.
עמדת החברה להגנת הטבע: יש לפעול בצורה נחושה כנגד הבנייה הבלתי חוקית הרווחת באזור, להימנע ככל הניתן מגריעת שטחים מפארק הכרמל.