קדחת מערב הנילוס ממה צריך להיזהר?

משרד הבריאות מודיע כי החלה פעילות נגיף קדחת מערב הנילוס לקיץ 2016, החל מחודש מרס 2016, דווחו 4 מקרים של קדחת מערב הנילוס בישראל, 1 מאובחן ו-3 משוערים.

30.05.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
קדחת מערב הנילוס ממה צריך להיזהר?

יש לציין כי בשנת 2015 דווחו למשרד הבריאות על 149 מקרים של קדחת מערב הנילוס.
משרד הבריאות ממליץ לציבור לנקוט אמצעים למניעת עקיצות יתושים, כגון: שימוש בתכשירים דוחי יתושים, רשתות לחלונות ולבוש מתאים.
מומלץ לדווח לרשות המקומית על מטרדי יתושים ומאגרי מים בהקדם האפשרי.

קדחת מערב הנילוס (West Nile Fever) היא מחלה הנגרמת על ידי נגיף קדחת מערב הנילוס (קמ"ה), ומועברת לבני אדם ולבעלי חיים שונים על ידי עקיצת יתוש, שניזון מעופות נגועים. בארץ המחלה מועברת בעיקר על ידי יתושים.

בדרך כלל מדובר במחלה קלה, דמוית שפעת אשר חולפת מאליה.
סימני המחלה הם: חום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים דלקת בלחמית העין, פריחה ולעיתים בחילות ושלשולים.
בכ-1% מהחולים המחלה היא קשה, עם סימנים נוירולוגיים המתאימים לדלקת עצבה או דלקת מח חדה.


תקופת הדגירה (התקופה שחולפת מרגע העקיצה ועד להתפתחות סימני המחלה) במרבית המקרים היא 7 עד 14 ימים. במקרים בודדים תקופת הדגירה יכולה להיות יותר קצרה (3 ימים) או להגיע ל-21 ימים.

מניעת מפגעי היתושים והתגוננות בפני עקיצות הם אבני היסוד למניעה יעילה של תחלואה. יש לנקוט באמצעי ההתגוננות בשעות החשיכה (משקיעת החמה ועד זריחתה), שהן שעות הפעילות של היתושים.

פעולות אפשריות למניעת מפגעי יתושים:

ייבוש מקווי מים עומדים.
הימנעות מהשקיית ייתר בגינות.
ריקון המים מאגרטלים ומעמדים לעציצים בחצרות.
הודעה לרשות המקומית על כל מפגע יתושים בשטח ציבורי.
נקיטת אמצעי התגוננות אישית, כגון: מריחת תכשירים דוחי יתושים, פיזור תכשירים דוחי יתושים בחלל, שימוש במאווררים והתקנת רשתות בחלונות.

כיצד להתגונן 

מניעת מפגעי היתושים וצמצום הסיכון להיעקץ הם אבני היסוד להתגוננות יעילה. יש לנקוט באמצעי ההתגוננות בשעות החשיכה (משקיעת החמה ועד לזריחתה), שהן שעות הפעילות של היתושיים.

קיימים אמצעים רבים להתגוננות: לבוש ארוך, התקנת רשתות בחלונות ושימוש במאווררים. בנוסף קיימים גם אמצעים כימיים כגון: תכשירים דוחי יתושים למריחה על הגוף, מלכודות משיכה ופיזור תכשירים בחלל. כאשר משתמשים
בתכשירים כימיים יש להשתמש אך ורק בתכשירים בעלי רישיון בתוקף ולהקפיד על הוראות השימוש ואמצעי הזהירות המפורטים בתוויות התכשירים.

תגובות

מומלצים