1165 אזרחים ערבים נרצחו משנת 2000

"13 מקרי רצח אירעו בבית ג'אן במקום אחד, ולמשטרה אין שיטה איך למנוע זאת או איך לגלות מי הפושעים"אמר ביאן קבלאן, ראש מועצת בית ג'אן, בדיון ועדת הפנים, בראשות ח"כ דודי אמסלם, על שיא בהיקף האלימות במגזר הערבי.

29.06.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
 1165 אזרחים ערבים נרצחו משנת 2000

יו"ר ועדת הפנים דודי אמסלם יקים ועדת עבודה שתגיש תוכנית ולו"ז לבלימת הפשיעה "זכותו של כל אזרח וחובת המדינה הכי בסיסית היא להעניק ביטחון לכל אזרח. כשאין ביטחון לאזרחים אין מדינה, אין חברה, אין כלום".

"13 מקרי רצח שאף אחד לא אחראי עליהם. המצב הבלתי נסבל הזה בסוף יופנה אליכם. אם לא תעשו משהו, תסבלו כמונו". הדיון התקיים לבקשת הח"כים אוסמה סעדי, מיקי לוי ועיסאווי פריג'.

מאזן גנאים, ראש עיריית סכנין: "1165 אזרחים ערבים נרצחו משנת 2000. טוענים כאילו ראשי הרשויות לא משתפים פעולה. זה לא נכון. ידינו מושטות. בדיון שהתקיים לא מזמן במודיעין אמר אחד מצמרת המשטרה שבישוב ערבי אחד יש מעל 20,000 כלי נשק. אנחנו מצפים מהמשטרה שתתייחס אלינו כאל אזרחים. אנשים לא מרשים לילדים לצאת מהבית אחרי ארבע. אם לא נמנע ביחד את הרצח הבא, המספרים יגדלו. במדינה אחרת שרים היו מתפטרים עם נתונים כאלה".

כמאל ריאן, מרכז השלטון המקומי: "איבדתי את בני ב-2009. על קברו הפקדתי את התיק בידי המשטרה. לא אוותר עד שידעו מי רצח את הבן שלי. מסתובבים בינינו כמעט 300 רוצחים ומעל 100,000 כלי נשק. היו מקרי רצח של בני 13. חשבתי שהמדינה תעשה אינתיפאדה על רצח ילדים. חשבתי שהמדינה תרעד כשלפני שנה וחצי קצין משטרה אמר בערוץ 1 שבכל תחנת משטרה יש קצין עם קשר למשפחת פשע. אם זה נכון אז אנו מדינת בננות".

ח"כ אוסמה סעדי, יוזם הדיון הקריא שורה ארוכה של נרצחים. הקורבן האחרון, בן 16 בלבד. "הפשע והאלימות השתלטו. אנו צמאים לפתרון שיכלול אוזן קשבת למומחים ערבים".

ח"כ חנין זועבי: "יש עדים שפנו למשטרה והמשטרה אמרה להם תלכו מפה. המשטרה מסרבת לחקור מצלמות בעכו. האם המשטרה הוציאה חומר ממצלמות? יש יחסים גלויים. שוטרים מתרועעים עם משפחות פשע. לא שלא מפענחים, הם יושבים עם משפחות הפשע. דמי חסות – מי שיש לו יחסים עם המשטרה, לא משלם דמי חסות. המשטרה היא זו שעוברת על החוק. המזעזע הוא שיתוף הפעולה של המשטרה. לא מדובר ברשלנות".

גמאל חכרוש

יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם ביקש מח"כ זועבי להעביר לידיו את כל הידוע לה בעניין.

ח"כ יוסף ג'בארין: "במבחן התוצאה המשטרה נכשלה. אני מבקש מיו"ר הוועדה לשקול הקמת ועדת חקירה ממלכתית, שיחד עם המשטרה, מערכות החינוך והרווחה, פעם אחת יגיעו לתוצר שאפשר לעבוד אתו. הצענו ועדת חקירה פרלמנטרית. זה לא עבר. הנשק הבלתי חוקי יוצר מצב של מערב פרוע. אין דין ואין דיין. באום אל פחם בכל לילה יש יריות. יש לנו נתון לפיו מרבית הילדים בגיל 6-7 ראו נשק".

ח"כ מיקי לוי, מיוזמי הדיון: "המספרים מזעזעים. לא נעשה די גם מבחינת תקציבים. בשנה האחרונה המשטרה עושה. לא מספיק. צריך ללחוץ על ראשי השלטון להעביר כסף למגזר".

ח"כ עיסאווי פריג', מיוזמי הדיון: "הנושא בוער. זה האיום הקיומי עלינו כחברה. אני לא מצפה מהמשטרה לכלום. אני מבקש רק שיאספו את הנשק הבלתי חוקי. הנגישות לנשק בלתי נתפסת".

תאופיק רפאעי, דוד הנרצח האחרון, בן 16 בלבד: "התלוננתי במשטרה על תקיפה. עצרו אותם ליומיים והלכו הביתה. למה? השופט נתן למשטרה יומיים, אבל החוקרים היו ביומיים האלה ביום עיון באילת. ב24.5 אחיו של המנוח נפגש עם היורה בכניסה לזלבה. הוא שבר לו את היד, סכין בגב ושבר לו את האוטו. אני הלכתי לדבר אתו, קיבלתי סכין בבטן וסכין בגב וגם שבר לי את האוטו. יש לי סרטון שלם שהרביצו לי ושברו את הרכב. אחי הגדול שכב חודשיים וחצי בטיפול נמרץ אחרי תקיפה. גם לזה יש לנו סרטון מצולם אבל הפושע חופשי. הוא הורחק ל-4 חודשים ומאז מסתובב בכפר בלי אזיק. עשינו סולחה במסגד בג'לבה. 700 נוכחים. ביום ה' 3 מילדי המשפחה הסתובבו ליד המועצה, בא הפושע ואמר שהם שברו שלט פרסום ונתן להם מכות. אחד הילדים שלנו בתגובה שבר שמשה. אני אמרתי נלך למשטרה ונסביר שהוא שבר את השמה כי ירו עליו, תוך כדי שאני מדבר ירו על הבית של אחותי והרגו את הילד שלה. על כלום, שלט שנשבר, אותו אדם תוקף אותנו כבר שנתיים-שלוש. האבא עצור, אבל הבן שדרס את אחי וזה שהרג, חופשי, אין מענה".

ניצב ג'מאל חכרוש: "אני מסכים עם כל מה שנאמר. טענו שהמשטרה חלשה במגזר הערבי וכמעט לא נמצאת. זה נכון שהמשטרה מגיעה מרחוק, באיחור, לאירועים. טענו שהמשטרה מפלה יכול להיות. אבל זה לא מייצג את הכלל. הנתון של 1160 נרצחים משנת 1000 מזעזע כל בן אדם מי שלא מסכים עם זה מקומו לא אתנו. לכן עשינו בדק בית. באנו עם תוכנית מוסדרת לחזק את המשטרה ולתת שירות שמגיע על פי דין. אנחנו מגייסים 1350 שוטרים והתחלנו להקים תחנות משטרה. לבד לא נוכל. צריך עזרה. אנו אחראים על בלימת הפשיעה. אנו רוצים להקים תחנות משטרה בישובים. יש מיעוט שמתנגד. יש תוכנית לגייס צעירים וצעירות ערביים. אין שיתוף פעולה. מקבלים רגליים קרות".

יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם סיכם את הדיון: "אקים ועדת עבודה שתמנה 4 אנשים אני, ח"כ, שני ראשי ערים ונציג המשטרה. תוך 3-4 שבועות אני רוצה להבין מה התוכנית, ואחרי זה לקבל לו"ז לביצוע. התוכנית צריכה להיות מגובשת עם הקליינטים. אני יודע שהשר לביטחון פנים הציב 3 יעדים, שאחד מהם הוא מיגור הפשיעה במגזר הערבי. הוא גם נלחם בתוך הממשלה להשיג תקציבים. 1300 שוטרים ערבים שיתווספו זה אמצעי מאד משמעותי. כולנו בקונצנזוס בעניין הזה. זכותו של כל אזרח וחובת המדינה הכי בסיסית היא להעניק ביטחון לכל אזרח. כשאין ביטחון לאזרחים אין מדינה, אין חברה, אין כלום. אין כאן הבחנה בין יהודים לערבים".

תגובות

1. בחור לפני 8 שנים
מאפייה

מומלצים