עירנותה של הרוקחת מנאל מנעה החמרה במצבו של חולה סוכרת

תפקיד חשוב של רוקח זה דבר שדורש הרבה ידע אישי ומקצועי ובעיקר אנושי, מה שקרה עם הרוקחת מנאל אבו נאדר מכללית מוריה בחיפה, זה שהתעקשותה הצילה חולה מנזק בלתי הפיך. לסיפור

30.06.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
עירנותה של הרוקחת מנאל מנעה החמרה במצבו של חולה סוכרת

מנאל אבו נאדר סגנית מנהלת בית המרקחת במרפאת כללית בונן שעל ציר מוריה בחיפה, התעניינה לשלומו של מטופל סוכרתי בן 74 שפנה אליה כדי לקבל את התרופות הכרוניות שלו.

הוא סיפר לה שהוא מוטרד מאד מהתוצאה של בדיקת המוגלובין AC1  אשר זינק לפתע  ל-12, לאחר שמשך תקופה ארוכה היה מאוזן, תודות לטיפול התרופתי. וכי, רופא המשפחה היפנה אותו להמשך בירור אצל רופא סוכרת בלין.

מנאל לא הסתפקה ובמסגרת הכשרתה כרוקחת יועצת בכללית המשיכה את השיחה ודאגה לוודא שהוא בצום. על כן מיהרה להושיבו בחדר וערכה בדיקה בגלוקומטר של רמת הסוכר בדמו והתוצאה הייתה גבוהה ומדאיגה: 375, מנאל המשיכה לתשאל אותו, בניסיון להבין מה אירע וגרם להחמרה הפתאומית במצבו ושאלה אם השתנה משהו בטיפול התרופתי, שהוא נוטל או אולי אינו מקפיד לקחת טיפול מסודר, או שינה את תזונתו והתשובה הייתה שלא חל כל שינוי.

מנאל לא ויתרה והמשיכה וביררה עמו כיצד הוא מזריק אינסולין והאם הוא מקפיד להחליף מחט? תשובתו היתה שמחט הוא מחליף מידי יום, אך מזריק את האינסולין תמיד באותו מיקום בבטן. ברגע זה כך פוענחה התעלומה.

מנאל הסבירה לו שכנראה אזור ההזרקה בבטנו כבר צלקתי וצריך לשנות את מקום ההזרקה, כדי שהאינסולין יחדור כראוי לגופו.

לשמחתה, כעבור ימים בודדים הודיע לה המטופל שרמת הסוכר אכן ירדה פלאים לאחר ששינה את מיקום ההזרקה. הוא היה אסיר תודה לרוקחת, שתודות לשאלות המקצועיות, לעניין ותשאול היסודי, איתרה את הבעיה ותרמה לשיפור ניכר במצבו, ללא צורך בטרטור למומחים ובלי להעלות את המינון התרופתי "גיליתי", הוא אומר, "שרוקח הוא הרבה יותר מאשר מי שמושיט לי תרופות מעבר לדלפק וכי רוקח מקצועי, כמו מנאל יכול לאתר ולפתור בעיות רפואיות רבות".

מנאל אבי תאמר

תגובות

מומלצים