חמישה מיתוסים נפוצים על נעלי ריצה

צאו לריצה בנעליים שונות. למשל, זוג נפרד לאימוני מהירות וזוג אחר לריצות ארוכות. כשאתם רוכשים נעלי ריצה, נסו להחליף את הדגם הקודם בדגם חדש.

15.07.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
חמישה מיתוסים נפוצים על נעלי ריצה


נעלי ריצה למרתון, נעלי ריצה (X2)

1. יש נעליים שהן נעלי הריצה הטובות ביותר

"אילו נעלי ריצה נחשבות לטובות ביותר היום?". שאלה זו נשאלת לא מעט פעמים. זה יהיה נחמד אם נוכל באמת לציין מדי שנה את שמה של הנעל הטובה ביותר, לדרג אותן בכוכבים (4 מתוך 5), או אפילו לסמן "לייק" או אגודל למעלה או למטה, לצד שמות הדגמים החדשים.

האמת היא שזה לא כל כך פשוט. נעלי הריצה מיועדות להתאים לסוגים שונים של אנשים, צעדים, כפות רגליים וריצות, למשל, נעלי ריצה למרתון או למרחקים קצרים. מה שיכול להיחשב כנעל "מעולה" עבורכם (שזה כשלעצמו מיתוס, כפי שנראה בהמשך), יכול להיות לגמרי לא מתאים עבור אחרים. המאפיינים הספציפיים שאתם אוהבים בזוג הנעליים יכול להיות מאוד לא נוח לאחרים.

כאשר מבצעי שיווק שונים מעניקים פרס לזוג נעליים, המשמעות היא שנעלי ריצה אלה פועלות היטב למטרה אותה הם נועדו לשרת, ונעליים אלה קיבלו דירוג גבוה על ידי בודקים רבים.
המסקנה: נעלי ריצה זמינים באינסוף גוונים, מה שמקשה לספק דירוג כלשהו לכול הנעליים. השאלה היחידה שצריכה לעניין אתכם ותעזור לכם לבחור בנעליים מתאימות היא: "האם הם מתאימות למישהו כמוני?".

2. כל נעלי הריצה של המותגים הידועים נבראו שווים.

כמה פעמים יצא לכם לשמוע רצים שאומרים "אני רץ רק בנעלי נייק" או "מה אתם חושבים על ניו בלנס?"
המותג בעצם אומר לכם מעט מאוד על הנעל כי לכול מותג יש מגוון של נעליים עבור מגוון רחב של רצים. מה שנכון הוא שלכול חברה ייחודית יש את הגימור הייחודי שלה – תבנית צורת כף הרגל שסביבה נבנית הנעל. לכן, אם נעל אדידס מתאימה לגובה הקשת שלכם, לעקומת כף הרגל ולאורך הבוהן, כנראה שגם נעל של מותג אחר עם אותו גימור תתאים לכם.

לכול חברה יש גם קטגוריות נעליים שונות. למשל, ה-Balance Zante בנוי בגימור שונה מהגימור של דגם 860. חוץ מזה, חברות משנות עיצובים בקביעות, אז מה שאהבתם בשנה שעברה אולי כבר לא יתאים יותר.
המסקנה: נאמנות עיוורת למותג או חוסר אמון – לא מועילים. כל חברת נעליים מייצרת מגוון של מודלים שנבדלים זה מזה בביצועים ובהתאמה.

3. נעל לפי מרשם אישי

יש גורמים רבים שמשפיעים על צורת ההליכה ועל סוג הנעליים המתאים לכם, וגורמים אלה יכולים להשתנות עם הזמן, כמו: משקל הגוף, חוזק השרירים, טווח התנועה, שיווי המשקל, הצעדים, היעילות והמהירות. לא בטוח ש"מרשם אישי" הוא מדויק כפי שאתם חושבים.

הערכת צעד הריצה היא משימה קשה. אם תיבדקו על ידי 10 פיזיותרפיסטים, 10 פודיאטריסטים ו-10 רופאים תקבלו 30 תיאורים שונים של מה שהם רואים ומשמעויות שונות כתוצאה מהבדיקה שלהם. לכן, השיטה הטובה ביותר להערכת הנעליים היא אם הן נוחות לכם ואם קל לכם לרוץ בהן.
המסקנה: מציאת נעליים מתאימות היא אתגר אישי מתמשך. אתם צריכים להתנסות כדי למצוא את מה שעובד עבורכם, וכאשר הכושר ומאפייני הריצה שלכם משתנים, ייתכן שתצטרכו לשנות גם את סוג הנעליים.

4. מונוגמיה היא מעלה

כשמדובר במערכות יחסים, מונוגמיה שומרת עליכם מפני צרות. כשמדובר בנעליים, המונוגמיה עלולה לפגוע בכם. דווקא ריצה בנעליים שונות יכולה להפוך אתכם לחזקים ולמהירים יותר ופחות מועדים לפציעות. מחקרים מראים על מתאם בין ריצה במגוון נעליים לבין הפחתת הפציעות. בכול פעם שאתם נועלים זוג נעליים שונה, האינטראקציה שלכם עם הקרקע משתנה במקצת, ולכן אתם צועדים באופן שונה. זה מחזק שרירים חדשים ורקמות חיבור, תוך הפחתת המתח החוזר ונשנה שמופעל על חלקי גוף זהים.

מסקנה: צאו לריצה בנעליים שונות. למשל, זוג נפרד לאימוני מהירות וזוג אחר לריצות ארוכות. כשאתם רוכשים נעלי ריצה, נסו להחליף את הדגם הקודם בדגם חדש.

5. נעליים יהפכו אתכם למהירים יותר

זהו אחד המיתוסים הוותיקים ביותר שקשורים לנעלי ריצה. להאמין שהנעליים הנכונות יטיסו אתכם במהירות. האמת היא שנעליים נהדרות יכולות להעניק תחושה שאתם מהירים יותר, הן יכולות להגן עליכם מפני לחצי הריצה, מבלי להפריע לצעדי הריצה שלכם. אבל תעוזת הריצה מגיעה משרירי הלב והריאות שפותחו על ידי הפעלתם לעתים קרובות.

המסקנה: תכונת הנעליים שבאמת תגרום לכם להיות מהירים יותר היא שחיקה.

נעלים

תגובות

מומלצים