עורך דין צבאי ההבדל בין משפט אזרחי למשפט צבאי

בישראל קיימות שתי מערכות משפט, למעשה בכל מדינה בה יש צבא, קיימות שתי מערכות משפט, מערכת משפט אזרחית בה מתנהלים משפטים בעניינים פליליים ואזרחיים בכל תחום, ונשפטים בה כלל אזרחי המדינה, ומערכת משפט צבאית, בה נשפטים אך ורק חיילים ומפקדים.

04.12.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
עורך דין צבאי ההבדל בין משפט אזרחי למשפט צבאי

בישראל, במערכת המשפט הצבאית, נשפטים, חיילים בסדיר, קבע ומילואים.

ההסבר לכך שקיימות שתי מערכות משפט הוא מאוד פשוט, אומנם הצבא שייך למדינה אך הוא פועל תחת חוקים מסוימים, יש לו תקנות וכללים משלו אשר חלים אך ורק על מי שמשרת בצבא. הוא לא חל על כל אחד ולכן מי שמשרת בו, לא יכול להישפט במשפט אזרחי, ומצד שני אזרחים (בדרך כלל( לא יכולים להישפט בו.

כל המערכת המשפט הצבאית בנויה באופן עצמאי, יש לה בתי משפט משלה, שופטים משלה ולכל חשוד יש עורך דין צבאי, כלומר מי שזכאי לייצג חשודים הוא עורך דין שהתמחה בדין הצבאי, לא כל אחד יכול לעמוד ולייצג חשודים. בכך יש הפרדה ברורה בין המערכת הצבאית לאזרחית.

אנחנו יכולים לראות דוגמאות שונות להבדל בין הדין הצבאי לאזרחי, במובן הזה שיש דברים שנשפטים אך ורק בבית משפט צבאי, למשל עבירות נשק, סירוב פקודה, מסירת מידע לאויב, השתמטות, עריקות, נפקדות, ודברים אחרים שקשורים להווי ולתרבות הצבאית. אלה דברים שלא נשפטים בבית משפט אזרחי מהסיבה הפשוטה שהם פשוט לא קיימים שם ולכן רק מערכת בתי המשפט הצבאיים יכולה לתת את הדין על מעשים אלו. בכל אחד מהמקרים החשוד מיוצג על ידי עורך דין צבאי שדואג לסלק את האשמות כלפיהם.

באילו מקרים מערכת המשפט הצבאית והאזרחית דומים

מערכת משפט צבאית מתעסקת גם בנושאים לכאורה "אזרחיים", כלומר מקרים שהיינו מצפים למצוא בבתי דין אזרחי. למשל, עבירות מין, עבירות רכוש, אלימות, סמים, תאונות דרכים ועוד. מקרים שכולנו מכירים ממערכת המשפט האזרחית. למה בכל זאת מקרים אלו, במידה ומעורבים בהם חיילים, נשפטים בבתי משפט צבאיים? מסיבה פשוטה, כי באותה עת החייל שירת בצבא והוא מייצג את הצבא, על כן הוא יכול להישפט אך ורק תחת הדין הצבאי. יש לציין, שגם אם העבירה בוצעה באזרחות, כל עוד הוא מוגדר כחייל, הרי שהוא יישפט בית דין צבאי. גם אם העבירה בוצעה בהיותו חייל אך הוא השתחרר, גם אם העבירה תידון בבית דין צבאי.

יש לציין, שגם הענישה בבית דין צבאי היא שונה מאשר בבית משפט אזרחי. למשל, יש מקרים בהם הענישה כוללת הורדה בדרגה, נזיפה, ריתוק לבסיס, התראה. עונשים שלא מוכרים מהדין האזרחי. יש מקרים בהם הענישה בדין הצבאי חמור יותר מאשר בדין האזרחי, למשל עבירות סמים. צה"ל מתייחס לכך בצורה חמורה יותר מאשר בתי משפט באזרחות. מתוך גישה חינוכית, הרתעתית, והבנה שחיילים שנוטלים סמים מהווים סכנה לחבריהם ולאזרחים עליהם הם מגנים.

בית משפט

תגובות

מומלצים