160 מיליון ₪ בשנה בלבד מוקצבים לשילוב אנשים עם מוגבלויות בתעסוקה

כמה משקיעה המדינה בעידוד העסקתם של אנשים עם מוגבלויות?! מעט מאד, רק 160 מיליון ₪ מדי שנה, כך נחשף בוועדה לביקורת המדינה שדנה בדו"ח המבקר בעניין.

07.12.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
160 מיליון ₪ בשנה בלבד מוקצבים לשילוב אנשים עם מוגבלויות בתעסוקה

לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) רק 51% מבעלי המוגבלויות בגיל העבודה מועסקים, לעומת 79% באוכלוסייה הכללית.

מדובר בירידה חדה בשלוש השנים האחרונות: בשנת 2014 אחוז ההעסקה היה 55%, ובשנת 2013 57%. בעוד בקרב בעלי המוגבלויות "הקלות" אחוז התעסוקה עומד על 59%, בקרב בעלי המוגבלויות החמורות אחוזי התעסוקה עומדים על 38% בלבד. בשנת 2010 אחוז המועסקים בשירות המדינה היה 2% בלבד. בשנת 2015 עמד השיעור על 2.2%,

לדברי שירי הוכמן, מנהלת התעסוקה בעמותת "מגדל אור", החסמים העיקריים הם חוסר נגישות פיזית ועזרי טכנולוגיה במקומות העבודה, אין בארץ חובה להנגשת מערכות מידע – בשונה ממדינות רבים בעולם, ובנוסף, התחבורה הציבורית איננה מונגשת, וקיים גם חשש העובדים לאבד את קצבת הנכות.

לדברי דב חנין (הרשימה המשותפת) על המדינה חובה לאפשר לכל אזרחיה לממש את יכולותיהם, נורית קורן (הליכוד) סיפרה על מספר הצעות חוק שהגישה לחייב תרגום לשפת הסימנים באירועים ממלכתיים ומסיבות עיתונאים של שרים וראש הממשלה, אילן גילאון (מרצ) הבהיר כי נגישות מבטאת את תפקידה ומהותה של החברה האם בני האדם הם אמצעי או המטרה.

רון צור, מנציבות שרות המדינה, סיפר כי אתר הנציבות מונגש, וכי משרדי ממשלה שלא יעמדו בייצוג הולם בתעסוקת אנשים עם מוגבלויות תעצור הנציבות קליטת עובדים חדשים. לדבריו, הדיווח על מוגבלות תלוי בעובד עצמו, ובלעדיו, אין לנציבות נתונים על מועסקים כאלו. כל משרה שלישית היא ייעודית לייצוג הולם וגם לאוכלוסייה זו.

נתי ביאליסטוק, מנכ"ל המרכז לעיוור, התריע כי במקרים רבים טפסי הקבלה לעבודה, גם במשרדי הממשלה, הם במסמכי PDF שאינם מונגשים לכבדי ראיה, ורותם פאר, אחראי הרווחה באוצר, הוסיף כי בשנת 2016 הושקע במשרד הרווחה לעידוד תעסוקה כזו כ-160 מיליון ₪.

לדברי דפנה מאור, מהמטה לשילוב אנשים עם מוגבלויות במשרד העבודה והרווחה, תחנת השירות בנושא החלה בעבודתה וכבר פנו למעלה כ-200 איש ו-71 מהם כבר הושמו בעבודה. בנוסף נפתחו 1200 משרות ייעודיות, פועלים מרכזי תמיכה למעסיקים, והמטה עוסק בחיבור בין מעסיקים לעובדים באתר "עסק שווה" ו"עבודה נגישה", ובזכות תקציב הקרוב לשנים (2018-2017) 62 מיליון ₪ ייפתחו מרכזי הכוונה חדשים, ליווי לעובד בשנה הראשונה ועוד.

לודמילה אליסיאן, נציגת הביטוח הלאומי, הציגה כי בשנה שעברה למעלה מ-3,000 בעלי מוגבלות השתלבו בשוק העבודה באמצעותם. "אנו מפנים לחברות השמה אנשים עם חסמים תעסוקתיים משמעותיים שזקוקים לליווי והכוונה ובשנה הקרובה יוצעו תכניות לחיזוק מיומנויות תעסוקתיות".

גיא שמחי, נציג ההסתדרות החדשה, טען כי בחברה היהודית 60% מבעלי המוגבלויות מועסקים, ואילו בחברה הערבית אחוז המועסקים באוכלוסייה זו 28% בלבד, ולפי דני קוגן, מייסד 'אקולוגיה לקהילה מוגנת', 70% מהמועסקים בתחום האקולוגיה הם בעלי מוגבלויות.

תגובות

מומלצים