עוד הצלחה במאבק בסרטן

10.12.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
עוד הצלחה במאבק בסרטן

החיסון החדש מנע זיהום  מ 9  הזנים בכמעט 100% מהנשים שהשתתפו במחקר. "זאת בהחלט בשורה גדולה למאבק שלנו בסרטן צוואר הרחם " אומר ד"ר אפרים סיגלר מנהל היחידה לצוואר הרחם בביה"ח כרמל ובמרחב חיפה.

הנגיף עובר ביחסי מין וההדבקה מתחילה כאשר מתחילים לקיים יחסי מין  והיא יכולה לקרות עם כל בן זוג חדש ליחסי מין.

ד"ר אפרים סיגלר מנהל היחידה למחלות צוואר הרחם בביה"ח כרמל ובמרחב חיפה וגליל מערבי של הכללית מעדכן כי מעל 90% מהזיהומים בנגיף הפפילומה חולפים באופן עצמוני ולא גורמים כל  נזק לאנשים.

אבל, מדגיש ד"ר סיגלר כי זיהום מתמיד  יכול להוביל לנגע סרטני מסוכן.

כ 5% מסוגי הסרטן באדם נגרמים עקב נגיף הפפילומה האנושי  שגורם  ל כ99% ממקרי סרטן צוואר הרחם , כ90% ממקרי סרטן  פי הטבעת  בגברים ונשים , כ33% מסרטן הפה והלוע בגברים ונשים , סרטן הנרתיק , לסרטן שפתי הנרתיק ולסרטן של איבר המין הגברי .

מי שאחראי על סיכום  עבודת המחקר שבדקה את יעילות  החיסון  נגד  9 זנים  הוא פרופ' אלמר ג'וארה מאוניברסיטת וינה שבאוסטריה. פרופ' אלמר התארח בישראל ובעקבות החברות האישית עם ד"ר סיגלר הוא הגיע כאורח כבוד להרצות בפני סגל הרופאים הבכיר של ביה"ח כרמל.

פרופ"  ג"וארה היה בין החוקרים  הראשונים שחקרו את החיסון נגד 4 זנים  של  נגיף  הפפילומה  האנושי (HPV  ) בשנת 2006  וכעת הוא עמד בראש צוות החוקרים שבדק את  השפעת החיסון נגד 9 זנים של נגיף  הפפילומה האנושי ופרסם את נתוניו באחד העיתונים היוקרתיים ביותר ברפואה -  NEW ENGLAND  JOURNAL of Medicine .
  
 פרופ" ג"וארה הסביר  כי תופעות ויבלות הפפילומה נגרמות בשל זנים מסוימים המזוהים באמצעות מספרים. לכל זן ונגיף פפילומה יש מספר מזהה. יבלות  על  איברי המין הן אצל גברים והן אצל נשים  נגרמים ב 99% על ידי זנים ממספר 6,11 של נגיף הפפילומה. זנים  מס'  16,18 גורמים  ל  70% ממקרי  הסרטן   באיברים השונים ולכן פותח  חיסון נגד 4 הזנים הללו.

הבשורה הגדולה בהרצאתו של פרופ' ג"וארה הייתה כי פותח כעת חיסון  נגד 5 זנים  נוספים  ובמחקרים  שהוצגו  החיסון  החדש המשמש כנגד 9 זנים  הגורמים  ל 90% ממקרי  סרטן  צוואר הרחם  מנע  זיהום  ב99% -100% מזני  נגיף  הפפילומה  שבחיסון. החיסון החדש אושר כבר לשימוש בארה"ב ובמספר מדינות  באירופה. פרופ ג'וארה הדגיש את  בטיחות החיסונים הן  במחקרים  והחשוב יותר בחיים  האמתיים.

פרופ ג'וארה ציין כי כיום  לאחר כ 200 מיליון  מנות  חיסון ברחבי העולם  לא ניצפו  תופעות  לוואי שונות  מאשר באוכלוסייה  הכללית. כל ארגוני הבריאות  בעולם  מדגישים שהחיסונים בטוחים ושהתועלת מהחיסונים עולה לעין שיעור על הסכנות  או תופעות הלוואי.

עוד מציין פרופ'  ג'וארה  כי התועלת המקסימלית של החיסון היא בחיסון נערות ונערים לפני  שהם  מתחילים לקיים  יחסי מין ולהיחשף לנגיף , אבל באופן עקרוני ניתן להתחסן בכל גיל , גם מי שכבר היה לה נגע וירלי או  טרום סרטני יכולה ומומלץ שתתחסן כיוון שהחיסון יגן עליה מפני הדבקה מבן זוג חדש או בת זוג חדשה.

ד"ר סיגלר מכרמל  מציין  שהחיסון נגד 4 זנים  ניתן כעת במדינת ישראל במסגרת חיסוני השגרה החל מ - 2016 והוא מתבצע באמצעות 2 מנות של חיסון  לנערות ונערים בגיל 12-13 שנה.

סיגלר לביא וגורה

בתמונה עומד מימין ד"ר סיגלר במרכז פרופ' גוארה ומשמאל פרופ' עופר לביא, צילום אלי דדון.

תגובות

מומלצים