מדוע חברי כנסת נגד נכי צה"ל?

חה"כ אילן גלאון הביא הצעה להשוות את קצבת הנכות לשכר המינימום בישראל, חברי הכנסת של הקואליציה הצביעו נגד ורק ח"כ נאווה בוקר התנגדה לקואליציה, אכרם חסון הצביע עם הקואליציה, האם כך מדינת ישראל מתנהגת עם נכי צה"ל?

12.12.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מדוע חברי כנסת נגד נכי צה"ל?

למרות התנגדות וועדת שרים ולמרות התנגדות הממשלה, מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון - השוואת קצבת נכות לשכר המינימום), התשע"ו-2016 של חבר הכנסת אילן גילאון.

למיליון וחצי אנשים עם מוגבלויות בישראל מגיעים חיים טובים בכבוד, איש לא יכול להתקיים מ-2,342 ש"ח לחודש וחברי הכנסת, יודעים זאת טוב מאוד, השאלה מה גרם ל39 חברי הקואליציה להצביע נגד חוק כל כך חיוני.

גילאון העלה את ההצעה דווקא השבוע, בו צוין היום הבינלאומי  לזכויות אנשים עם מוגבלויות.

קצבת הנכות בישראל משולמת על-ידי הביטוח הלאומי לכל מי שהוקצבו לו אחוזי נכות, לפי ההצעה, קצבת הנכות העומדת על כ-2,400 שקלים תושווה לשכר המינימום המקובל במשק, העומד על כ-5,000 שקלים.

מקצבה כל כך דליה איך אפשר להתקיים? מה עם שכירות ודברי מזון בסיסיים? מה עם תרופות? חשמל? ארנונה? ועוד...איך אפשר להתקיים מקצבה דלה כזו?

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב:

קצבה חודשית מלאה ליחיד, לאדם עם מוגבלות הזכאי לקצבת נכות, שנקבעה לו דרגת אי כושר להשתכר של 100%, עומדת על סך 2,342 שקלים חדשים, שעליה עשויה להתווסף קצבה חודשית נוספת של עד 372 שקלים חדשים, בהתאם לאחוז הנכות הרפואית, קרי קצבת הנכות המקסימאלית לנכה יחיד עומדת על סך של 2,714 שקלים חדשים. חישוב הקצבות מתבסס על קצבת יחיד מלאה, ששיעורה 25% מהסכום הבסיסי, אשר מתעדכן מדי שנה בהתאם לעליית מדד המחירים לצרכן. לפיכך, הקצבה מושפעת מעליית מדד המחירים לצרכן אך אינה צמודה לשכר המינימום

הקצבה הזעומה הזאת דנה אדם עם מוגבלות לחיים בעוני. הקצבה אמורה להספיק לקיום מינימלי, אך ברור לכל שהיא אינה מספיקה כהוא זה לצרכיו. על האדם עם המוגבלות לרכוש תרופות, לממן נסיעות בתחבורה ציבורית או במוניות, לכלכל את ביתו, ולעיתים גם להעסיק עובד סיעודי, בנוסף לשאיפה גם לקחת חלק פעיל בפעולות החיים, כולל תרבות ופנאי. ההוצאות של אדם עם מוגבלות אינן פחותות מהוצאות של אדם שאינו נחשב נכה לפי חוק הביטוח הלאומי. לפיכך, אין כל הגיון שהקצבה שיקבל אדם עם מוגבלות הזכאי לקצבת נכות מלאה בגין נכותו ואובדן כושר עבודתו תפחת ממה שנחשב לשכר מינימלי במשק. מוצע להצמיד את קצבת הנכות לשכר המינימום, כדי לאפשר מחייה בכבוד."

ח"כ גלאון: "הקצבה הזעומה הניתנת כיום דנה אדם עם מוגבלות לחיים בעוני. היא אמורה להספיק לקיום מינימלי, אך ברור לכל שהיא אינה מספיקה כהוא זה לצרכיו של אדם עם מוגבלות, הנדרש לרכוש תרופות, לממן נסיעות בתחבורה ציבורית או במוניות ממקום למקום, לכלכל את ביתו, ולעיתים גם להעסיק עובד סיעודי, בנוסף לשאיפה גם לקחת חלק פעיל בפעולות החיים, כולל תרבות ופנאי.״

כאמור 42 ח"כים תמכו 39 התנגדו. לאחר ההצבעה ניגשו ח"כים רבים לברך את גלאון שפרץ בבכי מרוב התרגשות.

ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע היכן יהיה המשך הדיון.

מוגבלות

תגובות

3. עספאוי לפני 7 שנים
דו פרצופי
2. נכי צה"ל לפני 7 שנים
נכי צה"ל לא טייקונים.
1. חסוי לפני 7 שנים
בושה למדינה ולקואלציה

מומלצים