תואר בהנדסה כל האפשרויות

אחד מתחומי הלימוד האקדמיים המבוקשים ביותר הוא תחום ההנדסה, אשר מאפשר לבוגריו לעסוק בתחומים מגוונים בהתאם לסוג ההתמחות

27.12.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תואר בהנדסה כל האפשרויות

ולהתחיל להרוויח משכורות גבוהות מהממוצע במשק מייד עם סיום בלימודים ועוד בתחילת הקריירה המקצועית שלהם.

כל בוגר שסיים תואר ראשון באחד ממקצועות ההנדסה רשום בפנקס המהנדסים ע"פ חוק, כאשר הדרך לשם עוברת בשערי האוניברסיטאות או המכללות המובילות. נשאלת השאלה, היכן כדאי ללמוד תואר בהנדסה והאם בכלל יש לבחירה זו השלכות לעתיד. בשורות הקרובות ננסה לבחון את העניין לעומק.

תואר בהנדסה באוניברסיטה

היה זה הטכניון שבתחילת המאה ה- 20 פתח לראשונה את מסלולי ההנדסה השונים כאן בישראל. מאז ועד היום הרבה השתנה ואוניברסיטאות רבות מציעות מגוון מסלולי לימוד לקראת תואר בהנדסה, חלקם מסלולים דו-חוגיים שמשלבים הנדסה עם מתמטיקה, פיזיקה ועוד. מאחר ואוניברסיטאות עוסקות במחקר, הרי שהן נחשבות ליוקרתיות ביותר. אנשי הסגל, שהם מרצים בכירים, מחזיקים מעבדות מחקר איכותיות ומעורים בחזית הטכנולוגיה בכל העת. משום שכך, הביקוש לאוניברסיטאות הינו הגבוה ביותר ובהתאם לכך גם תנאי הקבלה הגבוהים.

עוד סיבה לביקוש הגבוה ללמוד דווקא באוניברסיטאות היא העובדה כי בסופו של דבר המנהלים הוותיקים שעובדים בחברות השונות במרבית המקרים הם בעצמם בוגרי הטכניון או אוניברסיטה יוקרתית אחרת, ועל כן הסברה היא שהם נוטים להעדיף בוגרי אוניברסיטאות בראיונות העבודה. מעבר לזאת, תואר בהנדסה באוניברסיטה מציע גם סביבה לימודית ייחודית, עם קמפוסים ענקיים וחיי חברה שהמכללות השונות אינן יכולות להתחרות בהם מפאת גודלן המצומצם.

עוד חשוב לציין כי רבים מהסטודנטים באוניברסיטה ובטכניון מתחילים לעבוד כבר החל מהשנה השנייה ללימודים בחברות מובילות במשק הישראלי ובחברות סטארט-אפ, ולמעשה משתכרים בצורה מכובדת ביותר עוד בזמן הלימודים לצד הטבות שונות כגון מימון שכר לימוד, תנאי העסקה משופרים עם סיום הלימודים ועוד.

תואר בהנדסה במכללה

בשל הביקוש העצום שמורגש בשנים האחרונות לקבלת תואר בהנדסה, מכללות רבות פתחו אף הן מסלולי לימוד בתחום. הלימודים מאושרים ע"י המל"ג ובאופן עקרוני, אין הבדל בין תעודת מהנדס ממכללה לבין אותה התעודה מהאוניברסיטה. מאחר ותנאי סף הקבלה ללימודי הנדסה במכללות נמוכים יותר מהאוניברסיטאות, הרי שבסופו של דבר יש שיגידו כי רמת הלימודים אינה גבוהה כמו באוניברסיטה ועל כן הרבה יותר קל לקבל את התואר.

עבור סטודנטים מצטיינים ישנה אף ההזדמנות להמשיך וללמוד לתארים מתקדמים בשל ציוניהם הגבוהים (שאותם קשה מאוד להוציא באוניברסיטאות) עד לכדי מצב בו הם מועדפים על פני המקבילים שלהם באוניברסיטה. אומנם החיים הסטודנטיאליים במכללות אינם שוקקי חיים כמו באוניברסיטה, אך הסטודנטים לומדים בקבוצות הרבה יותר קטנות, ישנן יותר שעות תרגול ומתקני הלימוד חדישים יותר.

אז היכן כדאי ללמוד? באוניברסיטה או במכללה? ובכן, אין כאן תשובה ברורה. עבור מי שהציון המשוקלל שלו אינו מספיק לאוניברסיטה קיימת תמיד האפשרות ללמוד במכללה. עבור מי שכן עומד בתנאי הסף, ישנם שיקולים של קרבה למקום המגורים ומלגות שונות (שמוצעות בעיקר ע"י המכללות לבעלי ציונים גבוהים).

בכל מקרה חשוב להדגיש את העובדה כי לאחר מספר שנות עבודה, הניסיון התעסוקתי הוא מה שקובע ופחות מוסד הלימודים שהעניק לכם תואר בהנדסה.

תואר בהנדסה

תגובות

מומלצים