הדברה ירוקה במה מדובר?

מגמות צרכניות בשנים האחרונות בוחרות ללא עוררין בשיטות ירוקות ואקולוגיות שנחשבות לידידותיות לסביבה ולבני אדם בכל מקום, מבנייה ועד הדברה ירוקה.

24.01.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הדברה ירוקה במה מדובר?

העקרונות הראשיים של הדברה ירוקה הם שלושה: לא לפגוע בבני אדם ובחיות המחמד, לא לפגוע בסביבה, לא לפגוע במזיקים עצמם כאשר זה ניתן. המחשבה שמאחורי זה היא שהחומרים המסורתיים והחריפים מאוד שנרקחו בעיקר במעבדות על בסיס חומרים חזקים, עלולים לגרום לנזק לא רק למזיקים עצמם כי אם גם לחיות המחמד שאנחנו מגדלים אצלנו ובני הבית, משום שגם הם בעלי חיים מן הסתם. אבל גם בגלל זליגה של השלכות מתמשכות הן על בריאות בני האדם שממשיכים לחיות בסביבה מודברת שכזאת לאורך זמן והן על הסביבה, שבה נספגים החומרים ועלולים להפר את המאזן של הטבע והמנגנונים הביולוגיים ששומרים עלינו מאז ומעולם.

על אילו עקרונות שיטות הדברה ירוקה מבוססות?

יש כמה שיטות עיקריות, או יותר נכון קטגוריות, כאשר לכל אחת מהן יש כמה חומרים ומכשירים שמתאימים להן ובהם עושים שימוש לפי סוג המזיקים, המיקום שלהם, הנזק שעלול להיגרם מהם לבריאות ולרכוש, והעדפות של בני הבית והמקום שבו מדבירים. יש כאלה שיכולים לנקוט שיטות קיצוניות יותר של חמלה על המזיקים ורק להרחיק אותם מהמקום. ויש כאלה שיעדיפו גם להרוג אותם ובלבד שלא יהיה נזק לסביבה, ולבני הבית ולחיות המחמד שלהם. הכל יילקח בחשבון יחד עם בני הבית ועם הפילוסופיה שמדריכה אותם בבחירה בשיטת הדברה ירוקה.

מה לבחור בשיטות הדברה ירוקה?

חומרים כימיים לא יימצאו בשיטות הדברה ירוקה, אבל חומרים טבעיים ואורגניים כן. כלומר, חומרים שבטבע נהוג להשתמש בהם כדי להרתיע ולהרחיק מזיקים שונים משום שידוע שהם נרתעים מהם גם ככה. מדובר במנגנון ביולוגי מוכר של מאזן טבעי, שלפי מה שמרתיע חרקים כמו חרקים אחרים, או אבקנים או ריחות מסוימים או הפרשות של חיות או צמחים מסוימים יעבדו עליהם וירחיקו אותם מהבית. הבעיה היא שחלק ינסו להתגבר וזה מה שהופך לא יעיל במקרים מסוימים ולכן יש לוודא שההדברה עובדת גם לאחר כמה זמן שהשתמשו בה, ולבחור אחרת אם לא הועילה במאה אחוזים. כמו כן, יש חומרים אורגניים שאינם כימיים ולכן הם בריאים יותר לבני הבית וחיות מחמד, אבל הם קטלניים לחרקים ולמזיקים עצמם.

הדברה על ידי שיטות ביולוגיות

בטבע המאזן הביולוגי יכול לעבוד גם בהדברה, כאשר מביאים חרקים שנחשבים למדבירים טבעיים של אותם מזיקים ועל ידי כך משנים את המאזן הביולוגי בשדה או במקום כדי להרחיק מזיקים. כמובן שזה מיועד רק לצורך הדברת מזיקים על ידי האויב הטבעי שלהם ולא על ידי יצירת סכנה בריאותית אחרת, כמו למשל השיטות של הדברה ביולוגית שנוקטים בחקלאות כדי למעט בפיזור חומרים להדברה בכלל, גם כאלה שמאשרים בדרך כלל.

הדברה ירוקה

תגובות

מומלצים