בוטלה הדרישה למבחני תאוריה וטסט בעת חידוש רישיון

אפי רוזן מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה בישר בוועדה לפניות ציבור, כי בוטלה הדרישה למבחני תאוריה וטסט בעת חידוש רישיון מלבד עברייני תנועה.

22.02.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בוטלה הדרישה למבחני תאוריה וטסט בעת חידוש רישיון

הוועדה לפניות ציבור בראשות ח"כ הרב ישראל אייכלר, קיימה דיון מעקב בנושא הגבלת רישיון נהיגה לחייבים בהוצאה לפועל.

מתשובת אגף הרישוי לוועדה עולה כי  בשנת 2016, הגיעו לאגף הרישוי כ-20,000 בקשות של נהגים חייבים, שחייבים במבחני נהיגה ותיאוריה, שלא פרעו את חובם בתום שנתיים מקיום החוב.

יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר אמר בפתח הדיון: " נקודת המוצא היא שצריך לשלם חובות, ושצריך לאפשר לבן אדם להתפרנס כדי שיוכל לשלם את החובות. כששוללים רישיון ממי שמתפרנס מנהיגה אז מגבילים את היכולת שלו להחזיר את החובות. המגבלה על הגבלת רישיון נהיגה היא מרתיעה מאוד ו"קלה" לבצוע. יחד עם זאת יש לשקול ולא להטיל אותה  במידה ובעל החוב מתפרנס מנהיגה ויש הוכחות לכך. יש לקבוע זאת בנוהל מסודר של משרד התחבורה. כמו כן יש לשקול ולהפריד בין עברייני תנועה שרישיונם נפסל בגלל עבירות תנועה חמורות לבין חייבים בהוצאה לפועל שנמצאים במצב סוציו אקונומי קשה ולפתור את האחרונים מחובת ביצוע מבחן תיאורה ומבחן מעשי אם לא הצליחו לשלם את חובם תוך שנתיים."

אפי רוזן, מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה בישר בוועדה כי  בוטלה הדרישה למבחני תאוריה וטסט בעת חידוש רישיון מלבד עברייני תנועה: "זמן רב טענו שהתקנה שמחייבת אזרחים לעבור מבחן בשנית היא חשבה אבל בשנים האחרונות הגענו למצב שהתקנה באה על חשבון בעיקר אנשים תמימים ולא עבריינים סידרתיים. אתמול הוסכם על ביטול תקנה 172 ולמעשה היא בטלה גם לאדם שצריך לזכור מתי פעם בעשר שנים צריך לבטל את הרישיון. בוטלה הדרישה למבחני תאוריה וטסט בעת חידוש רישיון מלבד עברייני תנועה

מה שהתחייבנו זה שיצא נוהל פנימי של המשרד עם כאלה שכן צריכים לעמוד במבחנים כמו כאלה שהייתה להם פסילה למעלה משלוש שנים או במקרים של עבירות קשות. בכל מקרה לא מסיבות מנהלתיות. אנשים מפחדים היום מהתיאוריה הרבה יותר מטסט, ואני מזכיר שיש מצוקת בוחנים אז לקבוע טסט לוקח 3 חודשים. זה מה שמטריד את האנשים וזה כבר לא על השולחן."

ח"כ אוסמה סעדי: "קיבלתי תלונות בנושא הזה של אזרחים ששילמו את החוב וחייבו אותם בתיאוריה אחרי ששילמו את החוב, כעונש. אני מברך שהגיעו למסקנה שצריך לבטל את העוול הזה. זה פותר 15% מהבעיות וזה צעד קטן בכיוון הנכון. זה גם מתמרץ את החייבים לשלם או להגיע להסדר. זה יום בשורה."

ברשות האכיפה והגבייה הבהירו: "ההגבלה לא בוטלה, מה שבוטל זה רק ביטול הטסט והתיאוריה. חייב שמשתמט מתשלום חובותיו אפשר להטיל עליו מספר הגבלות בין היתר גם על רישיון הנהיגה.

דרור וגשל משרד המשפטים: הרשות תחיל נוהל שבו היא תסביר איך היא מפעילה את שיקול הדעת לגבי הזמנת אנשים תיאוריה וטסט.

מירב לוי, ראש תחום תעסוקה הרשות לשיקום האסיר: רישיון נהיגה מבחינת הרבה אסירים הוא לא פריבילגיה הוא כלי עבודתה שמרביתם משתמשים בו לפרנסתם. כשהוא נשלל הם לא יכולים להתקדם בתשלום החובות. אסירים רבים שנכנסים לכלא נתקלים עם השחרור בהרבה חסמים."

יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר סיכם: "ביום בו הכנסת מציינת את המלחמה בעוני הצלחנו לבטל דרישה מיותרת לעניים שאינם יכולים לשלם את חובם ולחסוך מהם אלפי שקלים לשיעורי נהיגה וטסט. יחד עם זאת אנו דורשים כי חייב בהוצל"פ שיוכיח כי הוא מתפרנס ע"י רישיון הנהיגה שלו, יוחרג מסנקציה זו ולא יותלה רישיונו. לא יתכן שביד האחת נחייב אותו בתשלום החוב, בעוד ביד השניה נגדע ממנו את מקור פרנסתו, מאיפה בדיוק ישלם את חובו?"

תגובות

מומלצים