ועדת הכספים דורשת מהמדינה לכסות את העלויות של אשפוז פצועים סורים

קליטת אלפי פצועים מהקרבות בסוריה בבית חולים נהריה יצרה גירעון של כ300 מיליון ₪ עקב הפער בין עלות יום אשפוז של פצוע סורי 10,321 ₪ לבין השיפוי בגינו מהמדינה 1,300 ₪ בלבד.

23.02.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ועדת הכספים דורשת מהמדינה לכסות את העלויות של אשפוז פצועים סורים

יו"ר הועדה ח"כ משה גפני: "לא נאפשר מצב ש- 600 אלף תושבי הגליל המערבי ישלמו את מחיר ההחלטה הנכונה לקלוט פצועים מסוריה. אם לא יימצא פתרון ועדת הכספים תדחה בקשות של המשרדים".

קריאה יוצאת דופן יצאה מוועדת הכספים, עת נדרש יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לגשר בין משרדי הממשלה באשר לפתרון המצוקה אליה נקלע בית החולים 'לגליל' בנהריה לאחר קרוב לחמש שנים בהן קלט לאשפוז, אלפי פצועים מהקרבות בסוריה בעקבות החלטה של ממשלת ישראל. גפני אמר ש"ההחלטה לקלוט את הפצועים היא החלטה לאומית נכונה וראויה, אך לא יתכן שאת מחירה ישלמו תושבי הגליל המערבי בכך שהם יקבלו פחות שירותים רפואיים מבית החולים ובאיכות ירודה".

גפני אמר את הדברים לאחר שהוועדה כבר נדרשה לסוגייה בדיון הקודם בנושא ב- 13.2.17, שבו התברר שבית החולים נקלע לגירעון של כ- 300 מיליון ₪ עקב הפער בין עלות יום אשפוז של פצוע סורי; 10,321 ₪ לבין השיפוי בגינו מהמדינה העומד על 1,300 ₪ בלבד. בדיון היום התברר כי מחלוקת בין משרדי האוצר, הבריאות ומערכת הביטחון מונעת את כיסוי הגירעון ואת המימון המלא של המדינה בגין ההחלטה לקלוט את הפצועים.

עוד התברר בדיון היום, שמלכתחילה היה סיכום בין המשרדים, שכל משרד מממן שליש מעלות האשפוז של הפצועים, אלא שבשלב מסוים הוחלט במשרד האוצר שהעלות תתחלק בין משרדי הביטחון והבריאות. מנהל בית החולים, ד"ר מסעד ברהום, מצידו שב וציין כי "עלות יום אשפוז של פצוע סורי עומדת על 10,321 ₪, סכום שמתוקף ע"י משרד רואי חשבון ומקובל על משרד הבריאות ומשרד האוצר וקיבלנו סה"כ עד היום כשאנחנו ממשיכים לקבל פצועים והעלות עולה כל הזמן, ממשרד הביטחון 24 מיליון ₪ וממשרד הבריאות עוד 24 מיליון ₪, ורק לגבי גירעון העבר כבר למעלה מ- 250 מיליון ₪".

רמ"ח תקציבים יבשה באגף תקציבים במשרד הביטחון, אריאלה ליזרוביץ': "מ- 2013 פעלנו עפ"י הסיכום הישן של שליש מימון ע"י כל משרד אלא שלאחר שנה זה הפך ל- 50%: 50% משרד הביטחון ומשרד הבריאות. מדי חודש מועברת אלינו חשבונית ואנחנו משלמים מחצית מהסכום. אנחנו עומדים בכלל ההסכמים על בסיס התעריף שמשולם ממערכת הביטחון לכלל השירותים הניתנים למערכת הביטחון ממשרד הבריאות. הוויכוח הוא על התעריף. אנחנו משלמים לפי התעריף שאנחנו משלמים לכלל הפצועים והטיפולים במערכת הבריאות. ביקשנו לקבל את כלל העלויות שהושקעו בפועל בכלל הפצועים על-מנת לבחון את זה. נכון לעכשיו, אין מערכת מידע שיכולה להוציא פירוט לכל אדם מה הושקע בו בדיוק, ומה ניתן לו ומה לא. על-כן בהיעדר ריכוז של עלויות בפועל ולא רק עלויות מדגמיות, אנחנו משלמים לפי התעריף לחיילים 1,300 ₪".

סמנכ"ל תקציבים במשרד הבריאות, יאיר אסרף: "אנחנו משלמים מחצית מתעריף תייר. הרבה מהחשבונות שבית החולים העביר לצבא הושבו ריקם ועד שלא הגיש לפי תעריף מופחת, הם לא היו מוכנים לשלם. מלכתחילה, אף אחד לא חזה שכמות הפצועים תעלה בצורה כה ניכרת. בתי החולים בצפון מסובסדים עמוק מאוד ע"י משרד הבריאות".

מנהל הכספים בביה"ח 'לגליל' בנהריה, חזי חי: "התעריף של אשפוז תייר עומדת על 5,200 ₪ ופי- 2 מזה אשפוז של פצוע סורי. אנחנו צריכים 100 מיליון ₪ לשנה לטיפול בסורים, חסרים לנו 300 מיליון ₪ לכיסוי העלות עד כה. זה הכניס את בית החולים למצב גרעוני".

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס): "מעולם בית החולים הזה לא היה בגירעון. תבדקו 30 שנה אחורה ותיווכחו בעצמכם. מאז שהגיעו הפצועים הסורים זו בעיה. בית החולים הזה משרת 600 אלף תושבים שעתה סובלים בגלל ההחלטה הלאומית לקלוט פצועים מסוריה, אף שהיא החלטה נכונה, אך על המדינה לשאת בעלויות ולא התושבים בצפון".

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו): "זה הגיע לסכומים באמת גדולים, והאוצר שולח את הספקי (נותני השירות, בית החולים (א"ק)) ואומר להם 'קחו 30% מפה, 30% משם וכד', זה לא תפקידם. זה צריך לבוא מחוץ לתקציב והאוצר צריך לבוא ולומר אני מתקצב את זה באופן חוץ-תקציבי כמה שזה עולה. צריך לקחת תקציב תוספתי ולהזרים לבתי החולים בצפון".

מי שיזם את הדיון במצב בית החולים בוועדה כבר לפני כשבועיים, ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני): "יש רק דרך אחת לפתור את המשבר הזה. על ועדת הכספים לחרוג מהשגרה ולהנחות את בתי החולים בצפון לא לקבל עוד פצועים חדשים. תודיעו לראש הממשלה ולצבא שלא מקבלים יותר פצועים. פה בישראל לא פותרים כלום בלי כוח. שר הבריאות בעצמו רמז שהוא שוקל להורות לבתי החולים שלא לקלוט עוד פצועים מהקרבות בסוריה".

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני): "אני שומע את הקולות ולא מאמין. עניין תקצוב הפצועים מסוריה לא יכול להיכנס למסגרות של איך מתקצבים ישראלים או תיירים. הפצועים הם לא ישראלים ולא תיירים, אלא  התקצוב שלהם צריך להיות לפי עלויות אמיתיות בפועל ולא לפי תעריפים. הרי ברור שיש השלכות רוחב על בית החולים ולא יתכן שיפסיד בגלל זה. לכן צריך להיות גורם שלישי בלתי תלוי, שייבחן ללא משוא פנים בבוחן עלויות ויגיש לאוצר. זו השיטה היחידה שנכונה. אין מצב שבית החולים שמתגייס למשימה לאומית, ייצא נפסד וכך האוכלוסייה מסביב. התמהיל צריך להיות Cost+. שגורם שלישי ייקבע העלויות האמיתיות".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "אני בוגר המשבר בהדסה, שם המדינה הכניסה עמוק את היד לכיס והעבירה 1.3 מיליארד ₪. כאן 10 שנים ד"ר ברהום מנהל את בית החולים ולא היה גירעון וגם כאן לא היה מחדל מצידו. זה בושה וחרפה, מדברים על פריפריה ואין מכשור בסיסי לטפל בחולים בגלל הגירעון שנכפה על בית החולים. אני קורא שלא לאשר העברות תקציביות עד אשר לא ייסגר הנושא התקציבי. מה שחשוב כרגע; ש- 600 אלף איש בגלל אי סדר בין המשרדים לא מקבלים את השירות שמגיע להם".

ח"כ רחל עזריה (כולנו): "צריכים להעלות את התעריף שיהיה הרבה יותר קרוב להוצאה האמיתית. לא אומר אמירות פופוליסטיות לא לקלוט פצועים זה לא אחריות".

ח"כ ברושי השיב לה: "ולא לאפשר לבית החולים לתת שירות ראוי ל- 600 אלף תושבים זה כן אחריות?!".

מנהלת תחום חברה במשרד ראש הממשלה, הילה טל אביטן: "כבר ב- 2015 הגענו למסקנה שנדרש תעריף גבוה יותר, תעריף תייר. משרד הביטחון הפרו את הסיכום וגם לא הודיעו".

רפרנט ביטחון באגף תקציבים באוצר, מתן יגל: "האוצר עמד בכל הסיכומים התקציביים מול משרד הבריאות. אנחנו לא מתקצבים ישירות בתי חולים אלא באמצעות משרד הבריאות ואת כל הכספים שהיינו אמורים להעביר העברנו. יש מחלוקת לגבי גובה התעריף. לנו אין עמדה מקצועית בעניין. אנחנו העברנו את השליש למשרד הבריאות".

יו"ר הוועדה, ח"כ גפני, ושאר חברי הכנסת, הביעו תרעומת קשה על ההתנהלות הממשלתית בסוגיה ואמר: "בית החולים בנהריה פעל ללא דופי עשרות שנים ומאז קליטת הסורים חלה הידרדרות. היתה בהתחלה החלטה בהובלת משרד ראש הממשלה על חלוקה של שליש נשיאה בעלות של כל אחד משלושת המשרדים על משום מה לא עמדו בה". גפני דרש מנציגי כל המשרדים בהובלת משרד ראש הממשלה להיפגש ביניהם ולחזור לוועדה עם פתרון בתוך שבועיים מהיום. גפני אימץ את הצעתו של ח"כ טרכטנברג "להביא גורם חיצוני שיקיים בדיקת עלות בפועל של אשפוז פצוע סורי, מה שיהווה את הבסיס לתעריף שישולם בגין אשפוז הפצועים בבית החולים".

בסיכום אמר גפני: "לא נאפשר שבתי החולים בצפון יקרסו. לא נסבול את הדבר הזה ולא נסכים ש- 600 אלף תושבים יסבלו מהחלטה לאומית אף שהיא לכשעצמה נכונה. ועדת הכספים לא תאשר כל בקשה של המשרדים אם לא יימצא פתרון לטובת בית החולים. לא נעביר כאן שום דבר".

תגובות

מומלצים