מלחמת המסרונים בליכוד

האצבע הדקה של העברת מסרונים באפליקציות לא תמיד נגמרת בטוב, חבר מרכז הליכוד תובע 140,000 ש״ח על פגיעה בשמו הטוב בגלל התכתבות באפליקציית WhatsApp.

05.03.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מלחמת המסרונים בליכוד

״לפני שאתם מפרסמים הפעילו צנזורה פרטית, היצמדו לעובדות והימנעו מפרסום חשדות, פרשנויות והשערות״, ממליץ עו״ד נחום מרדכי, ממשרד עו"ד אור-מרדכי ושות', שהגיש לאחרונה את התביעה.

נראה שבשנים האחרונות כולנו עסוקים בהקלדה כמעט אובססיבית בטלפון הנייד, בקבלה ושליחה של הודעות. אחת האפליקציות הנפוצות בעולם וגם בישראל היא WhatsApp, שמונה מעל מיליארד משתמשים ואנשיה מתגאים כי בכל יום נשלחות עשרות מיליארדי הודעות.

אולם, למרות יתרונותיו הרבים של היישומון, יש להכיר גם בחסרונותיו - ובכללם תביעות לשון הרע. בכתב תביעה שהוגש לאחרונה לבית משפט השלום בנצרת ע״י עו"ד נחום מרדכי ממשרד עו"ד אור-מרדכי ושות', נטען כי דיאלוג במסגרת קבוצה שמונה מאות חברים - ביניהם חברי-כנסת, אישי ציבור, ראשי ערים ומצבעי ומתפקידי מפלגת הליכוד - הכפישה את שמו של אדם שאינו חבר בקבוצה והיא מוגדרת כלשון הרע.

״פסק דין שניתן בשנה האחרונה הטיל אחריות על מנהל קבוצת פייסבוק, שדומה ל-WhatsApp, בגין לשון הרע של סטטוס שנכתב על ידי אדם אחר. להערכתי הוא מסמן את הפרשנות החוקית של בתי המשפט בתחום הזה״, אומר עו״ד מרדכי.

התובע והנתבע הם תושבי אחד המושבים בחבל התענך וחברי מרכז הליכוד. הראשון הוא חבר מפלגה מזה כ-30 שנים, מעורב פוליטית ושימש שנים כחבר מליאת המועצה האזורית הגלבוע ולכן נכח בישיבות של וועדות שונות של המועצה. הנתבע הוא פעיל פוליטי חדש יחסית ומנסה לאחרונה להשתלב במפלגת הליכוד.

אחיו הוא חבר מרכז המפלגה והוא זה שהקים את קבוצת ה-WhatsApp המדוברת, בעלת תפוצה נרחבת ביישובי עמק יזרעאל. באחד מהדיאלוגים שנערכו בקבוצה נתפס הנתבע בשקר, כאשר טען כי בהיותו חבר מליאה התנגד להקמת מפעל שנחשב מזהם - ״פרוטרום״, באזור התעשייה ״מבואות הגלבוע״. ״הנתבע באותה התקופה לא היה חבר מליאת המועצה ״, מציין עו״ד מרדכי.

כאשר אחד החברים בקבוצה העמיד אותו על שקריו וטען  כי התובע היה זה שהתנגד להקמת המפעל, כתב הנתבע ״תשתדל בבקשה לא לכתוב שמות של אנשים שישבו בכלא על מעשים מגונים בקבוצה״. ״העובדה שאמרתו של הנתבע כעובדה, בקבוצה בה התובע לא חבר, הינה בעוכריו, שכן לא יוכל לטעון שעשה זאת בתום לב ו/או שיש לו הגנת ׳אמת דיברתי׳. כמובן שמדובר בפרסום שקרי ופוגעני ואין אפילו צורך בהוכחת נזק, מכיוון שהייתה כוונה תחילה של הנתבע להכפיש ולפגוע בשמו הטוב של התובע.

כל אדם רשאי להביע דעתו בחופשיות, אך פרסום שעלול לגרום להשפלה, בוז, לעג של אדם או הפיכתו למושא לשנאה על ידי אחרים, בין אם מדובר בפוסט, תגובה בפייסבוק או WhatsApp, מסכן את המפרסם בתביעה בגין לשון הרע״, מסכם עו״ד מרדכי.

תגובות

מומלצים