עליה משמעותית במספר חולי הכבד

21.03.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
עליה משמעותית במספר חולי הכבד

מגמת עליה במספר מטופלי מרכז למחלות כבד, ברמב"ם נרשמת בשנים האחרונות, כאשר בין בשנים  2011 ל-2016 "קפץ" מספרם בכ-34%. למרות הנתונים הללו, טוען הצוות הרפואי במרכז כי עשרות אלפים מנשאי הנגיף החיים בארץ, עדיין אינם מאובחנים וקוראים לאלו הנמנים על קבוצות הסיכון להגיע ולהיבדק. הנתונים הוצגו בכנס שנערך לאחרונה ברמב"ם, בהשתתפותם של מומחי ביה"ח.

"דלקת כבד נגיפית (הפטיטיס) מסוגC,היא מחלה שקטה", מסבירה ד"ר אלה ויצמן, מנהלת המרכז למחלות כבד ברמב"ם, "זו הסיבה שבארץ חיים להערכתנו מעל 140,000 נשאים שטרם אובחנו. מרבית החולים אינם יודעים שהם נשאים, עד שהמחלה כבר מתפרצת ופוגעת בכבד. במקרים רבים הם מפתחים תחלואה נוספת כמו סרטן ואף נאלצים לעבור השתלת כבד".

אולם, למרות תמונת המצב הלא פשוטה נראה שלנשאי הנגיף ישנה תקווה חדשה. בשנים האחרונות פותחו טיפולים חדשים למחלה, המהווים פריצת דרך של ממש. בניגוד לדור התרופות הישן, שגרמו למטופלים רבים סבל וכאב בשל תופעות הלוואי, התרופות החדשות מסייעות לנשאי הנגיף לטפל במחלה בקלות וביעילות רבה. במקרים רבים נעלם הנגיף מדמם של הנשאים לחלוטין והם מחלימים. במילים אחרות, כיום הפטיטיסC  היא המחלה הוויראלית הכרונית היחידה הניתנת לריפוי.

"כיום אנחנו מדברים על הטיפול במחלה במושגים של מהפיכה טיפולית", אומרת ד"ר ויצמן, "ממצבים שבהם הטיפולים היו בלתי נסבלים ולא בהכרח יעילים, היום המטופלים שלנו עוברים טיפול ללא כל תופעות לוואי, למשך פרקי זמן קצרים ומדווחים על תוצאות מצוינות עד למיגור הווירוס לחלוטין. ישראל הייתה אחת המדינות הראשונות שהנגישה את הטיפול להפטיטיס סי, עם הכנסת הטיפולים החדשים לסל התרופות, בהשקעה של מאה מיליון שקלים ובמטרה להעלים את המחלה. הבעיה היחידה היא איתור הנשאים שאינם יודעים כלל על קיום הנגיף בדמם. אנו ממליצים לכל מי שנמנה על קבוצות הסיכון להגיע אלינו ולהיבדק, כדי למנוע את התפרצות המחלה וסיכון חייהם".

המחלה השקטה כל מה שרציתם לדעת על הפטיטיס סי

דלקת כבד נגיפית (הפטיטיס) מסוגC , נגרמת כתוצאה מהדבקה בווירוס ה-HCV Hepatitis C Virus זוהי מחלה מדבקת, העלולה להיות קטלנית ללא טיפול, שכן למרות שהיא "שקטה" ואינה מורגשת - היא יכולה לגרום לפגיעה קשה בתפקוד הכבד ככל שהיא מתקדמת עם השנים. מרבית החולים במחלה מפתחים דלקת כרונית בכבד, חלקם ייפתח כשל בתפקוד הכבד, המצריך השתלה וחלק אחר עלול אף לפתח סרטן של הכבד. אבחון מוקדם לנשאיות הנגיף חשוב לטיפול יעיל במחלה. בין קבוצות הסיכון, להן מומלץ לבצע את הבדיקה, נמנים עולים מבריה"מ לשעבר (בשל חיסונים באמצעות מחטים רב פעמים ופרוצדורות לא סטריליות), מזריקי סמים ומי שקיבל מוצרי דם לפני שנת 1992.

במרכז למחלות כבד ברמב"ם, מהמובילות בתחומה בארץ, פועל צוות רב תחומי מנוסה, המעניק טיפול כולל לנשאי נגיף ההפטיטיס סי וחולי דלקת כבד נגיפית, תוך שימוש בפרוטוקולים טיפוליים מהמתקדמים שיש. הודות לשיטות הטיפול במרכז, נרשמים אחוזי ריפוי גבוהים בקרב המטופלים בה.

ד"ר ויצמן, העומדת בראש המרכז, עברה בעבר הכשרה במחלות כבד ביחידת הכבד של רמב"ם ולאחר מכן במרכז להשתלות הכבד באומהה, נברסקה, שבארה"ב. לצד הפן הטיפולי, יחידת הכבד ברמב"ם עוסקת גם במחקר קליני רחב, בשיתוף עם גורמים מחקריים מובילים בארץ ובחו"ל.

דר אלה ויצמן

בתמונה: ד"ר אלה ויצמן, מנהלת המרכז למחלות כבד ברמב"ם, צילום: פיוטר פליטר.

תגובות

מומלצים