הגבר זה שהורס את התקדמות האישה הדרוזית!

בדיקה שערכנו בקרב נשים דרוזיות בשאלות שעלו מדוע הן לא נמצאות בשום עמדת מפתח בכירה כללית פוליטית ומאבקי חברה, הדרוזיות פחדניות ומאשימות את הגבר בכישלונם.

09.04.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הגבר זה שהורס את התקדמות האישה הדרוזית!

משימה לא פשוטה הוטלה עלי כאישה דרוזית לקיים שיחות מתמשכות, שאלות שהוכנו ע"י צוות התחקירים בפורטל הכרמל ע"מ לבדוק עניין כישלון האישה הדרוזית בחברה הישראלית למרות ההתקדמות בשנים האחרונות.

עכשיו עם פרסום הממצאים שאספתי מהמשתתפות זה עזר להביא לגולשים בדיקה מעמיקה ומקצועית בה ביצעתי שיחות עם נשים ובנות בגילאים 20 עד 42 כולן נשים דרוזיות.

בשנים האחרונות אנו עדים לאחוז גבוה של משכילות ומלומדות דרוזיות שמסיימות תואר ראשון ושני אבל המפתיע שרוב הבוגרות כלל לא עוסקות במקצוע שלמדו וחלקן עוסק במשק בית, דבר הזה הדהים אותי במיוחד ושאלתי איך זה יתכן?.

חשוב לי לציין שהנשאלות הן ברוב באות מהמעמד החזק בחברה הדרוזית כלכלית וחברתית, אבל אף אחת מהנשאלות לא נמצאת בעמדה בה רציתי לראות את האישה הדרוזית

בשאלה מה חוסם את האישה הדרוזית להתקדם ?

רוב הנשאלות מעידות שהן לא מקבלות את התמיכה מהסביבה שלהן, המשפחה, הבעל וחלקן מעידות שהן לומדות רק בשביל התואר.

3 נשים מבין הנשאלות העידו שהן מקבלות את תמיכת הבעל בכל המשתמע מהדבר ואמרו שבכל פרויקט או עבודה הבעלים תומכים בהן, אבל לצערי לא ראיתי לפי קורות החיים אצל אותן נשים שממלאות או מובילות מהפך חברתי לבדן למרות ששלושתן מצליחות ומגיעות ממצב כלכלי גבוה.

חלק גדול של הנשים הנשאלות חיות בבית עם הבעלים בשלום, מתחלקות במטלות הבית בסידור הכולל, אבל טוענות שהגבר לא תומך מספיק שהן יצליחו ויפרצו דרך והטענה עוד שהן מרגישות מכשול גדול ע"י החברה המקומית והקרובה להן.

חשוב להבהיר שמספר בודד של נשים דרוזיות נמצאות וממלאות תפקידים מרכזיים אבל לא מצאתי שום אישה שמובילה מאבק חברתי.

שאלה:"למה עד היום לא רואים אישה דרוזית במעמד ציבורי, בית משפט דתי דרוזי מנכ"לית של חברה ציבורית או ממשלתית או בעלת עסקים מובילה?

רוב הנשים שענו על השאלה טענו בעניין בתי הדין הדרוזים שהדת מונעת את שילוב הנשים, למרות שהיו כאלה שאמרו שאין כל מניעה ואין הבדל בין גבר ואישה בדת הדרוזית, אבל מטעמי צניעות מעמד שופט בבתי הדין הדרוזיים זה תפקיד לגבר ולא לאישה.

גדיר מקלדההמסקנה לאחר שניתחנו את תשובות הנשאלות, האישה הדרוזית נמצאה ותרנית מדי עקב חינוך החברה שנותן לגבר את המעמד והנשים מראש לוקחות את עצמן למקומות אחרים ובעיקר לא לעסוק במה שעושה הגבר.

יש נשים שאמרו שהנשים רגישות מדי והן לא מסוגלות מנטאלית להיות שופטות כי הן לא יכולות לקחת החלטות מכריעות ולא מסוגלות לפעול בלי להפעיל את הרגש הנשי ולשמש בתפקיד שופט זה לא בשביל נשים דרוזיות.

בנוסף הנשים חושבות שאין מקום גם לאישה בועדות שממנות שופטים וקאדים.

שאלה: למה האישה הדרוזית לא הגיעה לשום מעמד וניסיון להוביל רשימה לבחירות לתפקיד חברות במועצה מקומית ותמיד האישה מזדנבת אחרי הגבר?

הנשים הנשאלות חלקן מאמין שהאישה יכולה ויודעת לנהל יותר טוב מהגבר, אבל היא מעדיפה ללכת אחרי החמולה המשפחה ודעתה לא נשמעת בפני המשפחה הקטנה אחרת היא תמצא את עצמה בבעיות שמראש מעדיפה לא להיכנס לזה.

הנשים מעידות שבני הזוג והורים מעדיפים לתמוך בבנות שלהן ללימודים בכל מקצוע אבל לא להיכנס למאבקים חברתיים ובעיקר ההעדפה שהאישה תסיים תואר ולימודים ותשמור על הילדים והבית, חלקם טענו שזו הדת שמונעת ואמרו "התחלה עקומה סוף עקום".

החלק של הנשים שאין להן תואר אקדמי אומרות שמי שלמדה וסיימה תואר ולא הולכת לעסוק בעבודה שבה התמקצעה  ומעדיפה לחזור למשק הבית היא בעצם פוגעת בעצמה ובסביבה שלה.

שאלה: איזה דברים היית רוצה להשיג שהדת והחברה לא מאפשרות לך?

חלק מהבנות בחברה הדרוזית מעיד על התמרדות על החברה שהן לא מקשיבות ולא מייחסות שום חשיבות למה שאומרים ומה שמדברים ושחלקן נוסעות למרחקים ולחו"ל לבד מבלי לדפוק חשבון למרות הלחץ של ההורים שלא יעשו להן בושות בחברה הדרוזית.

אחת הנשאלות "התרגלנו שהחברה הדתית אוסרת הכל, הגבר בחברה שלנו הוא הקובע בכל".

שאלה: מה מפחיד אתכן מלהתקדם ולהשתלב בעמדה הראשונה בחברה הישראלית?

תשובות של הרוב ששום דבר לא מפריע להן להתקדם ולהוביל ולא רואות מכשולים אבל החברה הדרוזית היא גברית והפחד של הגברים לראות נשים מצליחות ומתקדמות לתפקידים בכירים מתוך חשיבה של הגבר שהוא לא יתרסק ע"י האישה.

חלק מהנשאלות אמרו שהנשים חלשות ועייפות בעיקר אין להן רצון לא מתאמצות להצליח ומאשימות שוב את החברה הדרוזית שמונעת מהן להתקדם.

נשים דרוזיותשאלה: עד איזה דרגה מונעת החברה מהאישה להתפתח ולהוביל?

האישה במקרה הנ"ל מאוד רגישה למה שקורה היום, זה מצב בו האישה תמצא את עצמה מוכפשת ברשת החברתית בזה שהתמונות שלה יופצו בכל מני צורות, האישה מאוד רגישה לכל דבר שנאמר או מיוחס לה במחשבה ראשונית שמירה על כבוד המשפחה והמסורת.

לסיכום, אני לא רואה התקדמות במצב הזה בו אישה נוסעת לכל מקום בעולם, לומדת ומנהלת חיים לבד ושזה מגיע להוביל בחברה שלה היא נעצרת בזה שהיא מאשימה את כל העולם בכישלונה ושהיא בסדר גמור.

על האישה להוביל מהלכים אחרת, העדה הדרוזית תלך ותתרסק במהלך השנים, כי היום רוב פורצות הדרך עוזבות את הכפרים ובמקומות שבהם הן נקלטות, במקום להצליח מתרסקות עוד יותר מתחת לאדמה ולא רושמות שום הצלחה חדשה.

תודה לצוות פורטל הכרמל שעזר לי בהבאת הדברים, תודה לסטודנטיות שניתחו את התשובות של המשתתפות ותודה בעיקר לכל הנשים שהסכימו לקחת חלק ולענות על השאלות.

תגובות

17. אובייקטיבית לפני 7 שנים
اوعو وفيقو
16. ريما الكرمل לפני 7 שנים
لا سمح الله ان تنقرض الطايفه الدرزيه
15. אישה לפני 7 שנים
אני (לא) מתפלאת מרוח התגובות
14. צעיר לפני 7 שנים
אני לא מאמין באישה
13. גבר מכבד ערכים לפני 7 שנים
גבר שהורס התקדמות האישה
12. .. לפני 7 שנים
למגיבים שלום
11. موحد לפני 7 שנים
عيب وعار
10. יוסף מקלדה לפני 7 שנים
מבקש להבהיר מספר נקודות
9. דרוזי צעיר לפני 7 שנים
שלום נשים חמודות
8. يوسف לפני 7 שנים
تعليق
7. בחורה שאת מכירה לפני 7 שנים
אחת המשתתפות בשאלות
6. druze man לפני 7 שנים
כתבה לא מקצועית
5. עספאוייה לפני 7 שנים
כמה שהאישה הדרוזית טפשה וקטנה
4. מבין עניין לפני 7 שנים
למספר1שלום רב
3. גבר מהצפון לפני 7 שנים
האישה טפשה ולא שווה כלום
2. رفيق לפני 7 שנים
اخر زمن
1. من قرى الشمال לפני 7 שנים
اسالة للسيدة غدير

מומלצים