עם שבא להקים מדינה למה נרצח?

בית הכלא בעכו מקום מרתק מומלץ לבקר במקום בו הוחזקו לוחמים יהודים ביניהם זאב ז'בוטינסקי, המבצע הנועז של ארגון האצ"ל ב1947 נמלטו אסירים רבים 27 מאצ"ל ולח"י ו-180 אסירים ערבים

15.05.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
עם שבא להקים מדינה למה נרצח?

להגיע למקום ולבקר מקרוב בחדרים ובחצר ובגרדום, זה דבר מעציב ויחד עם זה נותן הרבה כוחות ואנרגיה, במיוחד למי שמבין עד כמה דם נשפך בכדי לבנות את המדינה.

המשפטים של זאב ז'בוטינסקי על יסוד הקמת המדינה ואיך להעניק תנאים ומעמד לאזרחיה הלא יהודים ועוד ז'בוטינסקי מדבר על הרצון של הערבים להמשיך להלחם ביהודים כל עוד והם יכולים, משפטים רבים מוטמעים בקירות החדר בו היה כלוא, הוא השקיף למערב ותמיד ראה את השקיעה ולא זכה לראות את הזריחה.

ילדים תלמידים והורים הולכים למצודה רואים לומדים וחוזרים עם הכאב והגבורה של אותם לוחמים אמיצים שבזכותם המדינה היום חזקה ויציבה.

כלא עכו בין השנים 1948-1949 שימש בית כלא הצבאי ובין השנים 1964-1965 שימש בית חולים לחולי נפש.

המצודה העות'מאנית בעכו נבנתה על גבי מצודה הוספיטלרית שכוסתה בחול על ידי הממלוכים, כפי שעשו באתרים אחרים בעיר.

בתקופת המנדט הבריטי על ארץ ישראל שימשה המצודה כמרכז שלטון בריטי, בית כלא וגרדום. במתחם זה נכלאו, החל מראשית השלטון הבריטי בארץ ישראל ועד להכרזת העצמאות, אסירים ערבים רבים, חלקם שהורשעו בפלילים וחלקם לוחמים נגד הבריטים בתקופת המרד הערבי הגדול, וכן לוחמים יהודים מארגוני "ההגנה", ה"אצ"ל" וה"לח"י".

כך, למשל, לאחר מאורעות הדמים בירושלים ב-1920 נאסרו בכלא זאב ז'בוטינסקי וחבריו, מארגני ההגנה היהודית בירושלים. לוחמים יהודים ולוחמים ערבים הועלו בכלא לגרדום.

פעמים רבות הצליחו שומרי המבצר להתגבר על תחבולות הכלואים ומאמציהם להימלט

בסוף שנת 1946 הגיעה למבצר עכו קבוצה גדולה של אסירים יהודים, בהם: 31 לוחמי אצ"ל שנלכדו במהלך פשיטה בדרום הארץ, ונדונו לתקופת מאסר של בין 15 שנה למאסר עולם.

בראש יחידה זו עמד קצין המבצעים של האצ"ל ירוחם איתן לבני. וכך, בראשית שנת 1947 היו כלואים במבצר עכו בסך הכל כ-90 אסירים יהודים חברי ארגוני המחתרות, וכ-700 אסירים ערבים, חלקם פליליים

מפקדי אצ"ל ולח"י הכלואים במבצר החלו בבדיקה יסודית של אפשרויות הבריחה ממנו ואף החלו בניסיון חפירת מנהרה לאולמות האבירים, לאחר עיון רב בנושא, הגיעו למסקנה שפריצה כזו תהיה בלתי-אפשרית ללא סיוע של כוחות מבחוץ, בתיאום עם האסירים בתוך הכלא. לאור מסקנה זו, פנו העצורים אל מפקדת האצ"ל בהצעה לתכנן תוכנית בריחה.

כלא עכו היה בית סוהר שפעל במצודה ההוספיטלרית שבעכו העתיקה בתקופת השלטון העות'מאני ובתקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל.

בתקופה העות'מאנית שימש המקום גם כמצודה צבאית, ובתקופת השלטון הבריטי תפקד גם כמרכז שלטון וכגרדום.

מתחם הכלא היה מבוצר ונחשב לשמור ומוגן היטב, בין השאר בזכות חומתו העבה והחפיר העמוק שמקיף אותו ממזרח ומצפון, ומי הים התיכון ממערב. מדרום גובל המבנה בסמטאות העיר עכו העתיקה.

 

{YouTubeVideo id=B2ONPIa9UH0}

תגובות

מומלצים