האם ילדים מקשיבים להורים שלהם בנוגע לאלכוהול ?

האם גישה מגבילה של ההורים, לגבי שתיית אלכוהול של המתבגרים, היא חלק מההסבר לאפקטיביות החינוך למניעה של שתיית אלכוהול בקרב תלמידים?.

19.05.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
האם ילדים מקשיבים להורים שלהם בנוגע לאלכוהול ?

האם עמדות שליליות של הורים, כלפי שתייה בגיל צעיר, מפחיתה שתייה בקרב המתבגרים ?
 
תכנית המניעה של "אורברו", בשבדיה, נמצאה יעילה בעבר, בהפחתת שכרות בקרב מתבגרים. המחקר הנוכחי בא לבדוק את תפקיד ההורים, והאם גישה מגבילה של ההורים, לגבי שתיית אלכוהול של המתבגרים, היא חלק מההסבר לאפקטיביות של תכנית המניעה. כמו כן המחקר בדק האם יש תפקיד ממתן למגדר, לאיכות היחסים בין ההורים למתבגרים ולעוד מספר משתנים.
 
המחקר הנוכחי הינו חלק ממחקר הערכה גדול, של תכנית חינוך למניעה של שתיית אלכוהול בקרב תלמידים, בשבדיה. בתחילת המחקר השתתפו 811 בני נוער בגילאי 12-13 שנים ו -651 הורים, מעקב של 18 חודשים נעשה על  653 בני נוער ו- 524 הורים, ומעקב של 30 חודשים על -705 בני נוער ו- 506 הורים.

המשתתפים במחקר מסרו את הנתונים הבאים: בני הנוער דיווחו על שכרותם בחודש האחרון, על צריכת האלכוהול של הוריהם ועל עמיתיהם ועל איכות הקשר שלהם עם ההורים ואילו ההורים דיווחו על היחס שלהם לשתייה של ילדיהם.

נמצא שהגישה המגבילה של ההורים כלפי שתית המתבגרים, מסבירה את השפעת תכנית החינוך. הפחתה בשתיית המתבגרים ודחיית מועד ההתחלה של שתיית אלכוהול, נמצאו קשורים לרמת פיקוח גדולה יותר של ההורים, בקבוצת המחקר בהשוואה לקבוצת הביקורת.

המסקנה, הגברת העמדות המגבילות של הורים, כלפי שתית אלכוהול של ילדיהם, נמצאה יעילה ואיתנה בהפחתת צריכת אלכוהול כבדה בקרב מתבגרים ללא הבדל מין (מגדר) תרבות ואתניות, וללא קשר לאיכות הקשר בין ההורים לילדיהם.
 
האמת על הסמים

הפתרון הטוב ביותר לבעיות הסמים והאלכוהול הוא חינוך. הרבה ממה שילדים שומעים על סמים, ברחובות, מגיע אליהם למעשה מאלו אשר מוכרים אותם.

עמותת "ישראל אומרת לא לסמים" פועלת בשיתוף פעולה עם הארגון העולמי "המוסד לעולם ללא סמים", ומשתמשת  בתכנית "האמת על הסמים" אשר תורגמה ל- 17 שפות והופצה ל- 188 מדינות.

עם 25 שנות ניסיון במניעת שימוש בסמים, תכנית "האמת על הסמים" פונה לכל אחד, אם באופן אישי, או דרך תקשורת המונים. כיום, 1200 ארגונים ממשלות וסוכנויות לאכיפת החוק משתמשים בחומרים של "האמת על הסמים", ברחבי העולם.
 
מיזם "האמת על הסמים" הינו אחד המיזמים הלא ממשלתיים הגדולים ביותר בעולם להסברה על סמים. תחילתו באמצע שנות ה-80 , כאשר ארגון הסיינטולוגיה והחברים בו הקימו את התנועה הציבורית האירופאית "אמור לא לסמים, אמור כן לחיים", בהשראת מייסד הסיינטולוגיה ל.רון האברד אשר הכיר בבעיית הסמים כאחת הבעיות הבוערות ביותר בחברה של ימנו.

לימים, הפעילות התרחבה, ובשנת 2006 הוקם "המוסד לעולם ללא סמים", ארגון חילוני ללא מטרות רווח. מטרת הארגון להפיץ חומרים חינוכיים למניעת שימוש בסמים ואלכוהול בלבד, ולפתח חומרים חדשים, על מנת להתמודד עם האתגר של השינוי המתמיד במגמות השימוש בסמים.

תגובות

מומלצים