תל פחר לשכב על הגדר למען החברים

כיבוש מוצב תל פחר הסורי גבה את חייהם של 34 חיילים בני 19 מגדוד ברק 12 של גולני, התל הזה השאיר הרבה מורשת קרב השראה כוח ונחישות, מומלץ לבקר בתל, סרטונים

21.05.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תל פחר לשכב על הגדר למען החברים

דרכי הגעה לתל פחר למי שנוסע מקרית שמונה לרמת הגולן, עובר את שמורת הבניאס ומקאם סולטאן אברהים עה"ש, במטרים ספורים, פונים ימינה לכביש צדדי ומשם נוסעים בכביש צר כ 2 ק"מ עד לתל פחר, מומלץ למשפחות ובמיוחד לתלמידי תיכון.

קרב תל פחר קרב שהחל אחר הצהריים ביום-9 ביוני 1967, בחזית הסורית במלחמת ששת הימים.

הקרב התפרסם בעיקר בגלל מיתוסים אחדים שהוליד, שהתבססו על אירועים אמיתיים, ובהם: הלוחמים ששכבו על גדרות התיל כדי שחבריהם יעברו על גבם, דבקותם במטרה וגבורתם של מפקדים זוטרים ולוחמים, לאחר שכל קציני הגדוד הבכירים נפגעו.

המשפט לשכב על הגדר בא מדוד שירזי ז"ל שנשכב על הגדר וחבריו דרכו עליו כדי לעבור את גדר התיל, משה דרימר ודוד שירזי, עוטרו לאחר המלחמה בעיטור הגבורה.

בשנת-2005 נתגלו בתל פחר ממצאים המעידים שהתל היה מיושב בתקופת הברונזה ובתקופת הברזל.

התל היה מוצב פלוגתי מבוצר, הבנוי על שתי שלוחות מקבילות: שלוחה צפונית החולשת על אחותה הדרומית, וביניהן גיא קטן, במוצב היו מצדיות רבות ורשת של תעלות קשר ובונקרים, חלק מהתעלות עמוקות מאד ומחופות בבטון ובעפר, התל היה מוקף מכל עבר בשלוש רצועות של גדרות תיל דו שיפועיות ועכבישיות.

תל פחר

הכוח המגן היה פלוגה מתוגברת מגדוד חי"ר 187 של הצבא הסורי, ובנוסף לה תותח נ"ט 57 מ"מ, סוללת מרגמות 82 מ"מ, שני תול"רים ושלושה מקלעים דו קניים.

הכוח התוקף היה גדוד 12 (גדוד "ברק") של חטיבת גולני בפיקוד סא"ל משה (מוסא) קליין, מתוגבר בשתי מחלקות טנקים. בהמשך הקרב הופנו לזירת הקרב גם צוות מסיירת גולני, הסמח"ט, וכוחות נוספים, אך אלה הגיעו בסוף הקרב או לאחריו.

בקרב נהרגו 34 חיילים, מהם: 24 לוחמים ומפקדים מגדוד 12, שני לוחמים מסיירת גולני, שני לוחמים מסגל בא"ח 1 (בסיס הטירונים החטיבתי), וכן 6 לוחמים מגדוד שריון במילואים 377 של חטיבה 37[10] כ-100 לוחמים נפצעו. שניים מלוחמי חטיבת גולני שנהרגו בקרב, העיתונאי יעקב העליון, שהיה מפקד טנק במילואים, נפצע קשה במהלך הקרב

מפקד הגדוד משה קליין החליט לשנות את דרך ההגעה, ולהמשיך לנוע על דרך ההטיה. לא ברור, אם כוונתו הייתה לאגף את המוצב מצפון וממזרח, או שהתכוון להגיע בדרך הקצרה ביותר אל המוצב, ולתקוף אותו מהחזית.

התוכנית המקורית הייתה לתקוף מעורף המוצב, שם הייתה הכניסה הראשית מציר הנפט, ושם הוא היה פחות מוגן בגדרות, במוקשים ובמתלול טופוגרפי. בחלק מהמקורות על סיפור הקרב נטען, שזאת הייתה כוונתו של קליין, גם לאחר השינוי בתוכנית ההגעה.

 

{YouTubeVideo id=rF0aCmj7v4Y}

קרב תל פחר במצגת של 5.5 דקות

{YouTubeVideo id=fzcucnqh2zU}

תגובות

מומלצים