מימון נסיעות לתלמידים בכבישי אגרה

בעקבות עתירה של הקליניקה למשפט ומדיניות בחינוך של אוניברסיטת חיפה משרד החינוך והרשויות המקומיות יממנו נסיעות בכבישי אגרה לתלמידים במערכת החינוך, החל משנת הלימודים הקרובה.

13.07.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מימון נסיעות לתלמידים בכבישי אגרה

"אנו שמחים על כך שבמשרד החינוך הבינו שעליהם להפסיק את האבסורד הזה, שבו תלמידים בכלל ותלמידים בחינוך המיוחד לא יכולים לנסוע בדרך המהירה ביותר בשל חסכון כספי קטן. שינוי ההנחיות בעקבות הגשת העתירה בשם קבוצת עותרים אמיצה מהווה תיקון עוול אשר גרם סבל מיותר לתלמידים בכלל ולתלמידי חינוך מיוחד בפרט" אמר עו"ד הרן רייכמן, ראש הקליניקה למשפט ומדיניות בחינוך של הפקולטה למשפטים באוניברסיטה, שהגישה את העתירה.

הסטודנטית סער בן זאב הלומדת בקליניקה ועבדה על העתירה אמרה כי, "אני שמחה שהייתה לי הזכות כסטודנטית לסייע בקידום שינוי אשר משפיע תלמידים בכל רחבי הארץ. סיפורם של ילדי החינוך המיוחד ומשפחותיהם איתם עבדנו בקרוב נגע לליבי ואני שמחה כי יכולנו להשפיע ולשנות".

העתירה הוגשה בחודש מאי האחרון לבג"צ נגד משרד החינוך, משרד התחבורה והעיריות של קרית אתא, ביאליק ומוצקין בשם הורים מהקריות לילדים בחינוך המיוחד שלומדים בבית ספר בחיפה.

מכיוון שהעיריות ומשרד החינוך לא מימנו זאת, חברת ההסעות לא נסעה דרך "מנהרות הכרמל", למרות שנסיעה במסלול זה הייתה יכולה לחסוך בין 10-40 דקות בכל כיוון.

בעתירה ציין עו"ד רייכמן כי בגלל מצבם הבריאותי של הילדים, התארכות משך הנסיעה מקשה עליהם מאוד, גורמת להם לכאבים רבים ופוגעת ביכולת שלהם להתרכז במהלך היום. כך למשל, חלק מהילדים סובלים משיתוק מוחין והם עברו ניתוחים חוזרים ונשנים בעמוד השדרה ובגפיים, אחרים ישובים בכיסא גלגלים במשך כל הנסיעה ועוד.

בעתירה צויין כי חלק מהילדים סובלים מפרכוסים בעקבות התארכות הנסיעה, אחרים קופצים ומשתוללים ובמקרים קיצוניים היו כאלה שלא הצליחו לשלוט על צרכיהם. "לחלק מהילדים קושי פיסי או רגשי לבטא עצמם ולבקש עזרה, לחלקם בעיות בריאותיות המקשות עליהם את הנסיעה ולחלקם בעיות התנהגות שעשויות להתפרץ במהלך הנסיעה", צויין בעתירה.

לאחר מספר פניות לעיריות ולמשרד החינוך והתחבורה, התקבלה תשובה ממשרד החינוך שדוחה למעשה את הבקשה לאפשר נסיעה דרך המנהרות, בטענה שמימון נוסף של כבישי האגרה יפגע בתנאי המכרז. לאור זאת החליטו בקליניקה למשפט ומדיניות בחינוך לפנות לבג"צ, בטענה כי מדובר בפגיעה בזכות לשיוויון בחינוך ופגיעה בכבוד האדם.

בג"צ קבע את הדיון לתחילת יולי וכבר בהחלטתו המקדמית בסמוך להגשת העתירה רמז השופט עמית למשיבים כי יש לפתור את האבסורד בקובעו: "אציין כי התקשיתי להאמין למקרא האמור בעתירה, לפיו עקב חוסר מימון לא מתאפשר לעותרים, תלמידי החינוך המיוחד, לנסוע במנהרות הכרמל ובכך לקצר באופן משמעותי את זמן הנסיעה. חזקה על כל המשיבים המעורבים כי יסדירו את הנושא עוד לפני המועד שנקבע, באופן שייתר את הדיון בעתירה.

בתשובה שהגיעה מטעם משרד החינוך, משרד התחבורה ומדינת ישראל, דרך הפרקליטות, נמסר כי הן הגיעו להסכמה עם שלושת העיריות שבעתירה על כך שהן יתחלקו במימון תשלום כביש האגרה. בנוסף לכך, המכרזים לבחירת חברת הסעות לתלמידים בחינוך הרגיל והמיוחד ישונו החל משנת הלימודים הקרובה והם יכללו סעיף לפיו חלה חובה על המסיע לנסוע דרך כבישי אגרה, במידה ונסיעה כזו אכן מקצרת את הדרך. "הקבלן מתחייב מראש לבצע את ההסעות, כפי שיונחה על ידי המנהל, תוך שימוש בכבישי אגרה (כביש 6, הנתיב המהיר לתל אביב, מנהרות הכרמל וכל כביש שיוגדר בעתיד ככביש אגרה)", לשון הסעיף החדש.

"החלטת המדינה היא בראש ובראשונה החלטה ערכית ואנו שמחים על שהיא קיבלה את ההחלטה הנכונה. עבור רובנו נסיעה בכביש אגרה יכולה להיות עניין של נוחות, אולם עבור חלק מהתלמידים הללו מדובר בהבדל משמעותי שיכול לשנות מקצה לקצה את חווית הלימודים שלהם", סיכם עו"ד רייכמן.

לאור תשובת המדינה החליטו בקליניקה למחוק את העתירה ובית המשפט קיבל את הודעת המדינה.

תגובות

מומלצים