מעבר יחידות התקשוב והמודיעין דרומה לא מתאפשר

בדיוק לפני שנה ערכנו ראיון עם אל"מ אשר דבש על העברת יחידות צה"ל לקמפוס התקשוב הטכנולוגי בדרום, היום צצות להם בעיות חדשות ומנכ"ל משרד הביטחון מזהיר שמחסור בתחבורה בדרום יקשה על מעבר יחידות צה"ל לעיר הבה"דים.

15.07.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מעבר יחידות התקשוב והמודיעין דרומה לא מתאפשר

הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון, בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), קיימה דיון נוסף בנושא מעטפת משאבי האנוש למעבר צה"ל דרומה, אליו זומנו גם מנכ"לי משרד האוצר והביטחון, שי באב"ד ואלוף (מיל') אודי אדם, בהתאמה, לאור חוסר ההסכמות בין המשרדים אשר עלו בדיון הקודם בחודש מארס השנה.

כזכור, במסמך העקרונות ליישום סיכום הביטחון, אשר נחתם בתאריך 19/05/2016, בין משרדי הביטחון והאוצר, נקבע כי המשרדים יחתמו על סיכום בנושא מעטפת משאבי האנוש למעבר צה"ל דרומה עד לתאריך 01/09/2016, אך עד כה לא נחתם הסיכום.

הבעיה המרכזית אשר עלתה בדיון הוועדה בחודש מארס הייתה מרכיב מענקי השימור ותנאי הייצוב במעטפת משאבי האנוש, בהיקף של עד 1.3 מיליארד ₪, אשר סוכמו בין משרד הביטחון למשרד האוצר מבחינה תקציבית כוללת, אך לא הוסכם על רכיבי הסכום.

אדם אמר היום לוועדה כי בעוד נושא זה לא נפתר, הוא רואה בעיה גדולה הרבה יותר מבחינה כח האדם, אשר לא תאפשר את הוצאת מעבר יחידות התקשוב והמודיעין דרומה כלל - והיא המחסור בפתרונות תחבורה נאותים.

"לשר התחבורה רצון טוב, אך הפתרונות הקיימים לא ריאליים ואין באופק פתרון ממשי. בטח בשנים הראשונות אנו צופים יוממות גדולה של קצינים וחיילים, ואי אפשר לבצע את זה בהסעות באוטובוסים. הרכבת הנוכחית לא תוכל להגיע לשם, ואולי הדבר יתאפר עם הקמת המסילה המזרחית, אבל אנחנו מדבירם על משהו בעוד שנים רבות. אנו עורכים עכשיו חשיבה מחודשת, כי אלו נכסים שאי אפשר לקחת עליהם הימור, וייתכן שנצטרך לחזור להחלטת ממשלה בנושא הזה. לדעתי אפשר לפתור את זה דרך תקציבים, כדי לקצר את הפתרונות לטווח של עשור לדוגמה. אם אנו מדברים על פרויקט לאומי, אז יש לתמוך בו בהתאם".

באב"ד: "בבסיס על ההסדרים המיוחדים לצה"ל, כמו פנסיית הגישור, עמד גם הנימוק שקצין לא בוחר איפה לשרת, וחייב להגיע לכל מקום ובכל שעה, אז למה עכשיו אני נדרש לתגמל עבור מעבר?! עם זאת, בנושא הטכנולוגי בלבד, בגלל שאנו מבינים את הצורך לשמר את האנשים מול התחרות העזה בשוק הפתוח, אנחנו מוכנים לתגמל רק את הטכנולוגים שהם לפני גיל פנסיית הגישור, כלומר 35. מענקים לכולם, ולא רק לאוכלוסייה זו, יש לה השלכות רוחב תקציביות בצבא, וגם בגופי ביטחון מקבילים". לגבי נושא התחבורה אמר באב"ד: "לא הכרתי את גודל הסוגיה, שמשמעות של אי ייצור תשתיות תחבורה נאותות זה אי מעבר צה"ל לדרום. אודי עושה נכון ומרים דגל, ואנו תופסים את זה 7 שנים לפני, והמטרה שלנו היום היא כבר להתחיל לייצר פתרונות".

עופר מרגלית, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר: "למיטב הבנתי ממשרד התחבורה, צוואר הבקבוק ברכבת הוא הרוחב בנתיבי איילון, שזה עניין פיזי ולא תקציבי. המסילה המזרחית היא הפתרון האפשרי ויש לזה עוד שנים, אבל חשוב להגיד כבר עכשיו שהרכבת לא יכול לפתור את הנשוא לאלפי קצינים חיילים. אנו גם חולקים עם עצם הצורך להסיע 15 אלף איש מהמרכז לדרום, לנצח, ושואפים שאנשים יעברו לדרום וגם שאנשים מהדרום ישרתו ביחידות הללו. אנחנו הרי גם מדברים על מעטפת למעבר משפחות ומעטפת לפתרונות דיור, אז איך אפשר לדבר על הכל ביחד? אנחנו רתומים למהלך הזה עד הקצה, וכל בעיה שאנו נתקלים בה אנו מנסים לפתור, אבל הבעיה התחבורתית זה לא תקציב אלא בעיה פיזית".

אדם: כשעושים שינוי בגוף ממשלחתי, מגיע הוועד ודנים בתוספות לכל העובדים, באופן שוויוני, ככה זה עובד. אין לי טענות למשרד התחבורה, שמשקיע מיליארדים בנגב, אבל בפתרונות הקיימים ובלוח הזמנים הקיים, אני לא יודע להביא את כח האדם האיכותי מהמרכז לנגב".

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני): "אני נדהם ממה שאני שומע. נושא התחבורה הציבורית זו בעיה של כל המדינה, ולייצר פקקים נוספים על אלה שאנו כבר נחנקים מהם, בלי פתרונות נוספים, זה בין איוולת לפשע לאומי. האוצר חייב להשתמש בעניין הזה, בצורך של צה"ל, כמנוף לפתרונות תחבורה ציבורית".

ח"כ עפר שלח (יש עתיד): "למיטב ידיעתי לא מאשרים פרויקט מגורים בינוני בלי לדעת מה תשתיות התחבורה אליו, ופה אנו מדברים על פרויקט לאומי, שרק עכשיו מבינים את גודל הבעיה. ממה שאני שומע פה נראה שאין ברירה אלא להקפיא את המעבר דרומה, אבל בו בזמן בצה"ל חייבים להבין שמי שחשב שיהיה מעבר דרומה והתנאים והחיים ימשכו כמו שהיו טועה".

יו"ר הוועדה, ח"כ דיכטר, סיכם: "אני לא זוכר משפט כל כך מדאיג של מנכ"ל ממשלתי בשלב כל כך מתקדם של מהלך אסטרטגי ופרויקט לאומי. הטיל של מעבר צה"ל דרומה שוגר, ואי אפשר להחזירו אלא רק לייצב ולכוון אותו על מנת שיפגע במטרה".

"לתומי חשבתי שנגיע לדיון היום עם תשובות והבנות, והסתבר לנו שהפערים יותר גדולים ממה שעלו בדיונים הקודמים. אני נתחיל לפקח על הפרויקט הזה בצורה יותר הדוקה, מכל הבחינות שלו".

לראיון שערכנו עם אל"מ אשר דבש בתאריך 17/7/16

אל"מ אשר דבש מוביל את מנהלת התקשוב בצה"ל

החדשנות והיעילות שמוביל אשר בבניית ובהעברת המידע הרגיש של חילות צה"ל לחווה אחת מתקדמת בדרום ישראל, אשר עם גיוסו לצה"ל התגייס למרכז הלוחמה האלקטרונית כלוחם, היום הוא המפקד של המנהלת.

אלוף משנה אשר דבש שעומד בראש מנהלת מבצע העברת כל המידעים של יחידות צה"ל לקמפוס התקשוב הטכנולוגי, שיחבר בין היחידות הטכנולוגיות של אגף התקשוב וחיל האוויר בבסיס חדש ליד אוניברסיטת בן גוריון ופארק המדע בבאר שבע.

מפקד מנהלת התקשוב אלוף משנה אשר דבש מארח אותנו בלשכתו בתל אביב ופותח בפנינו את מהלכי המבצע והמורכבות שיש בו עד הפרט הקטן ביותר, בנוסף להתחשבות המשפחתית של אותם חיילים וקצינים שיעתיקו את מגוריהם לדרום בעקבות עבודתם בקמפוס החדש.

המעבר הוא הזדמנות לעצב מחדש את תשתיות המחשוב והתקשורת של צה"ל ולבנות מרכזי מחשוב ואתרי תקשורת חדשים ומצומצמים במקום אחד במקום מספר גדול של מרכזים מפוזרים כל אחד בנפרד ולסייע לחיבור ישיר בין זרועות צה"ל השונים.

המנהלה שמוביל אל"מ דבש מהווה חיבור בין מנהלת מעבר התקשוב דרומה, שהייתה כפופה למחלקת תכנון באגף התקשוב, וענף מוצבי השליטה שהיה כפוף למחלקת אמל"ח.

דבש מתייחס בראיון גם לחייל ולקצין הדרוזי בחיל התקשוב ותרומתם להתפתחות המערך, ועל האפשרות שמרכז חייהם של הרבה משרתים בצה"ל יעבור ממרכז הארץ ומהצפון לדרום, בנוסף אשר מדבר שצה"ל ערוך וכבר הקים מרכזי מידע למשפחות אשר יעברו להתגורר בדרום.

אל"מ דבש: "אנחנו מקימים קריית תקשוב, התשתית מתקדמת מאוד עם התחדשות ויעילות, המטרה שלנו בסוף לוודא ולאפשר לאותם חיילים ומשרתים לקחת ברצינות שמרכז חייהם יעבור לנגב וזה בעצם החזון".

"יש לנו בנוסף תכנית תומכת משאבי אנוש שמלווה את התהליך הזה".

"גדוד חושן שמאוד מתקדם ומבצעי, עוד שמונה חודשים עובר לנגב, יש כבר מכרז שמתוקצב ו3 חברות בניה מהגדולות בישראל יושבות על המענים שהן נותנות לנו".

אל"מ דבש: "המגזר הדרוזי משולב היטב בחיל התקשוב, אנחנו במסגרת המעבר לדרום רוצים לבחון איך לפתח תכניתנים שיגדילו לנו את מקורות כוח האדם בקרב כוח האדם, שחלקם מגיע מהמגזר הבדואי בדרום ומהמגזר הדרוזי בצפון".

"כל זרוע בצה"ל התנהלה באופן עצמאי לגמרי, וכעת אנחנו רוצים לראות איפה אפשר לשתף תשתיות בין כל הזרועות".

אלוף משנה אשר דבש

אלוף משנה אשר דבש התגייס בשנת 1991 למרכז הלוחמה האלקטרונית של אגף התקשוב כלוחם, יצא לקורס קצינים וחזר חזרה למרכז הל''א, משם המשיך למספר תפקידים מבצעיים בפיקוד צפון, שירת שם ביק''ל יחידות קישור ללבנון, שירת כמ''פ קשר באוגדה 36, כקצין אג''ם באוגדה 91, קצין קשר חטיבתי של חטיבה 769 עוצבת הגליל וקצין קשר חטיבתי של חטיבת חיל רגלים גולני.

לאחר סבב התפקידים בפצ''ן, יצא ללימודי תואר בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה במכון הטכנולוגי חולון. בזמן לימודיו התחתן עם קרן.

בסיום הלימודים שירת כסמג''ד קשר באוגדת עזה. הועלה לדרגת סא''ל ושירת כרע''ן במחלקת אמל''ח של אגף התקשוב, כמג''ד אוגדת מילואים בפקמ''ז, חזר לשרת באוגדת עזה כמג''ד, תפקידו האחרון שלו כסא''ל היה רע''ן מבצעים באגף התקשוב.

היום אשר משרת כראש מנהלת מעבר דרומה של אגף התקשוב ומתחלל כל מעבר האגף ואת הקמת הקמפוס התקשובי והטכנולוגי בבאר שבע.

לדברים בסרטון

{YouTubeVideo id=YEVVz1GFWlA}

תגובות

מומלצים