משרד החינוך לא אוסף נתונים על פגיעות מיניות בבתי הספר

לא פעם אנחנו שומעים על הטרדות ופגיעות מיניות בבתי ספר, הבוקר התקיים דיון בנושא טיפול מערכת החינוך בסוגיה, ח"כ תומא סלימאן דרשה לקבל הסבר הסבר אודות היעדר איסוף נתונים ארצי על פגיעות מיניות בבתי הספר: "המשרד לא מתייחס בכובד ראש לביטחונם של התלמידים"

15.02.2018 מאת: אמילי חלבי
משרד החינוך לא אוסף נתונים על פגיעות מיניות בבתי הספר

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בראשות ח"כ עאידה תומא סלימאן קיימה דיון בנושא טיפול מערכת החינוך בהטרדות מיניות. הדיון התקיים לבקשת ח"כ מוסי רז, בהמשך לפרסומים בשבועות האחרונים על הטרדות ופגיעות מיניות בבית ספר תלמה ילין בתל אביב.

לדברי ח"כ רז "על אף שבמקרים האחרונים שפורסמו דובר בעיקר על בית ספר אחד, לצערנו דברים כאלה קורים גם בבתי ספר נוספים. הגיע אליי מידע על מיזם של בני נוער שהחלו לאסוף עדויות ולטפל בהן וראיתי לנכון להביא את זה לכאן ולבחון כיצד ניתן לשלב בין מיזם של בני נוער לבין עבודת משרד החינוך באופן שיוכל לשפר את ההצלחה במאבק בתופעות האלה".  

תמר מינצר ואמיתי שלום שריף, חברים ב'נוער מרץ', סיפרו בדיון על המיזם שהובילו, במסגרתו ביקשו מבני נוער לשתף בהטרדות ופגיעות מיניות שחוו בבתי הספר ובאופן שבו טופלו. לדבריהם, תוך זמן קצר הגיעו אליהם כ-180 תלונות של תלמידות ותלמידים, חלקן הגדול אנונימיות, כאשר בין היתר דווח על יחס משפיל מצד מורים כלפי מתלוננות, זלזול בתוכן התלונות ועוד. לדברי מינצר "שלוש מתוך כל ארבע משיבות על הסקר שערכנו סיפרו שכלל לא דיווחו על המקרים ומבין אלה שכן דיווחו, מעטות אלה שהעידו כי קיבלו טיפול ראוי מצד בית הספר והצוות החינוכי. כתבנו על כך לשר החינוך לפני חודש וחצי ועדיין לא קיבלנו תשובה. בשלב מסוים נאלצו לסגור את קבלת הפניות כי הרגשנו שאין לנו את האמצעים לטיפול במקרים שהגיעו אלינו".

בעקבות הדברים דרשה יו"ר הוועדה ח"כ תומא סלימאן ממשרד החינוך להסביר כיצד הוא נאבק בתופעה של הטרדות ופגיעות מיניות במערכת החינוך וכיצד הוא מפקח על הטיפול בתלונות.

לדברי איריס מנדה בן יעקב, הממונה על חינוך למיניות במשרד החינוך "ישנם שלושה חוזרי מנכ"ל ברורים ומפורטים שעוסקים במיניות ופגיעה מינית- חובת דיווח, פגיעת תלמידים בתלמידים ופגיעה של עובדי הוראה בתלמידים.

מי שעוזר להטמיע את החוזרים זה יועצי בית הספר שעוברים הכשרה בתחום. יש לנו גם כ- 60 מדריכים, פסיכולוגים ויועצים חינוכיים מטעם המשרד שאחראים להעביר את העיסוק בנושא של מיניות לשטח. ישנה הנחיה להעביר שיעורי חינוך למיניות- מכיתה א' עד י"ב, באופן שמותאם לשלבי התפתחות של הילדים. אנחנו מודעים לכך שיש בתי ספר שמעבירים את זה בצורה מסודרת ויש כאלה שפחות.

ראוי לציין שגם בקרב ההורים- חלק מברכים על הפעילות הזו וחלק גם מתנגדים". עוד מדבריה של מנדה עולה כי המשרד אינו מנהל מעקב ארצי אודות כמות התלונות על הטרדות ופגיעות מיניות במערכת החינוך ואופן הטיפול בהן: "התלונות מגיעות למפקחות על הייעוץ בכל מחוז, הן אוספות את הנתונים ומטפלות בהם. אין איסוף נתונים ברמה הארצית". בתגובה לדברים אמרו חברי הכנסת תומא סלימאן ומוסי רז כי העובדה שהמשרד אינו מנהל מאגר נתונים ארצי מקוממת ואינה מאפשרת בניית מדיניות ברורה למאבק בתופעה לרבות מעקב אחר מגמות בכמות התלונות, בחינת אפקטיביות של מהלכים  שננקטים ועוד.

נציגי בית הספר לאמנויות תלמה ילין שהוזמנו לקחת חלק בדיון בחרו שלא להגיע. בהתייחס למקרים שפורסמו לאחרונה אמרה ברכה ברייר, המפקחת על בית הספר מטעם משרד החינוך כי "האירועים עליהם שמענו הם קשים מאוד. מרגע שהמקרים הובאו לידיעתנו, עוד לפני פרסומם בתקשורת, התחלנו לעבוד עם בית הספר וכל הגורמים המעורבים ולתת מענים למורים, לתלמידים שלומדים כרגע בבית הספר ולהורים".

נירית בן דרור מפקחת על הייעוץ בגבעתיים ורמת גן מטעם משרד החינוך הבהירה כי "את המקרים הרחוקים אנחנו לא מטאטאים מתחת לשטיח, אבל במשבר הנוראי הזה נוצרו גם הזדמנויות. כרגע יש פעילות חירום אבל יש את הציר שאנחנו מחכים להגיע אליו, שהוא תכנית עומק של מוגנות ובדק בית. מדובר בבית ספר עם אפיונים מאוד מיוחדים. הדינמיקה בו היא שונה ויש לדייק תכנית לילדים שהם אמנים ולקשר הייחודי בו בין מורה לתלמיד". בהתייחס לטענה זו אמרה ח"כ תומא סלימאן כי "מדובר בבית ספר ותיק שאמור לפעול כבר היום עם תכנית ייחודית שלוקחת בחשבון דילמות שעלו מתוך אפיוניו הייחודים. למה צריך לחכות שיתפוצץ משהו כזה כדי לבנות תכנית?"

בסיכום הדיון בירכה יו"ר הוועדה את בני הנוער שהציגו את המיזם ופנתה לשר החינוך בדרישה להשיב לפנייתם. עוד הוסיפה כי "מדאיג שלאחר שנתיים וחצי שאנחנו מדברים על הנושא הזה לא קיבלתי תשובה ברורה ממשרד החינוך לנושא של מדיניות איסוף ובקרה בתוך משרד החינוך, כי כנראה שאין כזו. זה מעיד על כך שמשרד החינוך לא מתייחס בכובד ראש לביטחונם של התלמידים כשהם תחת אחריותו. לבסוף ביקשה ממשרד החינוך להעביר לוועדה את תוצאות הסקר אודות תכנית הלימוד לכישורי חיים מהשנה שעברה, וכן פירוט של כמה אחוזים מבתי הספר העבירו שעות חינוכיות בנושא זה כנדרש לרבות פילוחים מגזריים. כמו כן דרשה לקבל הסבר אודות היעדר איסוף נתונים ארצי אודות פגיעות מיניות בבתי הספר. לצד זאת, הצהירה יו"ר הוועדה כי תפנה את הסוגיה גם לפתחן של שרת המשפטים איילת שקד והשרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, אשר הכריזו לאחרונה על הקמת וועדה חדשה למאבק בתופעה של הטרדות מיניות וכן חידשה את הקריאה לשרת המשפטים להחיל א התקנות למניעת הטרדות מיניות גם על בתי הספר". 

תגובות

מומלצים