שופר וחודש אלול

תקיעת השופר תמיד היתה ותהיה מאורע חשוב ובמיוחד לילדים, זהו רגע קצר שכולנו כמהים לו וכולנו זוכרים, מתלבשים בבגדים חגיגיים ומכינים את עצמנו לרגע התקיעה לעיתים בחרדת קודש וכל זה למה? מה יש בשופר ומה יש בתקיעה שגורם לכולנו את החוויה המופלאה הזו

20.08.2021 מאת: רחל אבידר
שופר וחודש אלול

 

שופר וחודש אלול – פרק ב'


מצוות תקיעת שופר היא אחת המצוות החשובות בראש השנה ובימים הנוראים, ומהי מצווה? מהמילה לצוות, צוות, לאחד ולקשור ביחד את האדם עם עצמו ועם חברו ועם אלוהים, ככתוב "ובחודש השביעי באחד לחודש יהיה לכם שבתון זיכרון תרועה" ומהו זיכרון ולמה הכוונה? זיכרון למעמד מתן תורה, במעמד אדיר ומיוחד זה נחרט בלב העם היהודי ייחודו וקיומו של האל הגדול, של התורה הכבירה ויותר מזה המשמעות האמיתית של כל אחד מאיתנו
 

 

לפי המסורת המוכרת ראש השנה הוא יום בריאת העולם ולפי מסורת נוספת זהו יום בריאת האדם ושניהם נכונים ומוכרים, מכאן שהתקיעה בשופר בחודש אלול היא הכנה ותזכורת לבריאה ולבריאת האדם, ולמה הדבר רומז, למשל אישה הרה שמגיע ומתקרב זמן הלידה, האישה מתכנסת פנימה ומכינה את עצמה, מסדרת את הבית מחדש על מנת שיתאים לילוד שמגיע, וכך בדיוק מכוון אותנו חודש אלול, זהו זמן של התכנסות פנימה והכנת הלבבות לחיים טובים ונכונים יותר, והזדמנות לעצב מחדש את בית הנפש שלנו
 

 

ועוד דבר, לעומת הלוחות הראשונים שהיו מעשה ידי האל, הלוחות השניים נוצרו בשיתוף עם האל ומשה רבנו, מדרש שנמסר משמו של רבי יונתן "הלוחות היו אורכן שישה טפחים ורוחבן שלושה, (לפי החזון איש 9.6 ס"מ) והיה משה תופס בטפחיים והקב"ה בטפחיים – ורווח באמצע שאיש אינו אוחז בו" ואותו רווח ומהו אותו רווח? זהו המרחב הפנוי, ומהו המרחב הפנוי זה המקום הפנימי ביותר מעין רווח שבין המחשבות ששם בדיוק מתאפשרת הבחירה, במרחב זה האדם מטה את חייו לטוב או לרע.
 

 

ולמה תקיעת השופר כל כך מרגשת, אולי מעצם הדבר שהשופר כל כך יוצא דופן, בתפילות ישראל התפילות מאוד מילוליות, גומעים עמודים שלמים של ברכות לבורא ותחינות לחיים של שלום, והינה השופר לגמרי אינו מילולי, אין תוים אי אפשר לנגן בו ויש בסך הכל שלושה אורכי צליל – תקיעה – תרועה – שברים, את הצליל מפיקים בעזרת הפה כמו בדיבור וזהו צליל קמאי כלומר קדם מילולי, ויש גם מימד של הפתעה לא תמיד נדע כיצד הצליל ייצא, רב סעדיה גאון (חי במאה העשירית בבבל מצרים וארץ ישראל) מנה עשרה טעמים לתקיעה בשופר בראש השנה, טעמים המתמקדים באדם וטעמים המתמקדים באלוהות, הטעם בו ישראל "מזדעזעים וחרדין" ועושים תשובה במיוחד בין אדם לחברו
שופר – שפרו את מעשיכם

 

 

והטעמים המתמקדים באלוהות יש בהם כדי להשפיע מעולמינו הגשמי והנמוך כלפי מעלה לעליונים ולאלוהות ולעורר את האל על ישראל, וכך בדרשה של רבי יהודה בנו של רבי נחמן על הפסוק "עלה אלוהים בתרועה" עלינו לדעת ולזכור, הצדק האלוהי מוחלט וחסר פשרות והוא מידה ראויה, אבל ותמיד יש אבל, לנו יש תמיד הצדקות ובקשות וכאן המקום לשופר, השופר שעולה בקולו ומשפיע על האל לחוס על עמו
שנזכה מכוח הזכות לגאולה השלמה ולחיים שכל כך הרבה דורות ביקשנו ונחייה בשלום ובשמחה "איש תחת גפנו ותחת תאנתו"

 

בלה אשור – מטפלת רב תחומית וסופרת
ניתן ליצור קשר בטלפון 050-7201752
ובאתר – ashurbella.com

 

 

פורטל הכרמל

תגובות

מומלצים