3.37 מיליון כלי רכב מנועיים בישראל

סקירה כוללת של כלי הרכב הממונעים בישראל, ארץ יצור סוגים, מספר כלי הרכב המנועיים הגיע בסוף שנת 2017 לשלושה מיליון ו-373 אלף, עלייה של 4.1% לעומת סוף שנת 2016, לפרטים

20.05.2018 מאת: פורטל הכרמל והצפון
3.37 מיליון כלי רכב מנועיים בישראל

הלשכה המרכזית לסטטסיקה מפרסמת, בשנת 2017: כ-3,373,000 כלי רכב מנועיים בישראל, מתוכם כ-2,857,000 כלי רכב פרטיים. כ-375 אלף כלי רכב נוספו וכ-241 אלף נגרעו ממצבת כלי הרכב הפעילים, כך שמספר כלי הרכב גדל בכ-134 אלף – גידול של 4.1% במצבת כלי הרכב לעומת 2016.

•במספר כלי הרכב הפרטיים חל גידול של 4.8%. 
•14.0% מכלל כלי הרכב המנועיים מונעים בסולר, ו-4.3% מכלי הרכב הפרטיים.
•כ-20,600 כלי רכב מונעים באמצעות גז, מתוכם כ-17,100 כלי רכב פרטיים (בשנת 2016 -  19,400 ו-16,000, בהתאמה).
•הגיל הממוצע של כלי הרכב בשנת 2017 עמד על 6.5.
•ב-2017 87.0% מכלי הרכב הפרטיים היו בבעלות פרטית (86.3% ב-2016) ו-13.0% היו בבעלות שאינה פרטית: חברות הֶחְכֵּר (ליסינג) – 7.4%, חברות (לא כולל עצמאיים) - 4.6%, והשכרה או תיור - 1.0%.
•27.5% מכלי הרכב הנעים בישראל יוצרו ביפן, 13.8% - בקוראה הדרומית 
ו-7.1% - בגרמניה. 
•בשנת 2017, עמדה יונדאי (Hyundai) במקום הראשון מבין יצרני כלי הרכב הפרטיים החדשים שנוספו בשנה זו, וחלקה עמד על 13.1% – ירידה של 1.1% לעומת שנת 2016.
•רמת המינוע בישראל עלתה בשנה האחרונה: 384 כלי רכב לכל 1,000 תושבים לעומת 375 בשנת 2016 והיא נמוכה יחסית למדינות המפותחות בעולם.

מספר כלי הרכב המנועיים הגיע בסוף שנת 2017 לשלושה מיליון ו-373 אלף - עלייה של 4.1% לעומת סוף שנת 2016. זאת, לאחר גידול של 4.8% בשנת 2016 ושל 4.2% בשנת 2015.

מתוך כלל כלי הרכב, היו כשני מיליון ו-857 אלף כלי רכב פרטיים, כ-318 אלף משאיות, כ-135 אלף אופנועים, כ-21,800 מוניות, כ-20,900 אוטובוסים, כ-14,900 אוטובוסים זעירים וכ-5,300 כלי רכב מיוחדים.

זאת על סמך עיבוד שבוצע בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) של קובץ הרכב שהתקבל ממשרד התחבורה. הנתונים יראו אור בקרוב בפרסום "כלי רכב מנועיים 2017" בהוצאת הלמ"ס.
כלי רכב חדשים

במהלך 2017 נוספו למצבת כלי הרכב כ-375 אלף כלי רכב, מהם כ-318 אלף כלי רכב חדשים . בתקופה זו נגרעו מהמצבה כ-241 אלף כלי רכב, כך שהתוספת נטו למצבת כלי הרכב הסתכמה בכ-134 אלף כלי רכב.
מבין כלי הרכב החדשים שנוספו בשנת 2017, כ-270 אלף היו כלי רכב פרטיים.

שנה

סך הכל –מספרים מוחלטים

סך הכל

יונדאי

מזדה

טויוטה

קאיה

סוזוקי

פורד

סקודה

מיצובישי

הונדה

יתר התוצרים

2017

269,612

100.0

13.1

11.6

11.5

7.1

4.6

4.5

4.4

4.1

4.1

35.0

2016

272,493

100.0

14.2

5.2

10.6

13.9

4.2

1.4

7.1

6.2

2.6

34.6

2015

244,508

100.0

12.7

6.9

11.9

13.7

4.2

0.8

6.5

6.3

2.3

34.7

2014

231,186

100.0

13.5

7.4

11.8

11.4

4.8

3.5

6.1

5.5

3.7

32.3

2013

202,113

100.0

15.8

5.2

11.0

10.4

4.2

5.9

6.5

2.9

3.5

34.6

2012

193,905

100.0

16.1

5.7

10.0

9.9

3.8

10.1

5.8

1.0

3.1

34.5

2011

211,228

100.0

15.5

9.9

9.2

7.4

3.4

4.8

4.3

2.9

3.4

39.2

 

כ-36% מכלל כלי הרכב הפרטיים שנוספו יוצרו על ידי 3 חברות: יונדאי, מזדה וטויוטה. יונדאי, שחלקה ב-2017 עמד על 13.1% (14.2% ב-2016) הייתה החברה המובילה בשנים 2011–2014 ו-2016-2017. יונדאי נשארה במקום הראשון למרות הירידה הקלה בנתח השוק שלה. מזדה הכפילה את חלקה היחסי מ-5.2% ב-2016 ל-11.6% ב-2017 וקאיה ירדה מ-13.9% בשנת 2016 ל-7.1% בשנת 2017.

סוג דלק בשנת 2017 היו כ-471,000 כלי רכב מונעים בסולר - 14.0% מכלל כלי הרכב (כפי שהיה בשנת 2016). אחוז זה לא השתנה בשלוש השנים האחרונות. בשנים  2007-2005 עמד אחוז זה על 16.5%.

יחד עם זאת, אחוז כלי הרכב הפרטיים הצורכים סולר המשיך לגדול (מ-2.4% ב-2002, ל-4.3% ב-2017). מספר כלי הרכב הפרטיים הצורכים סולר הגיע ב-2017 לכ-123,900.

ב-2017 חלה עלייה במספר  כלי הרכב שהונעו באמצעות גז - כ-20,600 מתוכם כ-17,000 כלי רכב פרטיים (לעומת 19,400 ו-16,000 בשנת 2016 בהתאמה).

ב-2017 חלה עלייה מתונה במספר כלי רכב שהונעו באמצעות חשמל – כ-1,500 (1,420 ב-2016), מתוכם 819 אופנועים (600 בשנת 2016), 635 רכב פרטי (818 בשנת 2016) ו-44 אוטובוסים (6 בשנת 2016).

מספר כלי הרכב ההיברידים בשנת 2017 עמד על 78,363, כולם כלי רכב פרטיים, לעומת 54,058 בשנת 2016- עלייה משמעותית של כ- 45%.
סוג בעלות

ב-2017 87.0% מכלי הרכב הפרטיים היו בבעלות פרטית (86.3% ב-2016) ו-13.0% היו בבעלות שאינה פרטית: חברות הֶחְכֵּר (ליסינג) – 7.4%, חברות (לא כולל עצמאיים) - 4.6%, והשכרה או תיור - 1.0%. יצוין כי רוב כלי הרכב הפרטיים בבעלות שאינה פרטית היו כלי רכב חדשים עד גיל 3 שנים. 

מתוך סך כל כלי הרכב הפרטיים החדשים שעלו על הכביש ב-2017, 62.0% היו בבעלות פרטית (61.9% ב-2016) ו-38.0% היו בבעלות שאינה פרטית: חברות הֶחְכֵּר (ליסינג) – 23.1%, חברות (לא כולל עצמאיים) (24.6% בשנת 2016) – 11.5% (10.9% בשנת 2016), והשכרה או תיור – 3.4% (2.6% בשנת 2016).

רמת המינוע בישראל עלתה בשנת 2017 ועמדה על 384 כלי רכב לכל 1,000 תושבים (375 בסוף שנת 2016), מזה - 325 כלי רכב פרטיים. בהשוואה למדינות מפותחות בעולם, רמת המינוע בישראל עדיין נמוכה יחסית. 

ארץ ייצור 27.5% מכלי הרכב שנעים בישראל יוצרו ביפן (כגון: מזדה, סובארו, מיצובישי, טויוטה, סוזוקי והונדה), השומרת על מקומה כארץ הייצור העיקרית. במקום השני נמצאת קוריאה הדרומית עם 13.8%, (יצרנית המכוניות: יונדאי, דייהו, קאיה ושברולט).

ארץ ייצור

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

כלי רכב – סך הכל
 

3,373,139

3,239,305

3,091,636

2,965,727

2,850,513

2,760,979

2,683,187

סך הכל

100.0

100.0

100.0

100.0

100.0

100.0

100.0

יפן

27.5

29.0

30.6

32.1

33.7

35.5

37.2 

קוראה הדרומית

13.8

13.7

13.6

13.4

12.9

12.3

11.8

גרמניה

7.1

7.2

7.3

7.5

7.5

7.3

6.9

ספרד

6.7

7.0

7.1

7.4

7.7

7.9

8.1

טורקייה

6.2

6.0

5.7

5.4

4.9

4.4

4.2

צרפת

4.7

4.9

5.3

5.6

6.2

6.7

7.2

הממלכה המאוחדת

4.0

3.8

3.6

3.4

3.1

2.8

2.5

ארצות הברית

2.6

2.6

2.7

2.8

2.9

3.2

3.3

אחר ולא ידוע

27.4

25.8

24.1

22.4

21.1

19.9

18.8

 

 מעורבות בתאונות דרכים עם נפגעים

בשיעור המעורבות של כלי רכב בתאונות דרכים עם נפגעים, שנחקרו ע"י המשטרה, (ל-1,000 כלי רכב), חלה ירידה על פני השנים. כך למשל, בשנת 2017, 6.4 כלי רכב מכל 1,000 כלי רכב היו מעורבים בתאונות עם נפגעים, לעומת 9 בשנת 2011. שיעורם אינו אחיד בין סוגי הרכב השונים. שיעור המעורבות של הרכב הציבורי (אוטובוסים זעירים, אוטובוסים ומוניות), ושל משאיות כבדות במשקל 34 טונות ומעלה (משקל כולל), בתאונות עם נפגעים הוא גבוה ביותר. יש לזכור כי לכלי רכב אלה נסועה שנתית גבוהה. גם שיעור המעורבות של אופנועים בתאונות עם נפגעים גבוה, אף שהנסועה השנתית שלהם נמוכה. 

תגובות

מומלצים