בית הספר של החיים
בשנת הלימודים הקרובה משרד החינוך מרחיה את תוכנית "מכינה לחיים", מהלך חינוכי פורץ דרך, המציע לתלמידי י"ב מרחב משמעותי להתנסות, העמקה והתבוננות לקראת החיים הבוגרים. לאחר פיילוט מוצלח שהתקיים ב-70 מוסדות חינוך, התוכנית תיפרס השנה בכ-200 בתי ספר ברחבי הארץ – גידול של פי 2.8 בתוך שנה אחת בלבד.
את התוכנית מוביל מינהל חברה ונוער, בשותפות עם כלל המינהלים, המנהל הפדגוגי, המזכירות הפדגוגית, החמ"ד ורשתות החינוך. המכינות מותאמות למאפייני כל מגזר ומופעלות במגוון מודלים: חודש מרוכז, סדנאות שבועיות או רצועות שנתיות – בתוך בתי הספר ובחוץ.
גידול של פי 2.8 בתוך שנה, פריסה בכ-200 בתי ספר, שילוב של צה"ל ומערכת הביטחון, ומודלים מותאמים לכל מגזר – כך משנה מערכת החינוך את שנת י"ב כולה.
במוקד: זהות, שייכות, יוזמה ולקיחת אחריות. התלמידים שותפים בתכנון ובהובלה של תכנים העוסקים בזהות אישית וקהילתית, שירות משמעותי, יוזמה, לימודים, תעסוקה, חיים במדינת ישראל – וביניהם גם חינוך פיננסי, קבלת החלטות, בריאות נפשית ופיזית, מניעת התמכרויות, הכנה לשירות (בשת״פ עם צה״ל ומשרד הביטחון), כלים לשוק העבודה, היכרות עם החברה הישראלית, מסעות זהות, התנדבות לשיקום הצפון ("לצפון באהבה") והתמודדות עם עולמות משתנים כמו בינה מלאכותית.
התאמה לכל מגזר – עם ליבה חינוכית משותפת
התוכנית פועלת בכלל המגזרים ומותאמת לרוח הקהילה ולמאפייני התלמידים, תוך שמירה על עקרונות תוכן אחידים. מינהל חברה ונוער גיבש מתווה הפעלה גמיש, המאפשר לבתי הספר להטמיע את המכינה באופן מחובר לשטח, רלוונטי תרבותית, ועם זאת מבוסס על ערכים משותפים של אחריות, שייכות והכנה לחיים הבוגרים.
הפעלת המכינות מתוקצבת מתוך סל גפ"ן “מורשת וזהות יהודית”, כחלק מיישום תוכנית הדגל של שר החינוך – שורשים: התוכנית הלאומית לזהות יהודית וציונית.
גור רוזנבלט, סמנכ"ל ומנהל מינהל חברה ונוער: "הקמת רשת מכינות י"ב בתוך בתי הספר היא מהלך חינוכי חדש ופורץ דרך, שיוביל ליצירת תוכן ומשמעות לשנה ה-12 בבית הספר. רוב תלמידי ישראל אינם יכולים ללכת למסגרות המשך בשל ההקצאות המוגבלות. התוכנית החינוכית תאפשר להם לבחור ולהתנסות לקראת יציאתם לחיים הבוגרים – מתוך עולם של ערכים ותרומה למדינת ישראל."
שר החינוך, יואב קיש: "פי 2.8 יותר בתי ספר בתוך שנה – זו קפיצה שמעידה על תזוזה חינוכית אמיתית. המכינות לי"ב לא רק מוסיפות תוכן – הן משנות את המשמעות של השנה האחרונה בתיכון. במקום למהר אל הסיום, אנחנו עוצרים עם התלמידים כדי לדבר על זהות, כיוון ולקיחת אחריות. משרד החינוך מוביל מהלך עמוק שמכין את הנוער הישראלי לא רק לבחינות, אלא לחיים".


















