בשנת 2023 נפתחו 216 תיקי אלימות כלפי קטינים בגנים

ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות ח"כ יוסף טייב קיימה דיון בתיקון והרחבה של "חוק המצלמות" בגני ילדים. בדיון עלו נתונים מדאיגים על מקרי אלימות בגירים כלפי ילדים בגיל הרך במסגרת שהותם בגנים, מעונות יום, משפחתונים ועוד.

29.05.2024 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בשנת 2023 נפתחו 216 תיקי אלימות כלפי קטינים בגנים

ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות ח"כ יוסף טייב קיימה דיון בתיקון והרחבה של "חוק המצלמות" בגני ילדים. על שולחנה של הוועדה עלו מספר הצעות חוק: הצעת חוק ממשלתית המבקשת להרחיב את מספר המפקחים הקיימים כיום והרחבת סמכויותיהם וכן הצעות חוק פרטיות של חברי הכנסת רון כץ, אופיר כץ ויוסף עטאונה המבקשות לתקן את החוק כך שתתאפשר להורים לילדים בגילאי 0-3 צפייה במתרחש בגן בשידור חי ובאופן מקוון.

 


בשנת 2018 נחקק 'חוק המצלמות' שנועד לצמצם את תופעת ההתעללות בפעוטות. בחוק זה הוחלט כי הסמכות לצפייה ולשימוש בצילומים תהיה למשטרת ישראל או למפקח הממונה על ידי המשרד המטפל.
 

 

נציגת מדור נפגעי עבירה במשטרה רפ"ק לי פרל בארי, מסרה נתונים לוועדה: "בשנת 2023 נפתחו 216 תיקי אלימות מצד בגירים נגד קטינים במוסדות חינוך לגיל הרך. זאת היתה ירידה לעומת שנה קודמת, אז עמד המספר על 249. בשנת 2018 עמד המספר על 103 תיקים. עיקר התיקים נפתחים בגין עבירת תקיפה  של חסר ישע, ומרבית התיקים נסגרו מחוסר ראיות בצורה מובהקת."

 


נציגת הייעוץ המשפטי במשרד החינוך שרית חאיק שפיגלשטיין הציגה את עמדת המשרד באשר לצפייה המקוונת המוצעת בחקיקה הפרטית והעלויות הכלכליות: "עלול להוות נטל על המפקחים. כבר היום צילומים מגיעים איכשהו להורים והמשרד מקבל פניות כאלה ואחרות שהתנהגות של מטפלת היתה לא ראויה. את הצ"ח הפרטית ניתן יהיה לקדם רק תוך תקציב שיתגבר משמעותית את המפקחות והגורמים המטפלים במשרד. מבחינת המערכות, המצלמות במעונות לא יוכלו לשאת צפייה מרובה של הורים, לכן על ההורים לקחת בחשבון את עלות שדרוג המערכות. אם נפתח לצפייה מרובה תהיה הצפה של מקרים אל המשרד ולא נוכל לטפל בזה במשאבים המוגבלים שלנו."
 

 

סגן מנהל ביטחון במשרד החינוך ליאור טוביה: "במעונות הסמל אנחנו מתקינים מערכת ניטור שיודעת להתריע על כל הפסקה, חבלה בזדון או תקלה במכשור ובמצלמות הקיימות. המצב בשטח היום לא טוב. אם נוסיף מצלמות אונליין, יהיה צורך להתחבר לאינטרנט ולהעלות לענן ויהיו יותר בעיות. יש לזה עלויות והמשרד לא יישא בכך. קו אינטרנט בסיסי שיאפשר צפייה ל-5 הורים עולה 150 ש"ח בחודש, לא כולל הגנת סייבר. כשזה עולה לענן – היכולת להגן על זה היא מוגבלת ומצריך הרבה מעגלי אבטחה".
 

 

אליאב נורי, מערך הסייבר הלאומי: "סיכוני סייבר לעולם יתקיימו, בין אם מדובר במצלמות מחוברות לרשת, או כאלה שלא. ביצוע פעולות מקדימות יכולות למזער את  הסיכונים. בדיון הקודם עלה הנושא של טכנולוגיית A.I כטכנולוגיה בעלת יכולת לביצוע הבדיקה. אנו לא יודעים להגיד כמה הטכנולוגיה הזו תהיה יעילה והיא יכולה להוסיף עוד סיכונים."
 

 

יוזם הצעת החוק ח"כ אופיר כץ: "אם יש גנים שלא רוצים לא נכריח, אבל היום יש מצב שבו הרבה הורים והרבה סייעות רוצים לצפות אונליין והחוק לא מאפשר להם."
 

 

ח"כ אימן חטיב יאסין: "צריך לקחת בחשבון את פרטיות המטפלות והילדים. ישנם מגזרים בחברה הישראלית שהם מסורתיים. אישה דתייה שרוצה להיות עם הילדים, הגן עבורה זו סביבה נוחה, הן מחליפות את הלבוש שלהם ולא יכול להיות שנפגע לה בזכות הזו בגלל שהיא עובדת בגן."
 

 

מנהלת האגף לגיל הרך בויצו, שרון זיגדון, ציינה כי ישנן הרבה התרחשויות שונות בין קירות הגן שלא כולם צריכים לראות כמו ילד שמרביץ לילד אחר או ילד שמבצע בעצמו פעולה מינית. לפיכך אמרה כי יש לאפשר את הציפייה במצלמות האונליין לגורמי מקצוע שידעו לבחון את התצלומים כמו הרשויות המקומיות או המפקחות.
 

 

רפ"ק ג'ילבר ברקו תיאר את הליך תפיסת המצלמות בגנים: "כשיש צו חדירה וחיפוש בחומר מחשב, לוקחים מהגן את הדי.וי.אר כשיש עליו הרבה חומר. אם יש רק אירוע אחד או שניים מבצעים במקום ולא לוקחים את המכשיר. יש די.וי.אר בנפחים שונים ולוקחים לתחנה להעתקה. אם הנפח גדול ויש המון סרטונים זה יכול לקחת שבוע. ישנם נתונים נוספים כמו מי צפה ומי מחק וזה ממש חשוב לחקירה."
 

 

יניב בר אור מהתאחדות מעונות היום הפרטיים: "אנחנו מציעים צפייה רנדומלית אחת לחודש יחד עם נציגות ההורים והפיקוח. בנוסף, הטלת קנס על הפצת סרטונים ללא אישור. לדעתנו גם חייבת להיות הסכמה של 100 אחוז מההורים לצפייה אונליין ולא רק 70% כפי שמוצע כעת".
 

 

באיגוד גני הילדים הפרטיים טענו כי הצעת החוק עלולה לפגוע בפרטיותם של הפעוטות ולחשוף אותם לסיכונים אפשריים. כמו כן, אמרו כי ההצעה עשויה לערער את אמון ההורים בצוותי החינוך ולהשפיע באופן שלילי על ענף מעונות היום הפרטיים. לתפיסתם, אישור החוק יביא לסגירה של אלפי מעונות ומסגרות חינוכיות מסובסדות ופרטיות כאחד, כי המטפלות והמנהלות "לא יהיו מוכנות לעבוד תחת עינו הפקוחה של "האח הגדול".
 

 

ליאור גבאי, מפעיל רשת מעונות יום נאות מרגלית: "אתם הולכים להרוס את תחום הגיל הרך. אם עיניכם על טובת הגיל הרך תגייסו איתנו את משרדי הממשלה לשדרג את מעמד ושכר המטפלות שיביא כוח אדם איכותי."​

 

תגובות

מומלצים