נשים היו רוב בכל התארים במוסדות להשכלה גבוהה

מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל מושכת אליה מספר גדל של סטודנטים מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים. השנה, לומדים בישראל כ-346,300 סטודנטים ב- 57 מוסדות להשכלה גבוהה. סטודנטים ערבים מהווים 20.6% מכלל הסטודנטים, הלימודים בתחומי מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה ממשיכים להיות מוקד משיכה מרכזי.

08.11.2024 מאת: פורטל הכרמל והצפון
נשים היו רוב בכל התארים במוסדות להשכלה גבוהה

 

בשנת תשפ"ד (2023/24) היו 57 מוסדות להשכלה גבוהה, ובהם למדו לתואר אקדמי 346.3 אלף סטודנטים (כולל 43.7 אלף סטודנטים שלמדו לתואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה). לעומת השנה הקודמת עלה מספרם של כלל הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה ב-1.2%.

 

בשנה זו, 10,777 סטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה התגוררו במועצות אזוריות וביישובים נבחרים הסמוכים לרצועת עזה וללבנון, ירידה של 0.7% לעומת השנה הקודמת. בהשוואה לכלל הסטודנטים, הם התאפיינו

באחוז גבוה יותר של לומדים לתואר ראשון

באחוז נמוך יותר של לומדים לתואר שני ושלישי

באחוז נשים זהה

באחוז ערבים מזערי (1.3%), אחוז כפול של יוצאי אתיופיה

באחוז גבוה יותר של חרדים

בגיל חציוני גבוה יותר בשנה

ובאחוז נמוך משמעותית של תושבים ביישובים מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים  (10.4% לעומת 39.2%, בהתאמה).

 

 

באותה שנה, 14,707 סטודנטים מרחבי הארץ למדו במוסדות לימוד הנמצאים במועצות אזוריות וביישובים נבחרים הסמוכים לרצועת עזה וללבנון.

 

מספרם של כלל הסטודנטים לתואר ראשון עלה ב-0.6%. העלייה החדה ביותר נרשמה במכללות האקדמיות הלא-מתוקצבות (3.6%) והירידה החדה ביותר – במכללות האקדמיות לחינוך (2.3%).

 

מספר הסטודנטים לתואר שני עלה ב-2.9%. העלייה חלה בכל סוגי המוסדות, בעיקר במכללות האקדמיות המתוקצבות (15.3%).

 

במספר הסטודנטים לתואר שלישי חלה עלייה של 1.5%.

 

מספר הסטודנטים החדשים לתואר ראשון עלה ב-5.2% לעומת השנה הקודמת. העלייה החדה ביותר נרשמה באוניברסיטאות (10.6%, לא כולל האוניברסיטה הפתוחה).

 

כשליש (30.3%) מהסטודנטים החדשים לתואר ראשון למדו מקצועות בתחומי ה-STEM. אחוז דומה (33.5%) נרשם בקרב כלל הלומדים לתואר הראשון. בתואר השני עמד חלקם על שישית (17.1%) ובתואר השלישי – על יותר ממחצית (54.9%). מספר לומדי מקצועות ה-STEM עלה ב-2.5% לעומת השנה הקודמת (1.2% בכלל תחומי הלימוד).

 

לסטודנטים הישראליים יש העדפות שונות בתחומי הלימוד:

הנדסה ואדריכלות – 18.4% מהסטודנטים לתואר ראשון בחרו ללמוד תחומים אלה.

מדעי החברה (ללא עסקים ומדעי הניהול) – נבחר על ידי 16.6% מהסטודנטים.

מדעי הטבע, מתמטיקה וחקלאות – מהווה 15.5% מהתחומים הפופולריים. בתואר השני, בולטים במיוחד לימודי חינוך והכשרה להוראה (21.6%) ועסקים ומדעי הניהול (19.8%).

 

 

16.2% מכלל בני 24-22 באוכלוסייה היו סטודנטים לתואר ראשון (לא כולל האוניברסיטה הפתוחה), 10.5% בקרב הגברים ו-22.2% בקרב הנשים (פי שניים).

 

נשים היו רוב (60.3%) בכל התארים במוסדות להשכלה גבוהה. אחוז הנשים בקרב הסטודנטים הערבים היה גבוה במיוחד (69.2%), בייחוד בתואר השני (75.4%). גם בקרב החרדים היה אחוז הנשים גבוה (69.0%).

 

ערבים היו 20.6% מכלל הסטודנטים ו-22.0% מהלומדים לתואר ראשון.

 

חרדים היו 4.7% מכלל הסטודנטים, 5.2% מהלומדים לתואר ראשון ו-7.2% מהסטודנטים החדשים לתואר ראשון.

 

חלקם של הסטודנטים היהודים והאחרים שגרו ביישובים שבאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים (אשכולות 10-8) היה 37.8% בתואר ראשון, 42.7% בתואר שני ו-55.2% בתואר שלישי. בין סוגי המוסדות השונים הייתה שונות בפילוח לפי תואר ואשכול חברתי-כלכלי.

 

באוניברסיטה הפתוחה למדו בתשפ"ד 43.7 אלף סטודנטים לתואר ראשון, ירידה של 5.7% לעומת השנה הקודמת.

 

בשנת תשפ"ג (2022/23) למדו במכינות קדם-אקדמיות 11.4 אלף תלמידים, מתוכם 8.7 אלף למדו במסלול ייעודי, 1.5 אלף למדו במסלול קדם-ייעודי ו-0.9 אלף למדו במסלול בגרות.​

 

​להודעה המלאה

 

תגובות

1. ההרס של החברה לפני 1 חודש
פמיניזם הרס את החברה ואת בסיס המשפחה

מומלצים