שינויים בתקציב המדינה

ועדת הכספים אישרה שורה של שינויים בתקציב המדינה, היקף של מיליארדי שקלים בין השאר אושרו שינויים תקציביים בין ובתוך משרדים בשנת התקציב 2025 וכן העברת עודפי תקציב משנת 2024 לשנת התקציב 2025, חלק ניכר מההעברה לסיוע למכללות באזור הצפון בהתאם להחלטת ממשלה ויישום מתווה סיוע לחרבות ברזל.

13.08.2025 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שינויים בתקציב המדינה

 

פירוט ההעברות התקציביות בשנת התקציב 2025: כ-10 מיליון ₪ מסעיף הוצאות שונות למשרד האוצר התקצוב מיועד לצורך מאמצי רישום נכסים ודיגיטציה באפוטרופוס לנכסי נפקדים.
 

כ-66 מיליון ₪ ממשרד החקלאות לרשויות הפיקוח התקציב נועד עבור ביצוע פעולות ובגין ירידה בהכנסות של רשות הטבע והגנים, כן מיועדים כ-37 מיליון ₪ בהוצאה עבור פעילות פיתוח תשתיות על ופעולות בתחום התפעול של רשות הבדואים.
 

כ-12 מיליון ₪ לשינויים פנימיים במשרד לשירותי דת -  התקציב ולצדו כ-6 מיליון ₪ בהרשאה להתחייב, נועד עבור פעילות שוטפת ביחידות הסמך, הוצאות תפעול, נוהל תמיכה לבתי מטבחיים שיפעילו קורסי הכשרה לשוחטים נוכח מחסור חמור וכן עבור הוצאות תפעול ומחשוב לבתי הדין הרבניים.
 

כ-199 מיליון ₪ מסעיפי רשויות הפיקוח והוצאות שונות לסעיף תעסוקה הסכום ולצידו כ-163 מיליון ₪ בהרשאה להתחייב, נועד בחלקו הגדול לממן תוכניות תעסוקה לחברה הערבית והבדואית, במסגרת מספר החלטות ממשלה הנוגעות לכך.

 

עוד נועד חלק ניכר מההעברה לסיוע למכללות באזור הצפון בהתאם להחלטת ממשלה ויישום מתווה סיוע לחרבות ברזל למכללות באזורי עימות, ולתקצוב תוכניות ליווי ותמיכה בסטודנטים ערבים בהתאם להחלטות ממשלה. כן נועדה הפנייה לממן תקני מפקחים על עובדים זרים, הוצאות תפעול להעברת משרד התעסוקה, תקצוב פעילויות לעידוד תעסוקת מבוגרים לפי החלטת ממשלה. עוד נועד התקציב לתקצוב תוכניות הכוון ומניעת נשירה בהתאם להחלטת ממשלה וסיוע בחזרה לפעילות בתי הספר בצפון בהתאם להחלטת ממשלה ועדכון שכר המורים בהתאם להסכם מול ארגון המורים.
 

8.5 מיליון ₪ שינויים פנימיים במשרד האוצר - התקציב מיועד עבור אגף החשב הכללי לצורך תקצוב תכנית לחיזוק תדמית הכלכלה הישראלית בעולם כבעלת חוסן, לשפר את אמון המשקיעים, ולהפחית את הנזקים של הפצת מידע שגוי ביחס למדינת ישראל, באמצעות ליווי מקצועי בתקשורת הכלכלית הבינלאומית.
 

כ-143 מיליון ₪ ממספר סעיפים לרשות האוכלוסין התקצוב עבור מתן מענה למימון עלויות שנבעו מהגברת הפעילות בלשכות מנהל האוכלוסין עבור מתן מענה לביקושים הגוברים לתיעוד ביומטרי, וכן עבור מימון פרוייקטי מחשוב וטכנולוגיה ברשות האוכלוסין וההגירה לרבות רכישת מכונות הדפס לדרכונים, מערכות אית"ן E-VISA ו- AIPI.
 

כ-523 מיליון ₪ מסעיפי הוצאות שונות ורשויות הפיקוח למשרד החינוך התקצוב וכן כ-250 מיליון ₪ בהרשאה להתחייב, ו-41 תקני כוח אדם – התקצוב מיועד עבור החלטות ממשלה, ביצוע שינויים פנימיים במשרד ויישום הסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית:
כ-88 מיליון ₪ ו40 תקני כוח אדם למשרד החינוך מיועדים עבור תוספת תקנים לפיקוח על מעונות הגיל הרך, מכוח חוק התקנת מצלמות להגנת פעוטות, לפעולות ליישום החלטת ממשלה 550 כגון מיזם לליווי אגפי חינוך ברשויות בחברה הערבית ופיתוח כלי הערכה על ידי הרשות למדייה והערכה, וכן עבור שינויים פנימיים לבקשת המשרד.

 

39 מיליון ₪ מיועדים לשינוי מודל התקצוב לעלויות של גנים מוכרים שאינם רשמיים בהתאם להחלטת ממשלה, 10 מיליון ₪ עבור שכר ופעולות ברשת החינוך העצמאי. 10 מיליון ₪ לשכר מטה הסעות ופעולות למעיין החינוך התורני. כמיליון ₪ לתקצוב שירותי היקף לתלמיד הפזורה הבדואית, ועבור יחידות הנוער במגזר הערבי. כ-15 מיליון ₪ לתפעול מטה המנהל, שירותי המחשוב ויוזמות פדגוגיות במנהל חינוך התיישבותי ועליית הנוער.

 

כמיליארד ₪ וכ-257 מיליון ₪ ליישום החלטות ממשלה לתקצוב צרכים חינוכיים ותפעוליים עקב מלחמת "חרבות ברזל", תקצוב תוכנית "בית הספר של החופש הגדול", יישום החלטות ממשלה וביצוע שינויים פנימיים. כ-108 מיליון ₪ עבור מימון ימי הדרכה למורים, פיתוח מקצועי לתומכות חינוך ויישום החלטות ממשלה. כ-138 מיליון ₪ עבור הסכמים קואליציוניים בגין: בית הספר של החופש הגדול במוסדות הפטור, מרכזי למידה לאורך החיים, פעולות לחיזוק וסיוע לנוער בסיכון, מענק ירושלים לקול קורא, ותגבור פעולות בסמינרים לעובדי הוראה.

 

האמור הוא ביישום הסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית בהתאם להחלטות ממשלה שונות, והכספים מוקצים לאחר שהושלמו הבדיקות המקצועיות והמשפטיות הדרושות לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה. 
 

חברי כנסת מהאופוזיציה ביקרו את ההעברות הכספים הקואליציוניים, ונענו מצד נציגי הממשלה כי הכספים קיבלו את כל האישורים המשפטיים כדין.
 

כ-31 מיליון ₪ מסעיפים שונים לתקציב משרד רה"מ התקציב מיועד עבור יישום החלטות ממשלה ותגבור הפעילות השוטפת של הקרן למורשת הכותל במסגרת החלטות ממשלה.
 

14.5 מיליון ₪ מסעיף הוצאות פיתוח אחרות למשרד התקשרות התקציב נועד עבור הוצאות התפעול השוטף של המשרד, תשלום ליועצים חיצוניים וכן עבור התקשרויות בתחום המחשוב. בנוסף, הפנייה נועדה על מנת להתאים את התקציב לקצב הביצוע בתקנת שעות נוספות ובתקנת כוננויות.
 

כ-47 מיליון ₪ מהרזרבה הכללית למשרד החקלאות – התקצוב וכן כ-10 מיליון ₪ בהוצאה מותנית בהכנסה, מיועד לפרויקטי תשתית של רמ"י, לתקציבי תפעול מנהל המחקר החקלאי, לתשלום דמי שימוש והחזקת מבני ציבור.
 

 

כ-253 מיליון ₪ מהדיור הממשלתי ורשויות הפיקוח למשרד המשפטים מרבית התקציב עבור הוצאות תפעול משרד המשפטים, כן מיועד התקציב עבור מימוש החלטת ממשלה עבור התאמת תקציב כוח אדם במיקור חוץ ועבור פרויקטורים לרישום והסדר מקרקעין, והוצאות תפעול מערכת בתי המשפט.
 

 

הגדלת תקציב ההרשאה להתחייב של משרד הכלכלה והתעשייה ב-245.5 מיליון ₪ -  התקצוב עבור מימון תכנית ממשלתית לעידוד תעשיית המיחזור והמעבר לכלכלה מעגלית, כחלק מההעירכות של ישראל למשק דל פחמן.
 

 

200 מיליון ₪ בהרשאה להתחייב למשרד החקלאות התקצוב נועד לפעילות שוטפת של המשרד ובה תוכנית סיוע לסטודנטים עולים, למדענים עולים, תוכניות לעידוד יזמות, להארכת הסכמים קיימים עם מקבצי דיור ומרכזי קליטה לעולים, להארכת הסכמים קיימים עם ספקים נותני שירותי מחשוב, להקמת מרכז מבקרים לקידום והנחלת סיפור עליית יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לארץ, לכספים קואליציונים למבחני תמיכה ברשויות מקומיות קולטות עלייה, ולטובת הארכת הסכמים קיימים להקמת גרעיניים של חיילים עולים כמו גרעיני צבר.
 
לצד כך, אושרו מספר העברות עודפי תקציב משנת התקציב 2024 לשימוש בשנת התקציב 2025: כ-464 מיליון ₪ עודפי משרד החינוך, כ-749 מיליון ₪ עודפי משרד האוצר, כ-63 מיליון ₪ עודפי דיור ממשלתי, כ-7 מיליארד ₪ עודפי משרד השיכון.

 

 

מוקדם יותר אישרה הוועדה את הצעת תקנות הפיקוח על יצוא הצמח ומוצריו (אתרוגים) (תיקון), התשפ"ה – 2025, שעניינן הפחתת גובה האגרה בגין יצוא אתרוגים.
 

 

על פי התקנות, יצוא אתרוגים מחייב תהליכי בדיקה וביקורת קורת שונים, שונים, הנערכים על ידי מבקרים מטעם השירותים להגנת הצומח ולביקורת, שבמשרד החקלאות וביטחון המזון.
 

 

כיום קובעות התקנות אגרה בגובה 2.9 ₪ לאתרוג בגין בדיקה לצורך יצוא אתרוגים, כאשר האגרה גילמה את עלויות הבדיקה והביקורת עד לתיקון שבוצע בשנת 2023.
 

 

בהמשך להתייעלות מערכתית והקלות שונות באופן בדיקת האתרוגים, נבדק ונמצא שעלויות הבדיקה והביקורת כיום נמוכות יותר, ובהתאם נכון להעמיד את גובה האגרה על 46 אגורות לאתרוג.
 

במהלך הדיון הוצג כי התקנות נוגעות לבין 350 ל-400 אלף אתרוגים בשנה, והתקנות אישרו.

 

תגובות

מומלצים