אל"מ רז קרני ממשיך לבנות גשרים בין יהודים וערבים

ההתרגשות וההתחברות עם האוכלוסייה הערבית בכפרים בגליל ובעיקר המלחמה המשותפת בנגיף הקורונה, מפקד נפת גליל מערבי בפיקוד העורף במיל אל"מ רז קרני שעשה השנה 230 יום מילואים בשיחה פתוחה לפורוטל הכרמל והצפון על המהלכים שהוביל.

31.12.2020 מאת: אמילי חלבי
אל"מ רז קרני ממשיך לבנות גשרים בין יהודים וערבים

 

מפקד נפת גליל מערבי בפיקוד העורף במילואים, אל"מ רז קרני, תושב הישוב שמשית בעמק יזרעאל, בן 50, נשוי ללימור מאמנת מנטלית לספורטאים, רז אבא ל-4 ילדים, נויה בת 17 וניתאי בן 14, הבן הבכור נווה קצין ביחידה מובחרת, והבת נועם מסיימת קורס קצינות החודש, ילדיו משרתים ביחידות בהן שירת כמפקד בכיר.

רז שירת 28 שנה בצה"ל בקבע, מפקד ולוחם בצנחנים ואחר כך ביחידת מגלן, שם פיקד על הבית ספר של מגלןועשה 16 שנים בחיל החינוך, בהם פיקד על בסיסים מיוחדים שמייצגים את פועלו של הצבא לצמצום פערים בחברה.

רז פיקד על חוות השומר "נערי רפול" במשך שלוש שנים ולאחר מכן פיקד על בסיס החינוך הגדול בצה"ל מחו"ה אלון, התפקיד כלל פיקוד על המורות החיילות, גרעיני הנח"ל, הגדנ"ע ובסיסי קידום האוכלוסיות הייחודיות: עולים חדשים, נוער בסיכון, בני מיעוטים ותכניות חינוכיות, השלמת השכלה, לימודי שפה לעולים ולבני מיעוטים, גיור, הכנה לשירות צבאי.

רז סיים את שירותו בצה"ל בדרגת אלוף משנה כמפקד המערך לקידום אוכלוסיות. 

במשך כל השנים רז המשיך להתנדב למילואים כמפקד פלוגה קרבית בחטיבת כרמלי ולקח חלק במלחמת לבנון השניה כמ"פ.

במקביל לשירות בקבע רז המשיך לפיקוד העורף, כשהשתחרר מהצבא, זה היה מהלך טבעי שימשיך לשרת במילואים כמפקד נפת גליל מערבי.

רז מנהל חברה לאנרגיות סולריות בצפון ובעיקר במגזר הערבי, בנוסף לעסקי נדל"ן בחו"ל.

 

 

רז: "הסיבה שביקשתי להיות מפקד נפת גליל מערבי קשורה ליעוד שאני רואה לעצמי בחיים בכל מה שקשור למפגש בין כל השבטים בחברה הישראלית, שזה התחום שאני עוסק בו כיום בהתנדבות, אני וכמה חברים מעמק יזרעאל הקמנו עמותה ומדרשה למנהיגות ישראלית משותפת, תכנית מנהיגות לצעירים בוגרי תיכון מכל הגוונים של החברה הישראלית, שמתנהלת במתכונת מכינה למנהיגות לכל תחומי החיים, שקראנו לה מדרשה למנהיגות, יש לנו כבר מחזור 3 , עם 15 חניכים ערבים, ו 15 חניכים יהודים, חניך דרוזי, כל הפרויקט הזה קורה במכללת עמק יזרעאל".

"בנפת גליל מערבי ישנם 17 רשויות ערביות, רשויות מעורבות, רשויות דרוזיות, ורשויות יהודיות, ואני אוהב את החיבור הזה בין כל האוכלוסיות".

רז: "בשנה הזו אני 230 יום במילואים, אני אקטיביסט באופי שלי, כך גדלתי בקיבוץ, ואני מאמין שבאנו לעולם לעשות דברים טובים וכמה שיותר. אני מאוד אוהב אנשים, מרתקת אותי החברה הערבית בישראל, אני חושב שזה מנוע צמיחה, לדעתי מה שקרה בקורונה זה דבר שלא קרה אף פעם, בעצם נשברו הגבולות והחומות נפלו, מפקד המחוז שלנו קורא לתכנית "בונים גשרים מפרקים חומות".

רז: "מה שקרה זה דבר מדהים, אם בהתחלה היה חשש כי לא רואים חיילים בכפר מנדא או בדיר אלאסד, היום מרגישים בני בית בכל הכפרים הערביים, ולי יש קשר הדוק עם ראשי הרשויות בכל הכפרים".

"גם יש תחושת שייכות וחיבור, היום האזרחים הערביים מסתכלים על צה"ל ועל פיקוד העורף ממקום אחר, כי הם פשוט לא הכירו, בכפר מנדא אמרו לי "לא היה כאן צבא ברחובות מאז 1948" ומצד שני חיילים מחלקים אוכל לבתים, יש קרבה ויש הערכה בקרב הציבור לפיקוד העורף ולחיילים, ויש לדאוג ששיתוף הפעולה יישאר גם אחרי הקורונה".

"היום יש לא מעט פניות מאזרחים ערבים שמבקשים להתגייס לפיקוד העורף, יש כאן הרבה טוב שצמח מהמצב הקשה הזה".

רז: "אחד הרגעים הכי מרגשים שראש מועצת בענה אמר לרמטכ"ל שהיה בביקור בישוב דיר אל אסד בסגר הראשון, שהוא בן 64, וכל החיים היה פועל וקבלן בניין ובחיים לא חשב לראות את חיילי צה"ל בסימטאות מחלקים אוכל לתושבים, ואמר במפורש שהיום הוא מרגיש שרז וקציניו והחיילים הם בני בית אצלו, אנחנו באמת הרגשנו את התחושות של האזרחים שהגענו אליהם הביתה ועזרנו להם,  רואים את ההערכה והחיבוק הגדול, אלה רגעים שנותנים הרבה סיפוק, שאנחנו ממלאים את היעוד של פיקוד העורף שזה סיוע לאזרחים".

 

 

רז: "לגבי הציבור וההישמעות להנחיות בזמן קורונה, זה לא קל, כי יש הרבה מקומות שלא נשמעים להנחיות, אני מכיר את זה כי אני נדבקתי באחד הכפרים וחליתי קשה והדבקתי את אשתי והיום שלושה חודשים אחרי, עדיין סובל מתופעות לוואי וקשיים, ולכן חשוב שדרך מובילי דעת קהל, אנשי דת וראשי רשויות, להסביר לציבור שהנגיף הזה יכול להיות מאוד מסוכן לאנשים המבוגרים ולקבוצות שנמצאות בסיכון, אני חושב שרוב הציבור מתנהג באחריות".

רז: "צעירים רבים לא הולכים עם מסיכות ולא שומרים על ריחוק חברתי, אנחנו משתדלים להעביר להם מסרים שאם ידביקו את הסבתא והסבא שלהם שלא ישרדו את הנגיף, הם יצטרכו לחיות עם זה כל חייהם, היום גם כשיש את החיסון הרבה אנשים שיחררו את האחריות ושמים הכל על החיסון ולא באים לבדיקות, לכן אני קורא לכולם לבוא ולהיבדק, ולהישמע להנחיות".

"פיקוד העורף מפעיל את המלונות עבור מבודדי הקורונה, אנחנו היום אחראים על תחום הבדיקות, מי שקובע את המדיניות זה משרד הבריאות והממשלה, בנפה אצלנו אין כרגע מלונות שלוקחים אנשים משדה התעופה הישר למלונית, אבל אנשים צריכים להבין שאם הם לא ישמרו ולא ילכו לפי ההנחיות, האנרכיה הזו יכולה להיות מסוכנת. לצערי ב 2020-2021 הקורונה תהיה חלק גדול מחיינו ונצטרך לחיות לצידה ולכבד אותה וכל מי שלא מכבד את הקורונה היא תכה בו. אני שמרתי תמיד והייתי עם מסיכה, וברגע אחד שאתה מוריד מסיכה אתה יכול להידבק. אנחנו כמו במלחמה, האזרח אם הוא שומר על מיגון מתאים הוא ינצל, אז ללכת עם מסיכה ולשמור על הכללים".

רז: "אנחנו בפיקוד העורף הקמנו בצפון 6 מלונות לבידוד חולים, הקמנו את שיטת הבדיקות בשיתוף פעולה עם מד"א וקופות החולים, הקמנו ומנהלים עם משרד הבריאות והרשויות המקומיות את כל מערך  החקירות האפידמיולוגיות, כדי לקטוע את שרשרת ההידבקות, עובדים כולנו יום ולילה למען שלום הציבור. האויב הזה הרבה יותר חמקמק וקשה מכל דבר אחר, ולכן צריכים להמשיך להיזהר, אנחנו כרגע בתוך האירוע ועוד לא יצאנו מהמשבר".

רז: "אני חושב שזו אחת החוויות המשמעויות שעשיתי, אנחנו לא רק עוזרים להציל חיים אלא גם מחברים בין אוכלוסיות ואנשים ויוצרים מציאות יותר טובה בישראל, זה שיש למדינת ישראל צבא ופיקוד העורף ונפה כמו נפת גליל מערבי, אזרחים יכולים להישען ולסמוך על המדינה".

 

 

לאל"מ רז קרני הרבה סיפורי הצלחה ובעיקר בקרב הצעירים שדאג להם להיכנס למסלול שהביא אותם להצלחות בחיים.

רז: "לחוות השומר באילניה שפיקדתי עליה, היו מגיעים נערים בסיכון שרובם היו בכלא ותוך 3 חודשים היינו עוזרים להם לעשות טירונות ולהיכנס לצבא בצורה הכי טובה, ויש המון סיפורי הצלחה, שהמקום עזר להם לעשות את השינוי שהציל להם את החיים, הם הגיבורים האמיתיים, אנחנו היינו שם ועזרנו להם, ובעיקר המפקדות שעשו עבודה מדהימה, 90 אחוז מהפיקוד היו מפקדות". 

"האזרחים לא יודעים עד כמה צה"ל מעורב בצמצום פערים, בלימוד עברית בעזרה בגיוס , ובסיוע לאזרחים, וגם בפיקוד העורף, זה טבעי עבורי להיות בסביבה שעוזרת לאנשים, אני מרגיש שזכיתי, אני חי את הסיפור של התרומה וחושב לכל אחד יש תפקיד עבור הקהילה והמדינה שלו".

רז: "המסר שלי שעם ישראל עם מדהים, יש בו אוכלוסיות מיוחדות ומגוונות, אנשים עם לב גדול ואהבה גדולה למדינה ולסביבה ואחד לשני, אני רואה בשטח מתנדבים בכפרים ובערים שמוכנים תמיד לעזור ואני מקווה שזה ימשיך, המסר שלי לכולם שהקורונה עוד לא נגמרה וצריכים לשמור על עצמנו ועל האחרים, ועל המבוגרים ולהמשיך לבחור בטוב, כי אנחנו מדינה ועם מיוחד".

רז: "אחד הרגעים שריגשו אותי כמפקד נפה, כשהגעתי לדיר אלאסד בסגר יחד עם היקל"ר ויסאם פלאח, ופגשתי חניכה שלנו אמאל אסדי כמתנדבת, זו לדעתי התמונה של הקורונה".

 

פורטל הכרמל

תגובות

4. אהובה לפני 3 שנים
גאווה
3. פארס לפני 3 שנים
סמל וגאווה
2. גמאל לפני 3 שנים
גאווה
1. אדי נבואני לפני 3 שנים
כל הכבוד!

מומלצים