אל תסמוך על הרשות המקומית במדידת נכסים לעניין ארנונה
ועדה לרפורמה בנושא הארנונה שהוביל רו"ח אודי ברזילי בספטמבר 2006, שר הפנים הנוכחי גדעון סער נתן אור ירוק לקדם את תיקון החוק, התיקון עלול לחסוך מאות ₪ למשלם הארנונה.
בספטמבר 2006 קבלה הממשלה החלטה על הקמת "וועדה לרפורמה בנושא הארנונה". בתחילת השנה הוקמה הוועדה בראשות עו"ד רו"ח ברזילי, כאשר ששת חבריה, מלבד היושב ראש, הם כולם נציגי משרדי האוצר, הפנים והרשויות המקומיות.
הוועדה קבלה מנדט בלתי מוגבל להגיש המלצות בכל נושא כפי שתחליט
1.האחדת הארנונה: ביטול טווחי המינימום והמקסימום, קביעת הגדרות ברורות לנכסים החייבים בארנונה, האחדת סיווגי הארנונה, האחדת תעריפי הארנונה בין הרשויות לפי קריטריונים ברורים ואובייקטיביים וקביעת שיטת חישוב אחידה.
2.קביעת כללים לגביה רטרואקטיבית של ארנונה.
3.בחינת ההסדרים הקיימים בהליכי הגשת השגה וערר על חיובי הארנונה.
4.בחינת הנחות ופטורים בארנונה, לרבות הפטורים לממשלה, תוך כוונה לצמצמם במידת האפשר.
אל תסמוך על הרשות המקומית עירייה, מועצה מקומית, מועצה אזורית בה אתה מתגורר, כי שטח הדירה שהיא מדדה אצלך לעניין ארנונה, הנו אכן השטח הנכון של הדירה.
לכאורה, הארנונה הנה מס פשוט, שגבייתו קלה וברורה, אך המציאות הנה אחרת לחלוטין.
הארנונה הנה מס המוטל על הנכסים, הנמצאים בחזקת התושבים והוא משולם על פי גודל הנכס לפי מ"ר והיא נגבית על פי סוג הנכס ומיקומו.
נוכח היעדר חקיקה בהיבטים מרכזיים של הארנונה, דרך גבייתה, לרבות שיטת המדידה של חלקי הנכס, סיווג הנכסים ושיעור הארנונה נקבעים בנפרד על ידי כל רשות מקומית.
מכאן, במצב זה של חוסר אחידות בדרך גביית הארנונה בין הרשויות המקומיות השונות בשל תוכן ונוסח שונים של צוי הארנונה, אנו עדים לכך, כי ההגדרות של השטחים החייבים בארנונה ושל השטחים הפטורים בצווי הארנונה, לא רק שונים בין הרשויות המקומיות, אלא יש בהם לא אחת חוסר בהירות, לאקונות ואפילו פרדוקסים.
שר הפנים גדעון סער הביע נכונות לקדם את הסדרת נושא הארנונה, "מיסוי הארנונה בישראל הוא בלתי מתקבל על הדעת, לראשונה יש תקווה אמיתית להסדרת הכאוס".
נציג הרשויות המקומיות: "ארנונה היא מס חשוב שמסייע לרשויות המקומיות להתקיים ולהעניק שירותים לתושביה".
עם זאת, המצב כיום, בשנת 2013, הוא שבגלל צווי ארנונה ארכאיים ובלתי קריאים, כל רשות מקומית גובה ארנונה לפי ראות עיניה, ללא כל אחידות בשיטת חישוב השטחים.
בשל כך, תושבים ברשויות שונות המחזיקים בדירה זהה משלמים ארנונה שנתית בפערים של עד 100%; אין כל גוף המפקח על הקשר בין תשלום הארנונה לרמת השירותים שניתנים לתושבים; רשויות מקומיות גובות מהאגודה למלחמה בסרטן הפועלת בשטחן ארנונה לפי תעריף משרדים שמגיעה ליותר מ-350 שקל למ"ר; רשויות מקומיות מחייבות חניות של משרדים בתעריף המשרדים; עסקים שונים אינם מחויבים על פי הסיווג האמיתי שלהם, והדבר מוביל להליכים משפטיים שגוזלים מיליוני שקלים מהקופה הציבורית.
באחרונה עתרה לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים לבג"ץ בדרישה להפסיק את גביית הארנונה על ידי חברות חיצוניות.
העתירה הוגשה נגד משרד הפנים, היועץ המשפטי לממשלה, מרכז השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות, בדרישה שיכריע אם הרשויות המקומיות יוכלו להמשיך ולגבות ארנונה באמצעות חברות חיצוניות ומשרדי עורכי דין חיצוניים, שמקבלים את שכרם על פי אחוזי הצלחה בגביית ארנונה מה שמציב את האינטרס שלהם במיקסום שיעור הגבייה.
במסגרת סמכויות הגבייה מאפשרות הרשויות המקומיות לחברות החיצוניות לבצע פעולות אכיפה ובהן רישום עיקולים והוצאתם לפועל, גביית חובות פיגורים, ניתוק וחיבור מדי מים, שהן פעולות שלטוניות שביצוען מוטל בחוק על הרשויות עצמן.
מי שהוביל בממשלה את מהלך התיקון חוק הארנונה דאז שר האוצר לשעבר רוני בר און שמינה במארס 2007 את הוועדה הציבורית לרפורמה בארנונה, בראשות רו"ח אודי ברזילי, מי שכיהן בעבר כנציב מס הכנסה. עיקרי המלצות הוועדה נחשפו לראשונה ב"גלובס" בתחילת 2012, ואלה עסקו בהכרח לבצע שינוי בשיטת החישוב שתתבסס על שווי הנכס, ותהיה אחידה ודומה יותר לשיטת נטו, לתת עצמאות לעיריות לקבוע תעריפי ארנונה בטווח המינימום והמקסימום שקבע משרד הפנים, ולהסדיר את כאוס הסיווגים, שכיום אינו נותן מענה לכל השימושים הקיימים.
באשר לשיקול השרים בכל הקשור למענקי האיזון, חשוב להבהיר כי ככל שמצבה הכלכלי של הרשות איתן יותר, כך היא נזקקת פחות למענקי האיזון מהמדינה. ככל שהארנונה גבוהה יותר כך תיאורטית הכנסות הרשות צריכות לגדול ויפחת הצורך במענקי האיזון לרשות.
היום מענקי האיזון נקבעים על ידי נוסחה שנקבעה על ידי ועדה בראשה עמד יעקוב גדיש והיא מיושמת מ-2004. על פי נתוני משרד הפנים, ב-2013 תקציבי האיזון מוערכים בכ-2.75 מיליארד שקל.
דוגמא ממועצת דאלית אל כרמל: הודעה בדבר הטלת ארנונה כללית לשנת מיסים 2013
בתוקף סמכותה על פי חוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי תקציב )התשנ"ג 1992 , החליטה המועצה מקומית בישיבתה מיום 20/11/2012 להטיל בתחום שיפוט המועצה ארנונה כללית על נכסים לשנת 2013 (מ 1/1/2013 עד 31/12/2013) , שתשולם על ידי המחזיקים ותיקבע בהתאם לסוגים וההגדרות כפי שאושר על ידי חברי המועצה ובהתאם להוראות החוק, כדלקמן:
1. הגדרות:
1.1 כל שיעורי הארנונה מוטלים עבור כל השנה.
1.2 כל שטח שיפוט המועצה הנו אזור אחד.
1.3 "מחזיק" – כמשמעותו בסעיף 1 לפקודת העיריות (נוסח חדש).
1.4 "נכסים" , "בניין" , "אדמה חקלאית" , "קרקע תפוסה"- כמשמעותם בסעיף 269 לפקודת
העיריות (נוסח חדש).
1.5 "הסכום שהגיע כדין" – כמשמעותו בסעיף 1 לתקנות הסדרים במשק המדינה (ארנונה כללית
ברשויות המקומיות בשנת 2007) , תשס"ז – 2007 .
1.6 "דירה" – חלק של בניין שנועד לשמש למגורים ומשמש בפועל למגורים בלבד.
1.7 "מבנה מגורים" , "משרדים שירותיים ומסחר" , "בנקים וחברות ביטוח" , "תעשייה" , "בתי
מלון" , "מלאכה" , "אדמה חקלאית " , "קרקע תפוסה" , "קרקע תפוסה במפעל עתיר שטח ,
קרקע תפוסה המשמשת לעריכת אירועים" , "חניונים " , "מבנה חקלאי" ,"נכסים אחרים".
כמשמעותם בתקנות הסדרים במשק המדינה (ארנונה כללית ברשויות המקומיות בשנת
2007) , תשס"ז-2007.
1.8 חישוב שטחו של נכס לצורך הטלת ארנונה כללית יהיה במטרים ריבועים , הארנונה הכללית
אשר תוטל על הנכס , תהיה בסכום המתקבל ממכפלת מספר המטרים הריבועים של הנכס
בסכום הארנונה למטר רבוע.
1.9 שטח הנכס – יובאו בחשבון מידות החוץ של המבנה כולל מרפסות מקורות סגורות וחדרי
מדרגות פנימיים.
1.10 לצורך הטלת ארנונה כללית לשנת הכספים 2013 יראו את סך כל שטחו של נכס כסך כל
השטח , כפי שחושב לצורך הטלת ארנונה כללית לשנת כספים 2012 , זולת את נתגלתה
טעות בחישוב השטח , שאינה תוצאה של שיטת חישוב שונה.
1.11 על אף האמור בסעיף 1.10 שלעיל , יתווסף לשטחו של בניין , לצורך הטלת ארנונה כללית ,
כל שטח אשר נתווסף לו בפועל כתוצאה מבניה במהלך השימוש בנכס , אם לא נכלל עדיין
בחישוב השטח לצורך הטלת ארנונה כללית לשנת הכספים 2012.
2. כללי :
2.1 מבנה המשמש למטרה שונה מיעדו כחוק , יחויב על פי השימוש.
2.2 "מבנה ריק" – יחויב על פי יעדו כחוק.
2.3 נישום רשאי להשיג תוך 90 יום מתאריך קבלת הודעת התשלום , בפני מנהל הארנונה וזאת
מהסיבות הבאות:
• הנכס אינו מצוי באזור המצוין בהודעת התשלום.
• נפלה בהודעת התשלום טעות בציון סוג הנכס , גודלו או השימוש בו.
• הוא אינו מחזיק בנכס כמשמעו בסעיף 1.3 לעיל.
• הוא אינו בעל שליטה, או שחוב הארנונה נפרע בידי המחזיק בנכס.
על מנהל הארנונה להשיב להשגה תוך 60 יום מיום קבלת ההשגה.
3. שטח היחידה:
3.1 שטח בניין המשמש למגורים:
3.1.1 שטח בניין המשמש למגורים ,יכלול את הסכום במ"ר של כל השטח כולל קירות
חוץ ופנים , שבתוך הבניין ו/או שהינו צמוד לו , לרבות חדרי שירותים , חדרי כניסה,
יציע , עליית גג , פרוזדורים , מרתף , בנייני עזר , מקלט , בריכת שחיה , ממ"ד ,
וכל שטח אחר שמהווה חלק של אותה יחידה .
3.1.2 סככות , מחסן צמוד ושאינו צמוד , חניה מקורה , מרפסות מקורות פתוחות ,
כניסות מקורות , חדרי מדרגות חיצונים , לא יחויבו בארנונה.
3.1.3 מרתף שגובהו פחות מ 2 מטר לא יחויב בארנונה.
3.1.4 בבתים משותפים , יכלול הרכוש המשותף (חדר מדרגות , חדר אשפה , חדר
משחקים , וכו') יחשב לחלק משטח כל דירה ודירה.
3.2 שטח בניין שאינו משמש למגורים:
3.2.1 שטח בניין שאינו משמש למגורים יכלול את כל השטח כולל קירות חוץ ופנים
לרבות מחסנים , מוסכים , יציעים מרפסות , מקלטים , חניון תת קרקעי ,
סככות ומבני עזר בין אם אלה מהווים מבנה אחד , או מספר מבנים בין שאלה
מפלס אחד או כמה מפלסים.
3.2.2 רכוש משותף במבנה , יתווסף לכל יחידת שטח , בשטח היחסי ברכוש המשותף.
3.2.3 רכוש משותף במרכזים מסחריים מקורים (קניונים) , יראו את המחזיק ביחידה גם
כמחזיק בחלק יחסי משטחים הציבוריים המהווים רכוש משותף והוא יחויב בחלק
היחסי של השטח הציבורי המשותף.
3.2.4 קרקע הצמודה לבניין , שעיקר שימושה עם המבנה , כחצר או כגינה לכל צורך אחר
של אותו מבנה אך לא יותר מ – 50% משטח המבנה , למעט קרקע שהמבנה עליה
לא היה תפוס מעולם – כולו או חלקו (סעיף 269 לפקודה העיריות).
3.2.5 מבני עזר המשמשים את מפעלי התעשייה והמלאכה לרבות משרדים , ארכיונים ,
חדרי אוכל , מחסנים , סככות , חנות מפעל , יציעים וכל מבנה אחר , יחויבו לפי
התעריף למפעלי תעשייה ומלאכה לפי העניין.
4. שיעורי הארנונה הכללית :
בהתאם להחלטת משרד הפנים שיעור עדכון הארנונה לשנת 2013 הינו 2.3%
עדכון זה הינו חובה ע"פ חוק ההסדרים.
|
אישור הצו הינו בכפוף לשינויים שייקבעו בחקיקה הרלוונטית .
(הערה זו מתייחסת למשלמים מראש).
* התעריפים לא סופיים – שינויים מתוכננים ידווחו בישיבה.
5. אישורים:
5.1 אישור להעברת מקרקעין יינתן למי שישלם במזומן או בכרטיס אשראי את מלא יתרות החוב
בארנונה הכללית .למשלם את יתרת החוב בהמחאה (צ'ק , שטר ) במזומן , יימסר האישור שבוע
לאחר תאריך הפירעון.
6. הנחות ופטורים :
6.1 המועצה מחליטה לאשר הנחות בשיעורים הקבועים בתקנות 2, 12 , 13 ו 14 לתקנות
ההסדרים (הנחה בארנונה) , תשנ"ג – 1993.
6.2 המועצה ממליצה לועדת ההנחות לאשר הנחות בשיעורים הקבועים בתקנות ההסדרים
במשק המדינה (הנחה בארנונה). תשנ"ג – 1993.
6.3 בהתאם לסמכותה מחליטה המועצה להעניק הנחה בגובה 2% מסכום הארנונה הכללית למחזיק
שנתן הוראת קבע בבנק לתשלום הארנונה הכללית שהוטלה עליו . ההנחה תיזקף באופן
יחסי לכל תשלום.
6.4 יש להגיש בקשות להנחה למחלקת הגבייה עד 30/6/2013 .
7. מועדי תשלום:
7.1 את המסים האמורים לעיל ניתן לשלם עד ליום 15/2/2013 .
7.2 המועצה מאשרת הסדר תשלומים על – פיו ישולמו המסים האמורים לעיל בשישה תשלומים שווים ,
דו חודשיים.
7.3 מועדי התשלום במסגרת הסדר התשלומים יחולו ביום:
01.01.2013 01.03.2013 01.05.2013
01.07.2013 01.09.2013 01.11.2013
7.4 על התשלומים יחולו הפרשי הצמדה וריבית בהתאם לחוק הרשויות המקומיות (ריבית והפרשי
הצמדה על תשלומי חובה) , תש"ם – 1980.
8. הנחות הסדרי תשלום:
8.1 תשלום מראש : למשלם מראש לשנת 2013 עד ליום 15/02/2013 תינתן הנחה בשיעור של 2%
משעור הארנונה.
8.2 הוראת קבע : למשלם את הארנונה באמצעות הוראת קבע תינתן הנחה של 2%.
אישור הצו הינו בכפוף לשינויים שייקבעו בחקיקה.
(הערה זו מתייחסת גם למשלמים מראש).

















