מסרון מפרשת וישלח

שם הפרשה נלקח מהפסוק הפותח אותה-”וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל-עֵשָׂו אָחִיו, אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם”. יעקב חשש מאוד מהפגישה עם אחיו עשיו שתכנן להורגו על שגזל ממנו את הבכורה. לכן, חילק יעקב את מחנהו לשניים.

01.12.2023 מאת: ברוך ליבמן
מסרון מפרשת וישלח

 

"ויאמר אם יבוא עמו אל המחנה האחת והכהו והיה הנשאר לפליטה ( בראשית ,ט'), בנוסף, יעקב שלח שליחים עם ברכות ומתנה לעשיו אחיו מתנה שכללה עדרים, כבשים, פרים וגמלים, ונשא תפילה לה':" הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי, מִיַּד עֵשָׂו כִּי-יָרֵא אָנֹכִי" (בראשית לב'יב)


 

יעקב עבר את הירדן במעבר יבוק כשנשאר לבדו נאבק במלאך עד אור הבוקר. במאבק לא היה צד מנצח. יעקב לא שיחרר את המלאך עד שזכה ממנו לברכה. המלאך בירך את יעקב ושינה את שמו לישראל. 

 

יעקב קרא למקום המפגש עם המלאך פנואל כי ראה שם פני אלוקים.

 

יעקב ועשו נפגשו. עשו לא היה מעוניין במתנותיו של יעקב אך לקח אותן ,עשו הציע ליעקב לבוא איתו אך יעקב סרב.

 

יעקב קנה חלקת שדה ליד שכם. לאחר מכן מתואר מעשה דינה דִינָה היא בת יעקב ולאה שנולדה לאחר ששת בני לאה. דינה נחטפה ונאנסת על ידי שכם בן חמור, התנהל משא ומתן להשבתה ובני שכם הסכימו למול את עצמם, ביום השלישי למילתם באו שמעון ולוי, החריבו את שכם והרגו כל זכר; יעקב נזף בהם.

 

אלוהים אמר ליעקב לעלות אל בית אל. שם בנה יעקב מצבה ואלוהים חזר על שינוי שמו לישראל. בדרך מבית אל,רחל ילדה את בנימין ומתה בלידה. גם יצחק, אביו של יעקב, מת במהלך הפרשה ,זקֵן וּשְׂבַע ימים, בן מאה ושמונים.הפרשה מסתיימת בתיאור שושלת עשו.

 

נקודות  התייחסותי מהפרשה. יצוין שאינני מייצג את הפרשנות המסורתית, מאידך אנוכי מכבדה ומשתמש בה.

 

בשובו של יעקב ארצה; ששמו כבר שונה לישראל, נולד בנימין בן רחל, אשר מתה בלידה. בהתייחס לאקטואליה דהיום לפי הגישה" שלושה שמות נקראו לו לאדם: אחד מה שקוראין לו אביו ואמו,ואחד מה שקוראין לו בני אדם, ואחד מה שקונה הוא לעצמו. טוב מכולן מה שקונה הוא לעצמו" ומה השם שקוראים לו בני אדם? שם זה אינו מפורש. 

 

לחלוקה של יעקב את מחנהו לשניים בפחדו מהפגישה עם עשו; למעשה זו פעולה שעד היום משתמשים בה בתורת ההשקעות בבורסה, כל אדם המחלק את השקעותיו במניות ובאיגרות חוב ממשלתיות שווה בשווה, שאם יאבד את אחד החלקים, עדיין יישאר בידיו די  למחייתו.

 

חז"ל אמרו כנ"ל "שלושה שמות נקראו לו לאדם לעצמו", יש הטוענים זאת, על בסיס הנאמר במקרה דנן, בהחלפת שמו של יעקב לישראל , לאחר מאבקו  עם ה'מלאך'.

 

 השם החדש, נגזר ממעשה שעשה יעקב במאבקו עם המלאך.המאבק לבד כצעד מופנה לעתיד. יעקב כבר לא היה תלוי עוד ביצחק אביו ולא בלבן חותנו, ובניו כבר לא יקראו בני יעקב ונקראים עד היום בני ישראל. זה השם שיעקב קנה לעצמו.

 

תגובות

מומלצים