פרשת בהעלותך

מסרון מפרשת השבוע בהעלותך, עיקרי הנושאים המוצגים בפרשה, הדלקת המנורה במשכן,"וידבר ה' אל משה, לאמור,דבר אל אהרון, ואמרת אליו, בהעלותך את הנרות אל מול פני המנורה, יאירו שבעת הנרות."(פרק ח' • פסוק ב').

13.06.2025 מאת: ברוך ליבמן
פרשת בהעלותך

 

טהרת הלויים והקדשתם לעבודת המשכן, קורבן ודיני פסח, הזמנה ליתרו ומשפחתו להצטרף למחנה ישראל, מינוי שבעים איש מזקני ישראל לעזרתו של משה.                -החטא של מרים בלשון הרע ועונשה.  -מופע האש בפרשה:" כן יהיה  הענן יכסנו[את המשכן]ומראה- אש לילה(ט,טו)


 

נקודות התייחסותי מהפרשה

מלכתחילה אציין אינני מייצג את הפרשנות המסורתית, מאידך אנוכי מכבדה ומשתמש בה. 

 
הדלקת המנורה במשכן מדוע מדליקים שבעה נרות? התשובה טמונה בכך כי מדובר במספר החשוב בתורה, לזכר שבעת ימי השבוע, למעשה המספר גם מקל עלינו את הזיכרון לגבי רבים ממועדי וסממני ישראל לדוגמ, שבעת קני המנורה, שבעת המינים שבעת ימי הפסח, שבעת ימי הסוכות.

 

משה הזמין את יתרו ומשפחתו לבוא  למחנה ישראל "אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל לְצִבְאֹתָם וַיִּסָּעוּ וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לְחֹבָב בֶּן רְעוּאֵל הַמִּדְיָנִי חֹתֵן מֹשֶׁה נֹסְעִים אֲנַחְנוּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר ה’ אֹתוֹ אֶתֵּן לָכֶם לְכָה אִתָּנוּ וְהֵטַבְנוּ לָךְ כִּי ה’ דִּבֶּר טוֹב עַל יִשְׂרָאֵל: וַיֹּאמֶר אֵלָיו לֹא אֵלֵךְ כִּי אִם אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי אֵלֵךְ: וַיֹּאמֶר אַל נָא תַּעֲזֹב אֹתָנוּ כִּי עַל כֵּן יָדַעְתָּ חֲנֹתֵנוּ בַּמִּדְבָּר וְהָיִיתָ לָּנוּלְעֵינָיִם: וְהָיָה כִּי תֵלֵךְ עִמָּנוּ וְהָיָה הַטּוֹב הַהוּא אֲשֶׁר יֵיטִיב ה’ עִמָּנוּ וְהֵטַבְנוּ לָךְ" נשאלת השאלה לשם מה היה צורך ביתרו ומה הייתה כוונת משה בדבריו: “והיית לנו לעיניים”.

 

פרשנות לכך אומרת, שיתרו ילמד את עם ישראל כיצד רואים. מהו המבט הנכון שבעזרתו יש להתבונן על העולם, ניתןלבאר זאת לאור שמו של יתרו המופיע בפרשת: 'חובב' מדוע נקרא כך יתרו? מפרש רש”י: שיתרו ילמד את עם ישראל כיצד רואים.

 

מהו המבט הנכון שבעזרתו יש להתבונן על העולם, 'חובב'. “על שחיבב את התורה. מהי המעלה המיוחדת בכך שיתרו חיבב את התורה, זאת משום,שהיו זקוקים אז וגם כיום אנו זקוקים ל”חובב”, שיחבב עלינו את המציאות שאנו חיים בה. כיום זכינו לפריחה בתחומים רבים מדע, כלכלה, חקלאות, קליטת עליה. במקביל עברנו לא מעט מלחמות

 

 

אנו עוברים כיום  מלחמה לאחר רצח ,אונס ,הגדול ביותר של יהודים וישראלים מאז השואה,

 

נזכור, שהמטרה לחזור שוב לפרוח, פרשתנו מציגה את שבחו של משה "והאיש משה  עניו  מאד מכל האדם אשר על פני האדמה" דהיינו היכולת שלא להפוך גאה בהישגיך, אלא לראות  בהם  'מתת אלהים'.משה היה קיצוני בענוותנותו" עניו מכל אדם" ואמר: "ונחנו מה", איננו כלום. המילה "אדם" מהווה ראשי תיבות של אברהם אבינו, דוד המלך, ומשה רבנו, שלושתם הצטיינו בענווה. אברהם אמר: "אנוכי עפר ואפר" דוד המלך אמר: "ואנוכי תולעת ולא איש". ..

 

האישה הכושית הייתה אשתו של משה רבנו ומוזכרת פעם אחת בתורה: ”וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח“ (ספר במדבר, פרק י"ב, פסוק א') אחרי שמרים מדברת סרה במשה על אשתו בגלל היותה  כושית  ה' חורה בה והנה מרים מצורעת כשלג.

 

למעשה זה סיפור של שלושה אחים: משה , אהרן ומרים ששכחו ששלושתם חלק מגוף אחד של אבא עמרם. וברגע שהם נזכרו בכך, הוסרה  הצרעת  ממרים ואפשר היה להמשיך במסע  במדבר. מופע האש כאמור "כן יהיה הענן יכסנו[את המשכן]ומראה אש לילה(ט,טו) כלומר, האש גם יכולה  לבוא  במשמעות של  דימוי  למתן אור להארה. כנאמר  בשיר לשלום/יעקב רוטבליט "תנו לשמש לחדור  מבעד  לפרחים.

 

תגובות

מומלצים