"חינוך מבוסס אנושיות פחות שינון ותוכן"

כך אומר מנהל מחלקת המדיניות של ארגון המדינות המפותחות ה- OECD שר החינוך של ה- OECD פרופ' שלייכר, שהגיע לישראל על מנת להשתתף בסדרת פגישות עם חברי הקבינט הציבורי לחינוך ועל מנת לשאת דברים בכנס מנהלי אגפי החינוך שהתקיים באילת.

04.03.2020 מאת: פורטל הכרמל והצפון
"חינוך מבוסס אנושיות פחות שינון ותוכן"

 

פרופ' שלייכר הגיע לסייע בקידום תכנית העשור לחינוך 2030 ובבניית תכנית החומש עליה שוקדים בקבינט הציבורי לחינוך וצפויה להיות מוגשת לשר החינוך החדש לאחר הרכבת הממשלה במטרה להביא לשינוי מהותי בחינוך בישראל. מייסדי הקבינט הינם תא"ל במיל' רם שמואלי ומנהל איגוד מחלקות החינוך בשלטון המקומי אבי קמינסקי ושותפים בו עשרות ארגוני מורים, הורים, תלמידים ועוד.

שלייכר שיתף את חברי הקבינט הציבורי לחינוך מניסיונו הבינלאומי ארוך השנים על מנת ללמוד מההצלחות במדינות מסוימות מחד, והדברים שכשלו מאידך. שלייכר שעוקב במשך שנים אחר מערכת החינוך בישראל הציג בפני החברים את הערכתו והתרשמותו מהנעשה בארץ והציע מספר רב של שינויים בהם לדעתו כדאי לנקוט על מנת להביא למהפכה אמיתית.

שלייכר אמר כי על משרד החינוך לצמצם ריכוזיות וליצור עצמאות רחבה יותר לגורמי השטח- מנהלים, מורים וגורמים מוניציפליים. שלייכר ציין מדינות בהם שינוי זה הצליח באופן מיוחד – פורטוגל, הולנד ויפן- שהייתה ריכוזית מאוד בעבר.

בנוסף, שלייכר אמר כי מניסיונו, רפורמות מעולם לא צלחו כאשר "הונחתו" על השטח ועל המורים ללא התייעצות. לדבריו, רק אם המורים יהיו שותפים ליצירת המדיניות- הם יחושו בעלות עליהן ויבצעו אותן באופן המיטבי.

ביחס לבחינות הבגרות הציע שלייכר לצמצמן לרמת המינימום, כאשר בשאר המקצועות תינתן הערכה בית ספרית. לדבריו מערכות רבות מלמדות מלמדות ב"רוחב קילומטר, ובעומק סנטימטר" והשינוי חייב להתחיל בבגרויות- למידה של מספר נושאים קטן, אך באופן מעמיק יותר.

"חינוך צריך להיות יותר מבוסס אנושיות ומערכות יחסים, פחות שינון ותוכן, זה לא מה אתה יודע, אלא מה שאתה יודע לעשות עם הידע." אמר שלייכר והוסיף כי לקראת העתיד הקרוב והתחרות המסתמנת עם הרובוטים והאינטיליגנציה המלאכותית יש לחזק את ה: social-emotional skills- רגישות ואמפתיה, יצירתיות, ביקורתיות, שיתוף פעולה, וללמוד לחיות יחד בקבוצה.

 

תגובות

מומלצים