החיילים האמיצים המוסלמים והנוצרים בצה"ל

אל"מ פארס עטילה ראש מנהל אוכלוסיות בצה"ל חושף בפני התקשורת הערבית את החייל והחיילת האמיצים שהתגייסו למרות כל המכשולים שהם עוברים, המפקד והתובעת הקצין והלוחם והלוחמת, רואים בצבא חממה להצלחה גם באזרחות ובעיקר הגנה על הבית, הפוליטיקאים הערבים לא אוהבים את זה.

22.01.2020 מאת: חסין חלבי, אמילי חלבי, שיר חלבי

מפגש חיילים ותקשורת מחווה אלון 2020

 

תכנית ייחודית שבה דובר צה"ל יחד עם הפיקוד מובילים חשיפה לראשונה, של לוחמים ולוחמות ממגזר המיעוטים, מוסלמים נוצרים ובדואים, ועד כמה הצבא מעוניין באלה שרוצים להתגייס.

התכנית בחסות

מאוחדת עוספיה הוקמה ב1995 ע"י ד"ר אמין זידאן, מובילה ברמת השירות הרפואי שמוגש לכלל האוכלוסייה, מקצועיות זמינות ונגישות. מאוחדת עוספיא, 3 סניפים, עם צוות רפואי, סיעודי,פארא רפואי ומזכירות, שנותנים את הנשמה לכלל המבוטחים. מזה שנה המרפאה בעמק הזיתים, פתוחה בימים רביעי ששי ושבת משעה ארבע עד עשר בלילה. במקום מופעל מכון פיזיותרפיה מתקדם, מופעלת מרפאת ספורט ומרפאה לאבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז, מאוחדת עוספיא מובילה בתחום קידום הבריאות של האוכלוסייה, מובילה בקיום סדנאות לגמילה מעישון ( עשרות צעירים נגמלו!), סדנאות לתזונה בריאה, לפעילות גופנית לגיל הזהב, ועוד.

מאוחדת עוספיה מובילה בתחום החדשנות ושומרת אתכם בריאים בליווי אישי ובדיקות יזומות.

 

תכנית ראשונה מסדרת תכניות בה פוגשים את החיילים והמפקדים במחווה אלון, שהגיעו מדרום מרכז וצפון לדבר אל ליבם של אלו בכפרים הערבים שמעוניינים להכיר יותר את הצבא.

זה היה מרגש מרתק ובעיקר אמיץ מבחינת הלוחמים שדיברו.

אל"מ פארס עטילה, סקר ביד רמה את מצב הגיוס של המיעוטים בצה"ל וחידד את הרצון שלהם במנהל אוכלוסיות לפנות בצורה ישירה לצעירים המוסלמים, הבדואים והנוצרים, להתגייס לצה"ל ובעיקר פנה לראשי הרשויות הערביות שייתנו סיוע וישתפו פעולה להביא את הצעירים להתנדב בצה"ל.

אל"מ עטילה ציין שהם לא מפנים גב למי שמשרת, בסקירה של הגורם הצבאי, התייחס בעיקר לחייל בן המיעוטים ולא לדרוזים, שהם נמצאים במסלול גיוס חובה.

מהנתונים עולה שכיום בני מיעוטים שמשרתים קבע בצה"ל כ 5000, מהם מעל 1700 בקבע, ועוד 3200 בחובה.
רוב החיילים הם דרוזים שמספרם כ 1300, מהם כ 716 נגדים, ועוד 574 קצינים.
בדואים כ 260, מוסלמים כ 130, נוצרים 33, צ'רקסים 29.

רס"ן רוחי דבס, תושב נצרת, בן 28, נשוי, מ"פ ביחס"ר, שהתגייס ב2010, אומר בגאווה שעשה בחירה הכי טובה להתגייס לצה"ל, "הצבא נותן לחיילים ערכים מעצימים, אני ממליץ לכל בני המיעוטים להיכנס למסגרת זו".
רוחי הספיק במהלך השירות שלו לעשות תואר ראשון בכלכלה, דבר שמינף אותו עוד יותר.

רוחי: "בנצרת כולם מכירים אותי ומכבדים אותי, אני נכנס לעיר על מדים וכולם מכבדים".

רוחי: "צעירים שואלים אותי על הגיוס, ומתייעצים איתי, שהם רוצים להתגייס, אני מלווה אותם כאדם שיש לו הרבה ניסיון, ביחידה שאני מפקד עליה יש מכל העדות, אנחנו מתחשבים ולוקחים חלק בחגים ובאירועים של כולם".

רוחי: "בתור נער הייתי עד ב 2006 לטילים של חזבאללה שנפלו בנצרת כמה מטרים מביתי והרגו ילדים מנצרת, אז הבנתי שטיל לא מבחין בין אוכלוסיות, ושאנחנו צריכים לתת מעצמנו למען המדינה שלנו שבה אנו חיים".


ג'ינפר ג'וזין ממיעליא, בת 23, שהתגייסה לצה"ל ב 2015, ומשרתת בגשר אלנבי בתפקיד נגדת מעברים.
ג'ינפר התנדבה למשטרה ב 2014, וב 2015 התגייסה כלוחמת בכיפת ברזל, עשתה קורס חוקר פרטי וקצין ביטחון, ועבורה זה אף פעם לא מסתיים פה.

ג'ינפר אומרת שהיא למדה ערכים מבית של כיבוד המדינה וערכיה, יחד עם אחיה שגם משרתים בצבא, אח אחד לוחם בכפיר שיצא לקורס קצינים.

ג'ינפר: "אנחנו משרתים את המדינה שלנו מאהבה, אני כנוצריה ערביה ישראלית, גאה שאני משרתת בצבא, נכנסת לכפר על מדים כל הזמן, החברה בהתחלה הסתכלה על זה מוזר, לאט הם התרגלו, אני ממשיכה בדרכי שבחרתי".

"בצבא כולנו מכל העדות שווים, כי אנחנו משרתים את המדינה שלנו, במעבר גשר אלנבי כל יום אני עדה למקרים קשים, כאשר מישהו פלסטיני שבא ואומר לי תודה על הסיוע שלך זה מחמם את הלב".


אחמד מסארווה, מבאקה אלגרביה, נגד בצבא בן 21, שהלך לגדס"ר הבדואי ועבר קורס אייל (לימוד השפה העברית) במחווה אלון, הלך ליחידת כפיר ומאוד מרוצה מהשירות שלו.
אחמד סיפר שבפעם הראשונה שנכנס לבאקה על מדים כולם נדהמו והתחילו לשאול את הוריו שאלות וללחוץ על משפחתו, אבל הוא והמשפחה היו חזקים ועמדו מול הלחצים שהופעלו, אחמד סיפר על חבר שהתגייס ושהוריו נידו אותו בגלל זה.

אחמד: "הצבא נותן לי הרבה ביטחון והרבה שקט נפשי, בחגים שלנו למשל ברמדאן, הצבא מאוד מתחשב בנו, אני הייתי צם כל היום והמג"ד תמיד התחשב בי ודאג שלא לתת לי משימות".


רס"ן אליאס קראם, מעילבון, שמשרת כבר 20 שנה בצבא בחיל הים, נשוי ואבא ל-3 ילדים, שקורא לבני המיעוטים להתגייס לצבא ולתרום לחברה, "ב 1998 התגייסתי לחיל הים והייתי הנוצרי הראשון שהתגייס לחייל, יצאתי לקורס קצינים, והיום אני עו"ד, קרימינולוג, ומכין לד"ר באונ' חיפה".

אליאס: "במלחמה אנחנו כולנו כאחד עורף, ולכן אני חושב שאנחנו צריכים לתת את החלק שלנו כאזרחים, אני מכבד את כולם וזוכה לכבוד והערכה מכולם, אף פעם לא הרגשתי שיש התנגדות לשירות שלי, היום בחברה הלא יהודית יש בגרות לגבי הגיוס לצבא".

אליאס: "הצבא הוא צבא שמלמד לערכים ומעודד עזרה והתנדבות בחברה, בצבא כולנו שווים, לכל אחד יש את התפקיד החשוב שלו, עבורי בצבא השמיים הם הגבול, הכל פתוח".


יסמין קוזלי מעוספיה, בת 26 נשואה ומתגוררת בכעביה, סר"ן בפרקליטות הצבאית באיו"ש, עו"ד במקצועה שאחרי שסיימה את לימודיה במשפט התגייסה לצבא , מאז 2016 פרקליטה צבאית.

יסמין סיפרה שהיא מגיעה מבית שעודד גיוס לצבא, אח שלה מ"פ בצבא, אח אחר לוחם בסיירת גולני, אביה היה בחיל החינוך ובעלה שירת בצבא והיום שוטר.

יסמין: "בצבא יש תמיד את הפאן הערכי, לכן אנחנו תמיד מתחשבים באחרים ושומרים על הזכויות שלהם, בצבא מלמדים משמעת וזה הדבר הכי חשוב, הצבא עושה הרבה פרויקטים בחברה, למשל לוקח ילדים שהם בעייתיים ועושה אותם אזרחים למופת".

נ', לוחמת בדואית מהדרום, שריגשה את כולם בדבריה, עבורה הצבא הוא בית שמעודד להצלחה ולאזרחות טובה, בסביבה שלה לא מקובל שצעירה הולכת לצבא, אבל למרות הכל ולמרות הלחצים שהופעלו ומופעלים על הוריה, היא התאהבה בצבא שדחף אותה להצלחה ונתן לה הרבה ביטחון אישי, נ' קוראת לכל בני המיעוטים להתנדב ולשרת בצבא.

 

בהמשך נפרסם ראיון עם סרן עו"ד יסמין קוזלי ואל"מ פארס עטילה ראש מנהל אוכלוסיות בצה"ל, שמיועד לו תפקיד בכיר וקידום בדרגה בצה"ל.

 

פורטל הכרמל

תגובות

5. דרזי לפני 4 שנים
שומרים על ישראל חזקה מפני המחבלים
4. בת לפני 4 שנים
גאווה לכולם
3. ישראלי לפני 4 שנים
תודה מכל אזרח ישראלי
2. צעירה מהגליל לפני 4 שנים
יפה טוב ומעולה
1. דרוזים ישראלים לפני 4 שנים
צה"ל= אוניברסיטה מעשית של החיים..

מומלצים