רסאן עליאן מונה לאלוף מתאם פעולות הממשלה בשטחים

שר הביטחון בני גנץ, החליט לאחר התייעצות ובהמלצת הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי למנות את תא"ל רסאן עליאן לדרגת אלוף וימונה לתפקיד מתאם הפעולות בשטחים. ראשון המברכים על המינוי שיח' מוופק טריף, יש לציין שזהו האלוף הדרוזי השלישי, שר הביטחון שהודה לכמיל אבו רוקון בירך את מחליפו.

08.10.2020 מאת: אמילי חלבי
רסאן עליאן מונה לאלוף מתאם פעולות הממשלה בשטחים


בסבב המינויים תא"ל (במיל') עופר שריג ימונה לתפקיד מבקר צה״ל לאחר ששימש בתפקיד זה כממלא מקום בשנה וחצי האחרונות. 

שר הביטחון ביקש להודות לאלוף כמיל אבו רוקון שיסיים את תפקידו כמתאם פעולות הממשלה בשטחים בחודשים הקרובים.

בשיחה לפורטל הכרמל והצפון מתאריך 20/04/2020 תחת הכותרת "תא"ל רסאן עליאן גבורה תקווה ותקומה", רסאן לא שלל את רצונו להתקדם לתפקידים יותר בכירים.

עבור הרבה אנשים תא"ל רסאן עליאן נתפס כלוחם ומפקד מוערך, משיחה אישית לפורטל הכרמל והצפון נחשפים לאישיות פיקודית וניהולית גם במישור האזרחי ולא רק הצבאי, רסאן רואה בקידומו לאלוף כשלב אחרי התפקיד הנוכחי, "כרגע יש לי מטרה, חשוב לי להצליח בה ולשמור על החיילים, המפקדים והאזרחים באיו"ש".

ראש המנהל האזרחי תא"ל רסאן עליאן נחרט בזכרון הישראלי בעקבות מבצע צוק איתן שבו הוא נפצע וזמן קצר אחרי שקיבל טיפול חזר לחייליו בשדה הקרב, תא"ל רסאן אישיות מפתיעה משכילה ואזרח שמדברר וממליץ על הצבא כבית טוב לכל בני הנוער הישראלים ובפרט הדרוזים.

תא"ל רסאן מגיע מבית שהסבא שלו עליאן תרם רבות לישוב היהודי עוד טרם הקמת המדינה בעמק זבולון הכרמל והגליל. רסאן היום ממשיך את דרכה של המשפחה.

תא"ל רסאן: "אני בא מבית שהסבא שלי לקח על עצמו לעזור בהקמת המדינה עם היהודים, הסבא עליאן שם בראש מעיינו את טובת החברה הדרוזית שחיה בארץ, עוד לפני קום המדינה, הסבא ואחרים ראו בזה כשליחות כמיעוט בארץ שזה אינטרס שלהם לשמור על עדתם וחברתם יציבה עם האוכלוסייה היהודית בישראל, על זה התחנכתי ומכאן אני בא, לכן אני מרגיש כממשיך הדרך של משפחתי".

תא"ל רסאן מפרגן למשפחה הקרובה ובמיוחד לאשתו שירין שבמקצועה מחנכת ומורה לעברית, "כל השירות הצבאי הייתי מחוץ לבית אבל ברגע שאני מגיע הביתה תוך 10 דקות עולה על אזרחי והופך לאזרח, בשכונה ובמשפחה אני מעורב בכל חיי החברה, בכל האירועים, כי גדלתי על מעורבות בחברה, אני אבא לשלושה ילדים מקסימים שלומדים בבתי ספר ומרווה מהם הרבה נחת ובעיקר מאשתי שמחנכת אותם על ערכים ואהבת הארץ".

בשיחה עם תא"ל רסאן העלינו את כל השאלות המתבקשות ובעיקר המעבר מלוחם ומפקד לתפקיד ראש מנהל אזרחי באיו"ש וההתנהלות מול ציבור אזרחים פלסטינים ויהודים.

רסאן: "לגבי התפקיד הנוכחי כראש מנהל אזרחי זה עיסוק רחב, בין היתר התוספת שקבלתי בתפקיד הנוכחי, זה עיסוק עם אוכלוסייה פלסטינית וגם אוכלוסייה ישראלית תושבי יהודה ושומרון. העיסוק בתפקיד הזה הוא שונה ממה שהתעסקתי בו במשך השירות הצבאי כלוחם ומפקד במערך הראשון של צה"ל, התפקיד מביא אותי להתעסק עם סוגיות ובעיות אזרחיות לא בהכרח קשורות ללחימה מול אויב, ובעיקר במישורים הקשורים לאוכלוסייה אזרחית כמפקד בצבא, שברגע שאתה לומד את ההיבט המקצועי אתה עובר להיות מקצועי ולא רק לוחם ומיד אתה עושה את השינוי המתבקש לתפקיד".

האם התפקיד הנוכחי יביא את תא"ל רסאן לתפקיד אלוף בהמשך הדרך?

רסאן: "אני נוהג כמו שחקן כדורגל שמשחק ממשחק למשחק, אני מגיע ועושה את התפקיד שהוא מאוד חשוב בשבילי וזה מה שאני רואה מול עיני, לא מתחיל לחפש מטרות אחרות, וברגע שאני נוחת על תפקיד מה שמעניין אותי זה ההצלחה שלי בתפקיד, זה ההצלחה של המפקדים והחיילים שלי ובעיקר הצלחה של הצבא, ואם בדרך זה יביא את הדרגה אז זה מעולה".

מה לגבי משבר הקורונה והפעילות של המנהל האזרחי עם האוכלוסייה ביהודה ושומרון?

רסאן: "היום זו מלחמה אחרת ממה שהכרתי, אבל זו מלחמה עולמית וזה מה שמביא אותנו למערכה שנוגעת לכולם, אין הבדל בין אלו שנמצאים בחזית או בעורף, לי יש אחריות לעיסוק שלי בתפקיד כי זה לא רק נוגע לישראלים החיים ביהודה ושומרון, זה גם קשור לאוכלוסייה הפלסטינית, בעיקר כדי לסייע למערכת הבריאות לדעת להתמודד עם המגיפה של הקורונה, אנחנו מנהלים מערכת שלמה מול הפועלים והעובדים והאחראים באזור, כדי להתגבר על המגיפה".

"השפה הערבית היא שפת אם שלי ואני משתדל לשמר אותה, אין לי ספק שהשפה זה חלק מתרבות ואם אתה בתרבות ובשפה הנכונה מול אנשים, אז אתה שובר הרבה מחסומים".

המסלול שעשה תא"ל רסאן עליאן עד לתפקיד ראש המנהל האזרחי

רסאן התגייס באוגוסט 1990 לחטיבת גולני בגדוד51 כלוחם בגדוד. לאחר שסיים קורס קצינים חזר לגדוד 51 ומונה למפקד מחלקה, באוגוסט 1995 מונה למפקד פלוגת מסלול בגדוד 12. ואחרי זה כקצין המבצעים של חטיבת גולני, בתקופת ארז גרשטיין ז"ל.

בהמשך מונה רסאן למפקד פלוגה רובאית בגדוד בהמשך שימש כמפקד מחזור טירונים בבא"ח גולני. לאחר מכן מונה לסגן מפקד גדוד 13. בשנת 2002 מונה לסגן מפקד יחידת אגוז, ושימש בתפקיד בין היתר במהלך מבצע חומת מגן. בשנת 2003 הועלה לדרגת סא"ל ומונה לסגן מפקד חטיבת מנשה. בנובמבר 2003 מונה למפקד גדוד דוכיפת ושימש בתפקיד עד שנת 2005. בהמשך חזר לחטיבת גולני, ומונה לסגן מפקד החטיבה בין השנים 2005–2007, בין היתר בזמן מלחמת לבנון השנייה.

לאחר מכן מונה למפקד גדס"ר גולני בין השנים 2007– 2009, והוביל אותו בלחימה בין היתר בזמן מבצע עופרת יצוקה. בשנת 2009 הועלה לדרגת אל"ם ומונה למפקד חטיבת אלכסנדרוני, ושימש בתפקיד עד שנת 2011. בשנת 2011 מונה למפקד חטיבת מנשה ושימש בתפקיד עד 1 באוגוסט 2013. לאחר מכן מונה לסגן מפקד עוצבת געש בין השנים 2013–2014. ב-11 ביוני 2014 מונה למפקד חטיבת גולני בכך היה לקצין ממוצא דרוזי הראשון הממלא תפקיד זה.

תא"ל רסאן הוביל את החטיבה במבצע צוק איתן ובמהלך הלחימה נפצע, הוא אושפז בבית החולים סורוקה, ולאחר טיפול חזר לפקד על החטיבה.

בדצמבר 2014 זכה, יחד עם איתן פונד, באות הוקרה מטעם מרכז מורשת מנחם בגין. את תפקידו סיים ב-4 בספטמבר 2016. ב-5 בספטמבר 2016 הועלה לדרגת תא"ל ונכנס לתפקידו כקצין חי"ר וצנחנים ראשי, ושירת בתפקיד עד 13 בספטמבר 2018. בספטמבר 2018 מונה לראש מטה פיקוד המרכז, ושימש בתפקיד עד יוני 2019.

האם במשך הקריירה הצבאית, היו חוויות שנחרטו לך בראש?

רסאן: "במשך השירות כמפקד אתה חווה חוויות קשות ולי יש הרבה קשיים ואכזבות, במיוחד כשאתה מאבד לוחמים וכל חלל זה עולם ומלואו, שמשאיר עצב וכאב לך כמפקד מול המשפחה וההורים וזה נחרט לך בראש וממשיך ללוות אותך לתמיד, בנוסף לזה יש לנו חיילים שנפגעו ואנחנו ממשיכים להיות בקשר איתם, בעיקר לתמוך ולהיות קרובים אליהם כדי לתת להם את התמיכה והעזרה הדרושה".

חודש של חגים לכל העדות בישראל, מה אתה מאחל?

רסאן: "לרגל החגים שחלים בחודש הזה, אני שולח לכל העדות ברכת חג שמח, בנוסף יש את יום הזכרון לשואה ולגבורה, יום הזכרון לחללי מערכות הביטחון ויום העצמאות ה72 למדינת ישראל, מצד אחד כל עדה חוגגת את החגים שלה שהם משמחים ומצד שני ימי הזכרון ויום העצמאות, יש חוט שמקשר בין כולם, חוט של גבורה, תקווה, תקומה, והרבה מאוד אחוות לוחמים ואזרחים, אנחנו יודעים לקחת את ההזדמנות הזו קדימה לחיים טובים יותר".

מה המסר שלך לחברה הישראלית?

רסאן: "אני חושב שאין יותר רגעים מרתקים מאשר לדבר על השירות הצבאי ועל החובה המוסרית של בני נוער עם מוטיבציה להתגייס לצבא ולתת כשנתיים ושמונה חודשים מהחיים שלהם, שירות משמעותי מאוד ולא משנה באיזה תפקיד, אם זה לוחם, או בתפקיד מנהלי, או אחר, אני חושב שבזמנים כמו במשבר הקורונה ותקופות אחרות של מלחמות, אנחנו רואים את הצבא והאחריות שלוקח על עצמו, גם אם זה בעצם אירוע אזרחי, הצבא נרתם ונמצא שם, אני חושב שבצבא יש הזדמנות מעולה לבני העדה הדרוזית, יש הזדמנות מצויינת, הזדמנות להגיע לצבא שנותן לך להיות שווה בין שווים, ולא משנה מאיזה מקום אתה מגיע, אין משהו יותר מרתק מלהיות מפקד של חיילים, את זה אני רוצה שכל צעיר דרוזי ידע לקחת ולהיות אזרח טוב, מפקד ולוחם מהטובים שיש, זו הזדמנות שווה לכולם וחשוב לנצל את זה למען ההתפתחות האישית בכל המישורים המתבקשים להמשך חיים מוצלחים".

 

פורטל הכרמל

תגובות

1. דרוזים ישראלים לפני 4 שנים
כבוד רב והערכה ...

מומלצים