שרה טריף עאמר רוצה להביא נשים דרוזיות למקצועות ההנדסה

שרה תושבת הכפר הדרוזי ג'וליס, בת 27, בוגרת תכנית המנהיגות "קו הזינוק" של ארגון שותפויות אדמונד דה רוטשילד, תמיד רצתה להוביל במקצוע ההנדסה והצליחה להגשים חלום, עכשיו היא יוזמת לגייס עוד נשים דרוזיות למקצוע.

01.03.2022 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שרה טריף עאמר רוצה להביא נשים דרוזיות למקצועות ההנדסה

 

שרה למדה הנדסת חשמל בטכניון, והיום היא ראש צוות בחברת סטארט-אפ. בעקבות החוויה האישית שלה, היא הקימה מיזם חברתי בשם DRUZE GIRLS STEM CHALLENGE  שנועד לעודד נערות דרוזיות ללמוד מקצועות מתחום המדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה.

 

 

איך הכל התחיל?

 

שרה: "מגיל צעיר ידעתי שאני רוצה ללמוד הנדסה. ידעתי שזה תובעני מאד, אבל מאד מעניין ומאד מתגמל כלכלית, וזה היה לי חשוב. המשפחה שלי מאד תמכה, למרות שמסביב היו רעשי רקע שזה מקצוע קשה, שנדרש לעבוד הרבה שעות, שזה לא מתאים לאימהות ועוד".

 

ואז הגעת לטכניון, להנדסת חשמל, איך הייתה החוויה שם?

 

שרה: "הלימודים מאד אינטנסיביים וברמה מאד גבוהה, ובמהלך הלימודים מצאתי את עצמי סופרת בתחילת כל הרצאה כמה בנות לעומת בנים יש בכיתה. כמעט תמיד האחוזים היו 80-20 כשהרוב המכריע הם סטודנטים גברים, וכשהבנתי שיש פה דפוס קבוע התחלתי לקרוא ולחקור.

 

הבנתי שהפער קיים בכל העולם בכל הנוגע לנשים בתחומי המדעים וההנדסה וזה לא עניין של הישגים גבוהים אלא ביטחון עצמי ואמונה של הנערות ביכולות שלהן".

 

שרה: " ע״פ מחקר שנעשה במשרד המדע, חשיפה למקצועות אלה, מתן שיעורים פרטיים בפיזיקה והעצמה ועידוד נערות בתיכון ומפגש עם נשים שהן מודל לחיקוי מעלה את הסיכוי לבחור במקצועות STEM.

 

אני בוגרת תוכנית המנהיגות "קו הזינוק", שעזרה לי לגבש את הבטחון העצמי שלי, למצוא את המנהיגה שבי, ולהאמין שאני מסוגלת לעשות שינוי, והבנתי שהדבר היחיד שיכול לעשות כאן שינוי, זה להציג לילדות ולנערות מגיל צעיר מודלים לחיקוי של מדעניות, מהנדסות, מתמטיקאיות – עוד לפני התיכון, שאז כבר הן בוחרות מסלולי לימוד".

 

אז איך נולד המיזם?

 

שרה: "ידעתי מה אני רוצה לעשות, ומניסיוני עם פרויקטים שעשיתי ב"קו הזינוק", ידעתי שאני צריכה תוכנית מסודרת. פניתי לארגון שבתוכו גדלתי, שותפויות אדמונד דה רוטשילד, לתוכנית דלתא המאיץ של המיזמים. שם זכיתי לליווי צמוד, למנטורית, סייעו לי בהגדרת מטרות וערכי המיזם, קהלי היעד, בהכנת התוכנית, ויצירת mvp או "מיני מיזם" כדי לבדוק היתכנות וצורך "בשוק".

 

"אבל אז התחילה הקורונה והיה נראה שכל המיזם והמפגש עם הנערות לא יצא לפועל. בתור בוגרת תכנית דלתא המושג "גמישות מחשבתית" הוביל אותי ומיד העברנו את המפגשים לזום. בדיעבד הסתבר שזה היה יתרון גדול של המיזם כי נדרשים המון אישורים ממשרד החינוך כדי להיכנס לבית הספר עם תוכן חיצוני".

 

"יצרתי קשר עם מהנדסות מהכפר מכל התחומים ובשיתוף המועצה המקומית ורשתות הצעירים בכפר שנרתמו לשיתוף פעולה פרסמנו מפגש חשיפה למקצועות ההנדסה לבנות שירות לאומי ונערות תיכון".

 

שרה: "המפגש היה הצלחה אדירה והנערות שהצטרפו לזום שמעו מהמהנדסות עצמן על מסלול הלימודים, איך נראה יום עבודה אופייני, מהן אפשרויות הקידום ועוד, יצרנו מרחב מלא השראה וחיבורים בין נערות למהנדסות מהסביבה הקרובה והמוכרת שלהן".

 

"המפגש היה כל כך מוצלח, שפנו אליי מבית הספר במטרה להכניס את הפרויקט כתוכנית העשרה לילדי חטיבת ביניים ויצרנו 4 מפגשי חשיפה לכיתות ח' וט' למקצועות המדעים וההנדסה שכללו גם מפגש העשרה על בינה מלאכותית".

 

ומה השלב הבא?

 

שרה: "אני רוצה להרחיב את הפרויקט הזה לעוד בתי ספר. בנוסף, אני מבינה שכדי להשפיע לאורך זמן נדרש גם ליווי לאורך הדרך, אז אני מתכננת להוסיף תוכנית מנטורינג לצעירות. יכול להיות שזה יקח זמן, אבל זה יקרה".

 

פורטל הכרמל

תגובות

מומלצים